محسن نریمان، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد ارس در این‌باره تاکید دارد: منطقه آزاد ارس حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نخبگان صاحب ایده و فکر را در اولویت کاری خود قرار داده و یکی از اولویت‌های اصلی ارس، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در نقطه صفر مرزی است. در همین حال، مدیر مرکز رشد ارس با بیان اینکه فاصله زمانی تاسیس تا صدرنشینی این مرکز در بین مراکز مشابه مناطق آزاد ایران، فقط ۲۰ ماه بود، گفت: ارس در این بازه زمانی کوتاه، با جذب و حمایت از ۱۲ شرکت دانش‌بنیان، ۷ شرکت استارت‌آپی، ۳۴ شرکت فناور نوپا و ۵۷ شرکت فناور صنعتی موفق شده به جایگاه نخست مناطق آزاد ایران از این حیث تکیه بزند.

پریسا بهلولی، درگفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در این‌خصوص افزود: ماموریت این مرکز، ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی متنوع به واحدهای فناور، استارت‌آپی و دانش‌بنیان است تا زمینه رشد و توسعه فعالیت آنها را برای تجاری‌سازی ایده‌ها، بازاریابی و فروش محصولات در فضاهای نمایشگاهی منطقه، داخل و خارج کشور فراهم کند. با تحقق این ماموریت، ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد برای جوانان تحصیلکرده، سهم اقتصاد دانش‌بنیان و نوآورانه از اقتصاد کل منطقه آزاد ارس ارتقا خواهد یافت و این همان هدفی است که مسوولان محلی و ملی، از جمله مدیران ارشد منطقه آزاد ارس دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به پیشگامی ارس در تاسیس اولین صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: خرداد امسال اولین صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان‌شرقی توسط معاون علمی رئیس‌جمهور افتتاح شد. این صندوق، اولین صندوق پژوهش و فناوری مناطق آزاد کشور و البته اولین صندوق آذربایجان‌شرقی است که با توانمندی‌های این منطقه آزاد انجام شده است. مدیر مرکز رشد ارس اظهار کرد: تامین دفتر کار، ارائه تسهیلات مالی، حمایت در جهت جذب سرمایه‌گذار برای طرح‌های خلاق و نوآور و اجرای طرح سرباز فناور نظام وظیفه در مرکز رشد از جمله مشوق‌هایی است که برای شرکت‌های استارت‌آپی در نظر گرفته شده است. بهلولی ادامه داد: واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌توانند از خدمات و مشوق‌هایی مانند ارائه تخفیف در عوارض پروانه ساخت به میزان ۵۰ درصد، ارائه تخفیف در هزینه تملک زمین موردنیاز به میزان ۳۰ درصد، ارائه تخفیف در هزینه اجاره سالن‌های استیجاری برای ۵ سال اول تولید انبوه به میزان ۳۰ درصد، ارائه تخفیف در عوارض مجوز فعالیت و عوارض عمران شهری به میزان ۱۰۰درصد و تخفیف ۱۰۰درصدی در تامین مکان استقرار شرکت‌ها در برج فناوری و مرکز رشد برخوردار شوند. به گفته وی، تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی، مشاوره‌های مالی، حقوقی، بازاریابی، صادراتی و علمی، همچنین نظارت اعضای هیات‌علمی و کارشناسان باتجربه از دیگر حمایت‌هایی است که به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در منطقه آزاد ارس ارائه می‌شود. بهلولی تصریح کرد: منطقه آزاد ارس در شرایطی ماراتن «اکوسیستم فناوری» را شروع کرده که در کمتر از ۲ سال، از دیگر مناطق آزاد کشور پیش‌تر است؛ در همین حال مطابق هدف‌گذاری اولیه‌ای که داشته‌ایم، ارس تا ۶-۵ سال آینده به‌هاب تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان تبدیل خواهد شد.

وی افزود: البته ما بسیاری از پیش‌شرط‌ها و حتی زیرساخت‌های تحقق این هدف‌گذاری را همین حالا هم داریم. برج فناوری، مرکز رشد و نوآوری شتاب‌دهنده‌ها، صندوق پژوهش و نوآوری، زمین ۵۰ هکتاری موردنیاز، سوله‌های آماده و دفاتر کار مجهز، همراهی شایسته نظام بانکی، برخورداری از حمایت مراکز دانشگاهی واقع در منطقۀ آزاد ارس و نهایتا پشتیبانی موثر دانشگاه‌های معتبر مادرشهر تبریز بخشی از داشته‌هایی است که سرعت ما را در رسیدن به این هدف‌گذاری بیشتر خواهد کرد. اگر به این قابلیت‌ها تخصیص اعتبار مالی موردنیاز را هم اضافه کنیم، فکر نمی‌کنم با کمبودی مواجه باشیم که این مورد نیز با مساعدت اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد، در بودجه سال آینده سازمان در نظر گرفته خواهد شد.

در ادامه مدیر مرکز رشد ارس افزود: مجوزهای لازم، اخذ شده و با راه‌اندازی‌هاب تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان، زمینه شکل‌گیری مرکز تعاملات بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز فراهم خواهد شد. به گفته بهلولی، با ایجاد مرکز مزبور، تجارت بین‌المللی همه شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مناطق آزاد کشور و همچنین تمام قراردادهای منعقده بین شرکت‌های دانش‌بنیان مناطق آزاد کشور با طرف‌های خارجی، تحت نظارت مرکز تعاملات بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان در منطقه آزاد ارس صورت خواهد گرفت.

بهلولی اظهار امیدواری کرد: بخش‌هایی از‌هاب ۵۰ هکتاری تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان ارس تا آبان سال آینده، آماده بهره‌برداری شود.