البته او در موضعی کاملا متناقض می‌گوید به حمایت خود از معترضان هنگ‌کنگی ادامه خواهد داد، موضعی که برای چین بسیار تلخ است. در این رابطه چینی‌ها می‌گویند روز دوشنبه نشستی با تری برنستاد، سفیر آمریکا در این کشور داشته‌اند و اعتراض رسمی خود را به قانون جدید کنگره آمریکا مبنی بر حمایت از معترضان هنگ‌کنگ اعلام کرده‌اند. به گفته چینی‌ها قانونی که آمریکایی‌ها به دنبال تصویب آن هستند دخالت آشکار در امور داخلی کشورشان محسوب می‌شود.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران حاضر در کاخ‌سفید، گفت: «ما در مرحله نهایی توافق بسیار مهمی قرار داریم. من حدس می‌زنم این توافق یکی از مهم‌ترین توافقات تجاری تاریخ خواهد بود. این توافق بسیار خوبی است، هر چند ما چشم‌مان را به تحولات در حال وقوع هنگ‌کنگ نخواهیم بست.» رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید روابط بسیار خوبی با همتای چینی خود دارد و پیش‌بینی می‌کند او پیامدهای مثبتی برای شهر هنگ‌کنگ تحت حاکمیت چین رقم بزند، جایی که حزب حامی دموکراسی در انتخابات روز یکشنبه ۹۰ درصد آرا را در صندلی‌های شورای ایالتی برنده شد. او بدون اشاره به جزئیات آنچه از شی‌ جین‌پینگ انتظار دارد، در ادامه صحبت‌های خود افزود: «من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور شی می‌تواند کاری کند این اتفاق بیفتد. من او را می‌شناسم و می‌دانم که او این کار را خواهد کرد.»

در این رابطه اظهارات امیدوارکننده رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص توافق تجاری با چین منجر به روند صعودی بازارها شد، وضعیتی که در روز سه‌شنبه سه شاخص اصلی وال‌استریت بالاترین رکورد تاریخی خود را به ثبت رساندند. به گزارش «رویترز» این اظهارات او پس از آن بود که رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور با لیو هی، معاون نخست‌وزیر و رهبر تیم تجاری چین تلفنی گفت‌وگو کردند. به گفته ترامپ، مذاکره‌کنندگان دو کشور با گفت‌وگو پیرامون موضوعات اصلی فاز اول توافق تجاری میان دو کشور، به فهمی مشترک در مورد حل مشکلات باقی‌مانده رسیده‌اند. بر این اساس انتظار می‌رود فاز اول توافق تجاری میان دو کشور در ماه نوامبر نهایی شود.

با این حال هفته گذشته کارشناسان تجاری و منابع مطلع در کاخ‌سفید مدعی شدند به خاطر اصرار چین برای برداشته شدن تعرفه‌ها و مخالفت‌های دولت آمریکا برای انجام این کار، امضای این توافق ممکن است به سال آینده موکول شود. کیلین کونوی، مشاور کاخ‌سفید در گفت‌وگو با خبرگزاری فاکس در این رابطه می‌گوید آمریکا و چین واقعا به فاز اول توافق تجاری نزدیک شده‌اند. به گفته او دونالد ترامپ می‌خواهد این توافق در چند فاز و بخش داخلی انجام گیرد، به این خاطر توافقی بزرگ و تاریخی است. چاک گرسلی، رئیس کمیته مالی سنا و جمهوری‌خواه ایالت یوآ، در این رابطه روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت انتظار دارد توافق اولیه با چین پیش از انتهای سال جاری به امضا برسد. او می‌گوید چینی‌ها رابرت لایت‌هایزر و استیون منوچین را برای مذاکرات رودررو به چین دعوت کرده‌اند. به گفته این نماینده آمریکا اگر شانسی برای نهایی شدن توافق وجود داشته باشد، آنها مایلند به این سفر بروند. البته این دو مقام ارشد تجاری آمریکا به درخواست‌ها پیرامون اظهارات نظر در مورد این سفر هنوز پاسخی نداده‌اند. به گفته یکی از منابع مطلع از گفت‌وگوهای تجاری، سفر مقامات آمریکایی می‌تواند پس از تعطیلات پنج‌شنبه شکرگزاری صورت گیرد.

در این رابطه ماه اکتبر بود که دونالد ترامپ گفت پس از کامل شدن فاز اول، انتظار دارد دو کشور خیلی سریع وارد فاز دوم توافق تجاری شوند، توافقی که بر موضوعات چالش‌برانگیزتری میان دو کشور همچون انتقال اجباری تکنولوژی شرکت‌های آمریکایی به چین متمرکز خواهد بود. با این حال مقامات دولتی در آمریکا و چین، قانون‌گذاران دو کشور و کارشناسان تجاری در این رابطه هشدار داده‌اند با توجه به پیش‌رو بودن انتخابات ۲۰۲۰ و نهایی نشدن فاز اول توافق تجاری، مذاکره پیرامون فاز دوم بعید به نظر می‌رسد. به علاوه در کاخ‌سفید نیز تمایلی برای همکاری با سایر کشورها به منظور فشار بر چین وجود ندارد. کونوی در این رابطه می‌گوید: «ما به مذاکرات تجاری ادامه خواهیم داد. با این حال توافق بر سر موضوعات انتقال اجباری تکنولوژی، دزدی مالکیت معنوی، نابرابری تجاری بیش از نیم‌هزار میلیارد دلاری با دومین اقتصاد بزرگ دنیا، برای مذاکره‌کنندگان سخت خواهد بود.» به گفته او هر چند رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان توافق تجاری است، اما برای بهترین توافق صبر خواهد کرد.

کسری تجاری آمریکا

کسری تجاری کالایی آمریکا در ماه اکتبر کاهشی قابل‌توجه را تجربه کرد، کاهشی که در هر دو بخش واردات و صادرات اتفاق افتاد. این وضعیت حکایت از تداوم کاهش جریان سرمایه این کشور دارد که عامل اصلی آن سیاست‌های اول آمریکا دونالد ترامپ به شمار می‌رود. در این رابطه روز سه‌شنبه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد ماه گذشته کسری تجاری کالایی این کشور با کاهش ۷/ ۵ درصدی به سطح ۵/ ۶۶ میلیارد دلار رسید. بر این اساس جریان صادرات پس از رونق ۳/ ۱ درصدی در ماه سپتامبر، اکتبر را با کاهش ۷/ ۰ درصدی به پایان رساند. افت صادرات عمدتا ناشی از کاهش ارسال محموله‌های موادغذایی همچون دانه‌های روغنی سویا بوده است. خودرو، جریان سرمایه و کالاهای مصرفی از دیگر بخش‌هایی بودند که کاهش جریان صادرات را تجربه کردند.