سلطانی مدیرعامل شرکت آب و برق کیش در این باره گفت: پیش‌بینی هم نمی‌کردیم که سطح حادثه تا این حد گسترده شده و به قسمت‌های دیگر شبکه هم آسیب وارد شده باشد؛ با توجه به تجربه کاری و عملکرد نیروگاه تا حدود ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه کل خاموشی جزیره را برطرف کردیم و شبکه به حالت عادی برگشت که متاسفانه با توفانی مواجه شدیم که پیش‌بینی نشده بود و مزید بر علت شد.

پاسخ به ابهامات کیشوندان

هرچند مشکل بخش وسیعی از جزیره کیش حل شد، اما صبح یکشنبه یعنی ۴۸ ساعت بعد از وقوع توفان، هنوز مناطقی با خاموشی و قطعی برق روبه‌رو بودند. کیشوندان سوالات زیادی دراین رابطه داشتند و بازار شایعات هم داغ شده بود. «شرکت آب و برق عمدا بخشی از واحدهای نیروگاهی را از مدار خارج کرده است، اصلا واگذاری اداره برق به بخش‌خصوصی اشتباه بود، براساس سلیقه برق مناطق خاموش را وصل کردند.»

سیدمحسن نایب‌الصدری مدیر روابط‌عمومی شرکت آب و برق کیش برای پاسخ به کیشوندان درگفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در این باره توضیح داد: صبح جمعه به‌دنبال حفاری غیرمجاز کابل‌های برق قطع و ۴ واحد از نیروگاه کیش از مدار خارج شدند، از آنجا که به اداره برق اطلاع داده نشد، شناسایی نقطه آسیب‌دیده زمانبر بود.

او با بیان اینکه سیستم‌های نیروگاه افت بار شبکه برق‌رسانی را نشان می‌دهند، گفت: بعد از پیدا کردن نقطه دقیق قطع کابل، کار تعمیرات شروع و تا غروب جمعه همه مناطق جزیره برق داشتند. وی ادامه داد: همان شب اتفاق غیرمنتظره‌ای افتاد و توفان شن به برخی از کابل‌ها آسیب‌های جدی وارد کرد، افتادن چند درخت موجب قطعی دوباره کابل‌های برق شد و فرآیند تعمیر دوباره از سرگرفته شد که تا صبح شنبه ادامه داشت. وی افزود: مشکلات جزئی که از حادثه روز جمعه به‌صورت نقاط کور در شبکه و نیروگاه باقی مانده بود با افزایش بار شبکه در صبح روز یکشنبه هویدا و موجب قطعی برق در چند نقطه جزیره شد که همکاران ما بلافاصله وارد عمل شده و تا قبل از ساعت ۹صبح کلیه نقاط جزیره برق‌دار شدند. او درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا شرکت آب و برق کیش به‌طور عمد برخی از واحدهای نیروگاه را از مدار خارج کرده است»، توضیح داد: خیر. به هیچ‌وجه چنین مطلبی صحت ندارد.

وی اظهار کرد: فلسفه شرکت آب و برق کیش همانند سایر بنگاه‌های خدماتی، ارائه خدمات به شکل اقتصادی و در کنار آن بهره‌مندی از سود است؛ بنابراین قطع شدن آب یا برق جدا از اینکه مشکلات فراوانی را برای کیشوندان در پی دارد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز برای شرکت در پی خواهد داشت. عدم تولید برق و عدم توزیع آن به منزله این است که شرکت آب و برق نه تنها کیشوندان را از این خدمات محروم کرده، بلکه به‌صورت خودجوش خودش را تحریم و از کسب درآمد محروم کرده است. قطعا چنین چیزی معقول نبوده و این شرکت در وهله نخست متعهد به ارائه خدمات به کیشوندان بود و بعد از آن به‌دنبال کسب درآمد هم خواهد بود. نایب‌الصدری گفت: توجه داشته باشید، برخی مواقع برای تعمیرات و تعویض قطعات امکان دارد شرکت آب و برق، قطعی کوتاه و موقتی و در منطقه محدود داشته باشد که از قبل از طریق صداوسیمای کیش به اطلاع کیشوندان می‌رساند. وی گفت: درمورد قطعی برق دو روز گذشته جزیره کیش، وقوع حفاری غیرمجاز و توفان شن برای ما قابل پیش‌بینی نبود و مدیران شرکت آب و برق همزمان با کیشوندان متوجه آسیب کابل‌های برق شدند.

نایب‌الصدری در پاسخ سوال «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر اینکه آیا بخش‌خصوصی چابکی لازم را در رفع بحران‌های این چنینی دارد، گفت: مهندسان شرکت آب و برق کیش از بهترین پرسنل هستند، تجهیزات شرکت مشکل خاصی ندارد و تهیه قطعات و تعمیرات با سرعت انجام شده است. اگر جدیدترین نیروگاه در شرکت نصب شده بود و شبکه صددرصد نوسازی شده بود، باز هم توفان شن می‌توانست کابل‌ها را قطع و واحدهای نیروگاه را از مدار خارج کند، حتی در سرزمین اصلی نیز حوادث غیرمترقبه موجب قطعی برق در شبکه می‌شوند و این حوادث و میزان خسارت آنها قابل پیش‌بینی نیستند؛ به عبارتی بخش‌خصوصی نیز توانایی مدیریت را دارد و با کمک سازمان منطقه آزاد کیش تمام سعی خود را برای ایفای تعهداتش به کیشوندان به کار بسته است.

او درباره مصرف برق به کیشوندان توصیه کرد: کیشوندان حتما از محافظ برای وسایل برقی استفاده کنند، صرفه‌جویی نیز در زمان اوج مصرف موجب کاهش بار نیروگاه می‌شود و خود این امر گام مهمی در جلوگیری از قطع برق است. مدیر روابط عمومی شرکت آب و برق کیش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طبق آمار آتش‌نشانی کیش، تعداد آتش‌سوزی‌های جزیره طی یک سال گذشته ۳۷۴ مورد بوده که بیشتر آنها ناشی از اتصالات سیم‌کشی‌های برق است، آیا این شرکت واحدی برای تعویض سیم‌کشی‌های برق ساختمان‌های قدیمی دارد، یادآور شد: وظیفه این شرکت تولید و توزیع برق به‌طور عام است. وظیفه ما وصل برق تا کنتور تمامی واحدها است، وظیفه تعمیرات سیم‌کشی ساختمان‌ها با مالکان است، متاسفانه برخی از ساختمان‌های قدیمی بعد از سال‌ها همچنان با همان سیم‌کشی قبل کار می‌کنند که رطوبت جزیره آسیب‌های جدی وارد کرده و نیازمند سیم‌کشی‌های جدید هستند.

او ادامه داد: اما برای تعویض سیم‌کشی‌ها اگر واحدی درخواست مشاوره کرد حتما کارشناسان شرکت آب و برق مشاوره‌های لازم را ارائه خواهند کرد تا از سیم‌کشی‌های غیراصولی جلوگیری شود. او در پاسخ به این پرسش که آیا برای برخورد با متخلفانی که حفاری‌های غیرمجاز انجام می‌دهند و این عمل به واحدهای برق‌رسانی آسیب‌های جدی وارد می‌کند، جرایمی در نظر گرفته شده، گفت: در ستاد مدیریت بحران که در پی قطعی برق و رفع مشکل پیش آمده تشکیل شد، دراین مورد مواردی طرح و بررسی شد. وی در مورد وصل سلیقه‌ای مناطق نیز گفت: رفع ایراد در ابتدا از منطقه‌ای آغاز می‌شود که مشکل اصلی شروع شده و بعد از آن براساس تلفن‌های مردمی و حجم قطعی برق که در برخی مناطق بیشتر و در برخی مناطق کمتر است، صورت می‌گیرد؛ بنابراین به هیچ عنوان اعمال سلیقه‌ای در رفع مشکل شبکه وجود ندارد.