به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت چینی‌ها در عمل به تعهداتی که در سال ۲۰۰۱ هنگام ورود به «سازمان تجارت جهانی» به آنها متعهد شده بودند، ناتوان بوده‌اند و در عوض رو به سیاست‌های تهاجمی آورده‌اند که نتیجه آن از دست رفتن میلیون‌ها شغل در آمریکا و سایر شرکای تجاری این کشور بوده است. رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: «این کشور نه تنها در عمل به تعهدات خود ناتوان بوده، بلکه رو به مدل‌های اقتصادی آورده است که وابستگی بالایی به مرزهای بازار آزاد، یارانه‌های سنگین دولتی،‌ دستکاری نرخ ارز، دامپینگ محصولات، انتقال اجباری تکنولوژی و دزدی مالکیت معنوی، و اطلاعات تجاری مخفی دارد.»

ترامپ با برشمردن این چالش‌ها در ادامه صحبت‌های خود مدعی شد: «روزهای نگران‌کننده مردم آمریکا به سر آمده است.» به گزارش خبرگزاری رویترز گرچه دونالد ترامپ امیدهای خود را برای توافق تجاری میان آمریکا و چین زنده نگه داشته است؛ اما به‌طور شفاف اعلام کرد توافقی که به دنبال آن است باید در روابط تجاری کشورش با چین توازن ایجاد کند. او در این رابطه گفت: «مردم آمریکا مصمم هستند روابط تجاری خود را با چین به حالت اول بازگردانند. در این رابطه امیدواریم به توافقی برسیم که به نفع هر دو کشور باشد. همان‌گونه که به‌طور کامل شفاف اعلام کرده‌ایم ما توافق بد با چین را نخواهیم پذیرفت.» در این رابطه به تازگی رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شده بود توافق تجاری موقت مطابق با منافع آمریکا نیست و تا زمان دستیابی به توافق کامل مذاکرات ادامه خواهد یافت.  پس از سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا، شاخص‌های سهام این کشور روند صعودی خود را متوقف کردند و وارد محدوده منفی شدند. کریس زاکرلی، مدیر سرمایه‌گذاری ارشد «ایندیپندنت ادوایسر آلیانس»‌ یک شرکت سرمایه‌گذاری در ایالت کارولینای شمالی در این رابطه می‌گوید: «مواضع ترامپ در قبال چین بسیار خصمانه به نظر می‌رسد. این اظهارات در حالی است که در چند هفته اخیر امیدواری‌هایی درخصوص توافق تجاری میان دو کشور حاصل شده بود.» بر اساس آمارهایی که دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده از زمان پیوستن چین به «سازمان تجارت جهانی»‌ اقتصاد آمریکا بالغ بر ۲/ ۴ میلیون شغل را از دست داده، و بیش از ۶۰ هزار کارخانه نیز تعطیل شده‌ است.

به عقیده کارشناسان، این صحبت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در تضاد با اقدامات اخیر چین در خرید حجم گسترده‌ای از سویای تولید آمریکا بوده است. روز دوشنبه خبرگزاری‌های چین اعلام کردند در روزهای اخیر واردکنندگان این کشور بیش از ۱۰ محموله باری سویا معادل ۶۰۰ هزار تن را از آمریکا وارد کرده‌اند. بر این اساس کمیسیون گمرک چین حجم معینی از واردات محصولات کشاورزی نظیر دانه‌های روغنی سویا را از تعرفه‌های تلافی‌جویانه علیه آمریکا معاف کرده است. به‌علاوه خریدهای واردکنندگان چینی از محصولات کشاورزی آمریکا به دنبال گفت‌وگوهای تجاری آخر هفته گذشته دو کشور بود؛ مذاکراتی که هر دو طرف آن را سازنده توصیف کرده‌اند. به گفته برخی منابع مطلع از این گفت‌وگوها البته در این مذاکرات چینی‌ها هیچ طرحی را به طرف آمریکایی ارائه نکردند و تنها برنامه‌ریزی‌ها برای مذاکرات اوایل ماه اکتبر بود که در سطح مقامات تجاری بلندپایه انجام خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین حل اختلافات تجاری میان دو کشور را منوط به رفتار پکن با معترضان هنگ‌کنگی دانست. به گفته دونالد ترامپ، دولت آمریکا به دقت وضعیت را در هنگ‌کنگ زیر نظر دارد. او در سخنان خود مدعی شد:‌ «آینده توافق تجاری میان آمریکا و چین به این بستگی دارد که پکن اوضاع را در هنگ‌کنگ چطور مدیریت خواهد کرد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنان روز سه‌شنبه خود همچنین انتقاداتی را متوجه «سازمان تجارت جهانی» کرد. به گفته دونالد ترامپ چینی‌ها به رغم اندازه بزرگ اقتصاد این کشور، مشمول قوانین ترجیحی سازمان برای اقتصادهای در حال توسعه می‌شوند. او در این رابطه می‌گوید بر مبنای درخواست‌های دولت کشورش باید اصلاحات در ساختار این سازمان ایجاد شود. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین مدعی شده است به سایر کشورها اجازه نخواهد داد با استفاده نظام تجاری بین‌المللی در روابط تجاری با آمریکا سوء استفاده کنند. همان‌گونه که پیش از این نیز گفته بود رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید اقتصاد چین به اندازه‌ای رشد کرده است که از دسته اقتصادهای در حال توسعه خارج شود. از دیگر موضوعاتی که ترامپ در سخنان خود به آن اشاره کرد توافقات تجاری جدید و متقابل کشورش با سایر شرکای آمریکا نظیر انگلیس، ژاپن و هند بود. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا توافق تجاری با ژاپن در آستانه نهایی شدن است و درخصوص انگلیس نیز به محض خروج این کشور از اتحادیه اروپا مذاکرات تجاری ویژه‌ای با او صورت خواهد گرفت.

اظهارت تند رئیس‌جمهوری آمریکا علیه روابط تجاری کشورش با چین و ابراز امیدواری برای دستیابی به یک توافق تجاری با انگلیس در حالی است که یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهد جنگ‌تجاری میان آمریکا و چین هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار برای اقتصاد قاره سبز به همراه خواهد داشت. بر اساس مطالعه‌ای که بانک اسپانیا انجام داده است، با توجه به وابستگی بالایی که اقتصاد قاره اروپا به جریان تجارت دارد، جنگ‌تجاری آمریکا و چین رشد اقتصادهای این منطقه را تا ۲/ ۰ درصد کند خواهد کرد؛ وضعیتی که منجر به ضرر ۲۵ میلیارد دلاری را برای تولید ناخالص داخلی اقتصادهای اروپایی خواهد شد. در سطح جهانی نیز جنگ‌تجاری غول‌های اقتصادی دنیا منجر به کاهش ۲۵/ ۰ درصد رشد اقتصادی جهان می‌شود که تقریبا معادل ضرر ۲۷۸ میلیارد دلاری برای اقتصادهای جهان است. با این حال با توجه به کاهش ۳۸/ ۰ درصدی رشد، چینی‌ها بزرگ‌ترین بازنده تنش‌های تجاری با آمریکا خواهند بود. برای آمریکا نیز پیش‌بینی شده است تحت‌تاثیر تنش‌های تجاری با چین رشد اقتصادی این کشور تا ۲۶/ ۰ درصد کاهش یابد.