به گفته این افراد آگاه که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، به‌دنبال این فرمان پکن، شرکت‌های کشاورزی دولتی چین خرید محصولات از آمریکا را متوقف کرده‌اند و منتظرند ببینند چه پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوهای تجاری میان دو کشور حاصل خواهد شد، هر چند وزارت بازرگانی چین تاکنون اظهارنظری در این رابطه نداشته است. به گفته مقامات چینی که در مذاکرات دو کشور حضور داشته‌اند، پکن از اعلامیه تعرفه‌ای هفته گذشته ترامپ بسیار شگفت‌زده شده است. البته آنها با اشاره به اینکه آمادگی لازم برای جنگیدن را دارند، قول داده‌اند همانند موارد قبلی، این اقدام ترامپ را نیز تلافی کنند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» دارین فریدریچز، تحلیلگر ارشد بخش کالایی شرکت «آی‌ان‌تی‌ال» در گفت‌وگویی که با «بلومبرگ» داشت می‌گوید: «حجم خرید بالای چینی‌ها از محصولات کشاورزی آمریکا اهرم آنها در جنگ‌تجاری است. این گزینه‌ای است که بر کشاورزان آمریکایی و رأی‌دهندگان روستایی که از حامیان اصلی ترامپ در انتخابات بوده‌اند اثر می‌گذارد. اگر آنها پیش از انتخابات تلافی کنند، یک اقدام تلافی‌جویانه آشکار برای آمریکا خواهد بود.» پیش از این ترامپ مکررا چین را متهم می‌کرد قول‌هایی که برای خرید حجم گسترده‌ای از محصولات کشاورزی آمریکا داده‌اند را اجرا نمی‌کند. در این رابطه «بلومبرگ» گزارش می‌کند تنش‌های تجاری میان دو کشور باعث شده است خریداران چینی برای تامین سویای مورد نیاز خود به عرضه‌کنندگان برزیلی روبیاورند. بر این اساس قراردادهای آتی دانه‌های روغنی سویا در بورس شیکاگو تا ساعت ۱۲ دوشنبه به وقت پکن با کاهش ارزش ۶/ ۰ درصدی به سطح ۶۳۷۵/ ۸ دلار برای هر بوشل رسید.

 قراردادهای آتی ذرت نیز با کاهش ۳/ ۱ درصدی روی نرخ ۴ دلار برای هر بوشل ایستاد. تاکنون چینی‌ها حجم خرید خود از محصولات آمریکایی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده‌اند. در همین راستا، در نیمه نخست سال جاری خرید دانه‌های روغنی سویای این کشور از آمریکا به پایین‌ترین سطح یک دهه اخیر خود رسید. البته برای نشان دادن حسن‌نیت خود، غول کشاورزی آسیا به تازگی به ۵ شرکت خود اجازه داده بود بدون پرداخت تعرفه‌های تلافی‌جویانه ۳ میلیون تن از محصولات دانه‌های روغنی آمریکا خرید کنند. شرکت‌های دولتی این کشور نیز متعهد شده بودند ۱۴ میلیون تن از محصولات سویای آمریکا خرید داشته باشند، حجمی که هنوز ۴ میلیون تن از آن به سمت چین بارگیری نشده است. فریدریچز، در این رابطه می‌گوید: «من بسیار نگران خواهم شد در صورتی که شرکت‌های چینی تلاش کنند اکنون از محصولات آمریکایی خرید کنند. احتمالا شاهد آن خواهیم بود بسیاری از واردکنندگان خصوصی نیز خرید تولیدات آمریکایی را متوقف کنند.»

هند، برنده جنگ چین و آمریکا

بالا گرفتن تنش‌های تجاری واشنگتن-پکن در حالی است که تازه‌ترین گزارش «بانک دولتی» هند نشان می‌دهد این کشور تاکنون از تنش‌تجاری میان آمریکا و چین بسیار منتفع شده است، چرا که توانسته حجم گسترده‌ای از محصولات خود را به کشور همسایه‌اش صادر کند. بر اساس این گزارش، به‌دنبال تنش‌های تجاری غول‌های اقتصادی دنیا، صادرات هند به چین نسبت به آمریکا با شتاب بالاتری رشد کرده است. بر این اساس در حالی که در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ صادرات هند به آمریکا با افزایش ۴۶/ ۹ درصدی به سطح ۴/ ۵۲ میلیارد دلار رسید، برای صادرات به چین اما این رشد با ثبت نرخ ۶/ ۲۵ درصدی به سطح ۷/ ۱۶ میلیارد دلار افزایش یافت. در این گزارش آمده است: «با نگاه به کالاهایی که چین و آمریکا هدف تعرفه قرار داده‌اند، مشاهده می‌شود هند توانسته بازار صادرات این محصولات را به کنترل خود درآورد.»

در ادامه تنش‌های همه‌جانبه غول‌های اقتصادی دنیا، یکشنبه این هفته مارک اسپر، وزیر دفاع تازه‌کار آمریکا، مدعی شد چینی‌ها تلاش می‌کنند روابط میان کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آرام را بی‌ثبات سازند. او پکن را به غارتگری اقتصادی، دزدی حقوق مالکیت معنوی و سوءاستفاده از مشترکات جهانی متهم کرد. به عقیده کارشناسان این صحبت‌های وزیر دفاع آمریکا که در اولین سفر خارجی‌اش اظهار می‌شد، تنش‌های میان واشنگتن و پکن را که تاکنون در بحبوحه جنگ‌تجاری گیر کرده‌اند شعله‌ورتر خواهد ساخت. به گفته او مواضع متجاوزانه چین به خصوص در دریای چین جنوبی که غنی از منابع انرژی است، منجر به تشدید نگرانی‌ها در منطقه شده است. این در حالی است که ایالات‌متحده با به چالش کشیدن هژمونی نیروی دریایی چین در منطقه به‌دنبال آن است با ایجاد اتحاد با سایر ملت‌ها، پکن را عقب براند. اسپر در جمع خبرنگاران حاضر در سیدنی گفت: «ما معتقدیم هیچ کشوری نمی‌تواند و نباید درصدد غلبه بر روابط میان کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آرام باشد. ما در حال کار با متحدان خود هستیم تا به فشارهای امنیتی منطقه رسیدگی کنیم.» او در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: «ما همچنین در برابر رفتارهای خصمانه اخلالگر، همچون رفتارهای بی‌ثبات کننده چین، ایستادگی خواهیم کرد. رفتارهای خصمانه این کشور شامل مواردی نظیر سوءاستفاده از مشترکات جهانی، غارتگری اقتصادی، بدهی‌ها برای توافقات دولتی و تشویق شرکت‌های دولتی برای دزدی مالکیت معنوی از سایر کشورها است.»