راهنمای فعالیت تجاری در سال 98

این مساله باعث شده با هرگونه تغییر در محیط تجارت خارجی ایران، شاهد تاثیر این تغییرات در سایر کسب‌وکارهای تولید و خدماتی مرتبط باشیم. یکی از منابع اطلاعاتی مهم و کاربردی جهت شناخت فضای تجارت خارجی کشور، آشنایی با مجموعه مقررات صادرات و واردات جاری کشور است. جریان آزاد اطلاعات مجموعه مقررات صادرات و واردات و نرخ حقوق ورودی کشور همه‌ساله همزمان با شروع سال جدید توسط شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی به‌صورت فراگیر در قالب بسته‌ای الکترونیکی و کتاب منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به مباحث تجارت خارجی، ترخیص‌کاران، کارشناسان، محققان و از همه مهم‌تر صادرکنندگان، واردکنندگان، مرزنشینان، مدیران ارشد مناطق آزاد، تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی، صنوف، متقاضیان ایجاد کسب‌و‌کار و سفرای خارجی کشورها قرار می‌گیرد. امسال هم مانند سنوات گذشته کتاب مجموعه مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۸ توسط شرکت چاپ و نشر بازرگانی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان دسترسی به اطلاعات تولید و تجارت قرار گرفته ‌است. این کتاب تنها مرجع قانونی و معتبر اطلاعات مقررات صادرات و واردات ایران در سال ۱۳۹۸ برای کلیه فعالان حوزه گمرکی، امور صادرات، واردات، بیمه و حمل‌ونقل است. این کتاب دارای سه ویژگی ذیل است که اطلاعاتی را در زمینه آخرین قوانین مقررات صادرات و واردات جاری کشور و نرخ حقوق ورودی سال ۱۳۹۸ ارائه می‌کند:

جامعیت کمی و کیفی: کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۸ از حیث ارائه کمی و کیفی از آخرین اطلاعات نرخ حقوق ورودی و قوانین مقررات جاری صادرات و واردات برای بیش از ۶ هزار قلم کالا را پوشش می‌دهد. مهم‌ترین اطلاعات قابل دسترس در این کتاب شامل قوانین امور گمرکی، قوانین مرتبط با بازارچه مرزی و مناطق آزاد و منطقه ویژه است. این کتاب برای پاسخ دادن به پرسش‌هایی است که فعالان صادراتی و وارداتی برای رصد فضای کسب‌وکار در سال ۱۳۹۸ و برای حل مشکلات خود با آن در ثبت سفارش کالا و تجارت مرزی مواجه هستند و آنگاه در منابع اطلاعاتی غیررسمی به‌دنبال پاسخ آن هستند.

مرجعیت: ویژگی دوم این کتاب مرجعیت است. کلیه فصول کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۸ طبق مصوبه هیات وزیران در جلسه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و توسط اداره کل مقررات صادرات و واردات تنظیم و توسط تنها مرجع قانونی انتشار کتاب، شرکت چاپ و نشر بازرگانی انتشار یافته ‌است. تسهیل: سازماندهی کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۸ به‌گونه‌ای است که استخراج اطلاعات مربوط به نرخ حقوق ورودی و قوانین جاری صادرات و واردات مربوط به هر فصل و قسمت در یک مجموعه به‌صورت الکترونیکی (سی‌دی) و جداول قابل استخراج و مشاهده است.