در این رابطه برخی کارشناسان بر این باورند شاید افزایش صادرات چین ناشی از تشدید بارگیری‌ها پیش از اجرایی شدن تهدید تعرفه‌ای ۳۰۰ میلیارد دلاری ترامپ باشد، تهدیدی که می‌تواند تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین را به یک جنگ‌تجاری تمام‌عیار تبدیل کند. با این حال به نظر نمی‌رسد آمارهای بهتر از انتظار روز دوشنبه نگرانی‌ها را درخصوص اجتناب‌ناپذیر بودن جنگ تجاری طولانی‌تر و هزینه‌برتر تخفیف دهد، اتفاقی که اقتصاد جهان را به سمت رکود سوق خواهد داد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از «رویترز»، آمارهایی که روز دوشنبه اداره گمرک چین منتشر کرد، حکایت از آن دارد که صادرات ماه مه این کشور نسبت به سال گذشته افزایشی ۱/ ۱ درصدی یافته است. اقتصاددانان شرکت ژاپنی خدمات سرمایه‌گذاری «نومارو» پیرامون این آمارها در یادداشتی خطاب به مشتریان خود می‌نویسند: «ما انتظار داریم رشد صادرات در ماه ژوئن نیز مثبت باقی بماند، که ناشی از افزایش بارگیری‌ها به مقصد آمریکا خواهد بود. هر چند در فصل سوم به‌دنبال اجرایی شدن تهدیدات تعرفه‌ای، جریان صادرات چین دچار کاهشی چشمگیر خواهد شد. بنابراین ما معتقدیم به منظور ایجاد ثبات در بازارهای مالی و رشد اقتصادی، پکن رو به سیاست‌های تشویقی بیاورد.» به اعتقاد اقتصاددانان این شرکت، اختلالاتی که در ماه آوریل به‌دنبال کاهش مالیات‌های ارزش‌افزوده برای کسب‌وکارها ایجاد شد نیز درحال محو شدن است، امری که به آمادگی صادرات کمک می‌کند.

پیش از این کارشناسانی که در نظرسنجی «رویترز» شرکت کرده بودند انتظار داشتند صادرات ماه مه بزرگ‌ترین صادرکننده دنیا، چین، نسبت به سال گذشته کاهشی ۸/ ۳ درصدی یابد، تغییری که در ماه آوریل نیز کاهش ۷/ ۲ درصدی را به ثبت رسانده بود. به گزارش «رویترز» هر چند چینی‌ها به اندازه گذشته به صادرات وابسته نیستند اما باز هم صادرات سهم یک‌پنجمی از تولید ناخالص‌ داخلی این کشور دارد. در این رابطه ماه گذشته پس از اینکه دولت ترامپ چینی‌ها را به زیر پا گذاشتن تعهدات توافق شده (در زمینه ایجاد تغییرات ساختاری در سیاست‌های اقتصادی پکن) متهم کرد، تنش‌های تجاری میان غول‌‌های اقتصادی دنیا مجدد بالا گرفت. در روز ۱۰ ماه مه ترامپ ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی را هدف تعرفه ۲۵ درصدی قرار داد و سپس تهدید کرد تعرفه ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر را افزایش خواهد داد. در مقابل این اقدام، پکن نیز تعرفه ۶۰ میلیارد دلار از واردات آمریکا را افزایش داد.

البته رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید در نشستی که اواخر ماه جاری میلادی میان رهبران «گروه ۲۰» برگزار خواهد شد، قصد دارد با همتای چینی خود دیدار کند. با این حال برخی تحلیلگران، همانند اقتصاددانان شرکت «کپیتال اکونومیکس»، معتقدند از آنجا که به‌نظر می‌رسد دو طرف خود را برای جنگ‌تجاری طولانی‌مدت آماده کرده باشند، شانس توافق تجاری ماندگار درحال کمرنگ‌تر شدن است. بر اساس آمارهایی که روز دوشنبه منتشر شد، مازاد تجاری چین برابر آمریکا، اصلی‌ترین عامل تحریکی ترامپ برای آغاز جنگ‌تجاری علیه چشم‌بادامی‌ها، در ماه مه با شکستن رکورد ۴ ماهه، از ۲۱ میلیارد دلار ماه آوریل به سطح ۸۹/ ۲۶ میلیارد دلار افزایش یافت. البته صادرات این کشور به آمریکا پس از کاهش شدید ۲/ ۱۳ درصدی در ماه آوریل، ماه گذشته کاهش ملایم ۲/ ۴ درصدی را تجربه کرد. این درحالی است که واردات چین از آمریکا در ماه مه نسبت به سال گذشته ۸/ ۲۶ درصد کاهش یافت. براساس این آمارها، واردات ماه مه چین عملکردی ضعیف‌تر از انتظارات داشت و ۵/ ۸ درصد کاهش یافت، بیشترین کاهش از جولای ۲۰۱۶. بر این اساس آمارهای صادرات و واردات روز دوشنبه حکایت از آن دارد مازاد تجاری ماه مه چین روی مقدار ۶۵/ ۴۱ میلیارد دلار ایستاده است. پیش از این اقتصاددانان برای واردات ماه مه چین کاهش ۸/ ۳ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند، وارداتی که در ماه آوریل رونق ۴ درصدی را تجربه کرده بود.