او در مصاحبه‌ای که اوایل روز سه‌شنبه با شبکه خبری «فاکس» داشت مدعی شد: «همه‌ گزینه‌ها روی میز است.» به گزارش‌ «بلومبرگ»، قرار است رئیس‌ خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه و پنج‌شنبه با مقامات ارشد تجاری چین گفت‌وگو ‌کند. ماه گذشته نیز رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری آمریکا، در سفر خود به پکن، با همتایان چینی خود رایزنی داشت. پیش از این، دسامبر سال گذشته دونالد ترامپ و شی‌ جین‌پینگ در دیداری که در حاشیه نشست «گروه ۲۰» در آرژانتین داشتند، برای آتش‌بس ۹۰ روز تا اول مارس توافق کردند. طبق این آتش‌بس مقرر شد دو طرف برای ایجاد تغییرات ساختاری در مدل اقتصادی چین توافق کنند. در صورت شکست این مذاکرات اما دونالد ترامپ تهدید کرده است تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. عدم توافق دو طرف همچنین، امیدها را برای باریدن یکی از تیره‌ترین ابرهایی که بر اقتصاد جهان سایه انداخته، ناامید خواهد کرد. با این حال با توجه به اینکه اقتصاد چین یکی از ضعیف‌ترین رشدهای اقتصادی را از ۲۰۰۹ تجربه می‌کند، مقامات این کشور برای پایان دادن به اختلافات تجاری خود با آمریکا تحت فشار هستند. در طرف مقابل، اختلافات در تیم تجاری ترامپ به قوت خود باقی است. افرادی همچون رابرت لایت‌هایزر و پیتر ناوارو، رئیس شورای تجارت ملی آمریکا، خواهان مواضع‌ سخت‌تر علیه چین هستند، در حالی که منوچین و لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ‌سفید، تقویت رشد اقتصادی را اولویت قرار داده‌اند.

ترس اروپا از توافق آمریکا-چین

در حالی که بازارهای جهانی از مذاکرات تجاری آمریکا و چین استقبال می‌کنند، اتحادیه اروپا اما نگران از موفقیت این مذاکرات است. به گزارش «رویترز»، توافق آمریکا و چین، به ترامپ اجازه می‌دهد توجه خود را معطوف تعرفه بر خودروهای آلمانی و مشروبات فرانسوی کند. از طرفی آلیسا گارسیا-هریرو اقتصاددان ارشد گروه سرمایه‌گذاری «ناتیکیس» آسیا-پاسیفیک و محقق اتاق‌فکر «بروگل»، هشدار داده است توافق میان آمریکا و چین می‌تواند برای اروپا پرهزینه باشد. به ادعای او در صورت حصول توافق و بنابر درخواست دولت ترامپ، چین می‌تواند واردات کالاهای آمریکایی را جایگزین بخش عمده واردات از اروپا کند. به گزارش «رویترز»، نگرانی‌های بسیاری برای اروپا وجود دارد. شرکت‌های اروپایی انتظار دارند در ۲۰۱۹ درآمد ۵۲۱ میلیارد دلاری از چین کسب کنند. به عقیده کارشناسان، بیشترین تهدید متوجه برندهای لوکس و خودروسازان اروپایی است.

البته برخی کارشناسان نظری متفاوت دارند. وینسنت دلوآرد، استراتژیست شرکت خدمات مالی «آی‌ان‌تی‌ال اف‌سی‌استون» می‌گوید در صورتی که آمریکا و چین به توافق نرسند، کالاهای ارزان چینی روانه بازارهای اروپا خواهند شد. این کارشناس افزود:‌ «در زمان پایان یافتن آتش‌بس تجاری در اول مارس، اروپا بیشترین ضرر را خواهد کرد، چرا که چین میلیاردها دلار از کالاهای ارزان خود را روانه این قاره می‌کند.» در ۲۰۱۷، صادرات چین به اروپا ۳۷۴ میلیارد یورو (۴۲۷ میلیارد دلار) و به آمریکا ۵۰۵ میلیارد دلار بود.