به گزارش «پایگاه خبری اتاق ایران»، غلامحسین شافعی در دیدار با تاریا کرونبرگ تاکید کرد که با عملی شدن سازوکار ویژه مالی (SPV) از سوی اتحادیه اروپا، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. شافعی از اروپایی‌ها خواست درباره این کانال مالی هر چه سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند. انرژی‌های تجدیدپذیر، نفت و گاز، تجهیزات پزشکی و معدن از حوزه‌هایی است که به اعتقاد شافعی ظرفیت همکاری میان شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی و فنلاندی در آنها وجود دارد. او در همین زمینه افزود: در حال حاضر در ایران، ۲۰۰ میلیارد دلار طرح آماده سرمایه‌گذاری وجود دارد که فنلاند می‌تواند شریک تجاری خوبی برای اجرای این طرح‌ها باشد. به اعتقاد شافعی فعال شدن بخش‌خصوصی یکی از مهم‌ترین نشانه‌های حرکت به‌سوی توسعه اقتصادی است. رئیس اتاق ایران در ادامه با اشاره به این موضوع که توسعه کشورهایی مانند فنلاند، شوروی سابق و چین در گرو بالا بردن سهم بخش‌خصوصی در اقتصاد بوده گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت ایران در برنامه‌های توسعه‌ای گذشته و در برنامه ششم، این است که سهم بخش‌خصوصی واقعی را در فعالیت‌های اقتصادی بالا ببرد. شافعی در ادامه با اشاره به موانع توسعه روابط تجاری ایران و فنلاند بیان کرد: روابط بانکی در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش پیش روی دو کشور است و به‌رغم تشکیل کارگروه مشترک ایران و فنلاند برای حل این مشکل، تاکنون نتیجه‌ای در این زمینه حاصل نشده است. رئیس اتاق ایران با بیان این موضوع که ایران در سال‌های مختلف با تحریم‌ها مواجه بوده و مساله تحریم‌ها موضوع تازه‌ای در اقتصاد کشور نیست، تاکید کرد که باید تحریم را از دو بعد مثبت و منفی مورد بررسی قرار داد. به اعتقاد شافعی از جنبه‌های مثبت تحریم‌ها بر اقتصاد کشور این است که ایران مجبور شده از توانایی‌های داخل برای رفع مشکلات استفاده کند. او در همین زمینه تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کالاهایی که قبلا در قالب واردات در کشور تامین می‌شد، به‌واسطه تحریم‌ها این توفیق اجباری نصیب کشور شده که خودمان به تولید آنها بپردازیم. وی گفت: نمی‌توانیم انکار کنیم که تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تاثیرگذاشته است. هم اقتصاد، هم اشتغال ما تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارند اما به این معنی نیست که محدودیت‌ها مانع توقف فعالیت‌ها در ایران می‌شود.

ایران همواره برای رسیدن به اهداف خود به راهش ادامه می‌دهد و در شرایط فعلی و با توجه به پشتیبانی کشورهای اروپایی از جمله فنلاند، راه‌های جدیدی برای رفع نیازها در این وضعیت پیدا خواهیم کرد. به گفته شافعی در مواجهه با تحریم‌ها این پروژه‌های بزرگ دولتی هستند که متضرر اصلی به شمار می‌روند.

شرکت‌های بزرگ ایرانی با شرکت‌های بزرگ اروپایی در ارتباط هستند که اغلب شرکای آمریکایی دارند. به همین دلیل با ارزیابی این وضعیت، هم اروپا و هم ایران به این نتیجه رسیده‌اند که زمینه‌های همکاری اصلی بر فعالیت SMEهای ایرانی و اروپایی متمرکز شود. به اعتقاد رئیس اتاق ایران با راه‌اندازی SPV از سوی اتحادیه اروپا، گشایش بسیار خوبی میان ایران و اروپا فراهم خواهد شد، چراکه ایران علاوه بر مبادله پولی، می‌تواند بخشی از همکاری‌های خود را به‌صورت مبادله کالا به کالا با اتحادیه اروپا ترتیب دهد. شافعی در عین حال افزود: ایران روی همکاری اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر کانال بانکی حساب باز کرده است اما تاکنون تاریخ‌های متعددی برای راه‌اندازی این کانال مالی اعلام‌شده است. به نظر می‌رسد در این زمینه باید زودتر تصمیم‌گیری شود تا شرکت‌های ایرانی با توجه به سابقه طولانی که در همکاری با شرکت‌های اروپایی دارند، متوسل به سایر نقاط تامین نشوند و همکاری‌شان را طبق روال قبل پیش ببرند. اگر این موضوع عملیاتی شود بسیاری از مشکلات نیز حل خواهد شد.

همچنین رئیس هیات روابط پارلمان اروپا با ایران و وزیر پیشین کار فنلاند در این دیدار دلیل اصلی حضور خود در ایران را مرتبط با برجام دانست و تاکید کرد: ایران از جمله کشورهایی است که در مواجهه با تحریم، تجربه طولانی دارد و به اعتقاد من می‌تواند از چالش بزرگی که به خاطر تحریم‌های یکجانبه آمریکا بار دیگر بر سر راهش قرار گرفته عبور کند. او به رئیس اتاق ایران اطمینان داد که اتحادیه اروپا در حال حاضر با هدف مقابله با تحریم‌های آمریکا در نظر دارد سازوکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران را هرچه زودتر نهایی کند تا صادرات و واردات میان ایران و سایر کشورها تسهیل شود.