به گزارش الجزیره،شرکت های چینی به رغم تهدیدات شدید آمریکا همچنان به تجارت با ایران ادامه می دهند و به این کشور به عنوان محلی با فرصت های تجاری زیاد می نگرند.

در ادامه این مطلب اضافه شده است هرچند به دلیل بازگشت تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران و خروج برخی از شرکت‌های بزرگ تجاری، اقتصاد این کشور تحت تاثیر قرار گرفته ولی شرکت‌های چینی برای ایجاد ثبات اقتصادی ایران تلاش می کنند.

بسیاری از شرکت‌های چینی با توجه به تجارت‌های دیرینه جاده ابریشم بر این باورند که آنان می‌تواند علیرغم بازگشت تحریم‌های آمریکا مسیر جدیدی برای ادامه تجارت با ایران پیدا کنند.

بر اساس گزارش الجزیره، تحریم‌های آمریکا باعث تقویت روابط میان دو کشور چین و ایران شده و تهران و پکن دو کشور دارای تمدن غنی برای گذر از این شرایط برنامه هایی دارند.

مرکز تحلیلی انرژی کلانیش نیز در گزارشی نوشت به رغم آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا ، شرکت ملی نفت چین به واردات نفتی خود از میدان‌های نفتی ایران ادامه خواهد داد.

هو گیجون معاون مدیر شرکت ملی نفت چین به رویترز گفت:همکاری اصلی ما با ایران در حوزه سرمایه گذاری در سطح بالا است و افزایش ارزش سهام نفت، سرمایه گذاری ما را در این زمینه جبران می‌کند.

چین ششم نوامبر(۱۵ آبان )به مدت شش ماه برای ادامه واردات نفتی از ایران معافیت دریافت کرد. این معافیت اجازه می‌دهد تا چین بزرگترین خریدار نفتی ایران بتواند ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام در روز از ایران خریداری کند.

براساس گزارش مرکز انرژی کلانیش واردات ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام در روز معادل نیمی از حجم واردات نفتی چین از ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر است.

به گفته منابع خبری، معافیت هفته گذشته شامل واردات نفتی شرکت نفت و گاز ساینوپک و شرکت ملی نفت چین نمی‌شود و این دو شرکت به سرمایه گذاری خود در ایران ادامه می‌دهند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تأکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ‌گاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.