به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، چین دو تصمیم جدید را در دستور کار خود قرار داده است: نخست افزایش تخفیف مالیات برای صادرکنندگان چینی و دوم کاهش واردات ال‌پی‌جی آمریکایی به چین. به گزارش رویترز، کابینه چین در روز دوشنبه و همزمان با اوج‌گیری جنگ تجاری پکن و واشنگتن اعلام کرد که از روز یکم نوامبر و با هدف حمایت از تجارت خارجی میزان استرداد بخشی از مالیات صادرات را افزایش خواهد داد و پرداخت آن را سرعت خواهد بخشید. کابینه چین پس از نشست دوره‌ای خود اعلام کرد‌: «افزایش تخفیف مالیاتی صادرات کمک خواهد کرد که هزینه‌ها در اقتصاد حقیقی کاهش یابند و بتوانند با وضعیت پیچیده بین‌المللی منطبق شوند و رشد تجارت خارجی به ثبات برسد.»

بنا به اعلام کابینه دولت چین، این اقدام چین منطبق با قوانین سازمان تجارت جهانی است. بر این اساس، تخفیف مالیاتی برای آن دسته از اقلام صادراتی که هم‌اکنون از تخفیف ۱۳ یا ۱۵ درصدی برخوردارند، به ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت. برای آن دسته از اقلام صادراتی که هم‌اکنون از تخفیف ۹درصدی مالیات برخوردار بودند نیز این تخفیف به ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت برخی از این اقلام صادراتی نیز مشمول تخفیف ۱۳درصدی خواهند شد. کابینه چین همچنین تصمیم گرفت تخفیف مالیاتی آن دسته از اقلام صادراتی که هم اکنون از تخفیف ۵ درصدی استفاده می‌کنند، به ۶درصد افزایش یابد، و در مورد برخی از اقلام خاص این تخفیف به ۱۰درصد افزایش خواهد یافت.

در ماه سپتامبر همزمان با تشدید جنگ تجاری با آمریکا، چین تخفیف مالیاتی ۳۹۷ قلم از کالاهای صادراتی از جمله فولاد و محصولات الکترونیک را افزایش داده بود تا به صادرکنندگان کمک کند. در شرایطی که هنوز آثار تعرفه‌های تجاری آمریکا علیه کالاهای چینی بر اقتصاد این کشور کاملا محسوس نشده است سیاست‌گذاران در پکن در جست‌وجوی یافتن راه‌هایی برای حمایت از اقتصاد رو به‌کندی کشورشان هستند. برای تقویت اقتصاد، چین همچنین وام‌هایی را به مبلغ میلیاردها دلار به توسعه شهرهای دارای بافت مسکونی قدیمی اختصاص داده است. تحلیلگران بر این باورند که این پروژه توانسته است تقاضا برای مسکن را افزایش دهد، چون شهروندان تشویق می‌شوند برای خرید خانه نو از دولت کمک دریافت کنند و خانه‌های قدیمی خود را معاوضه کنند.

در تصمیمی دیگر چین میزان واردات گاز مایع (ال‌پی‌جی) از آمریکا را کاهش داده است و به‌خاطر جنگ تجاری خود با بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، برای تامین ال‌پی جی مورد نیازش به خاورمیانه روی آورده است. در سال ۲۰۱۷ چین از آمریکا بالغ بر ۶/ ۳ میلیون تن ال‌پی‌جی خریداری کرده بود و به ‌این ترتیب آمریکا به دومین تامین‌کننده بزرگ سوخت مورد استفاده در پتروشیمی‌ها، آشپزی، حمل‌ونقل و گرمایش چین تبدیل شده بود. در سال ۲۰۱۸ اما حجم واردات این کالا به چین به‌شدت افت کرد تا اینکه در ماه آگوست چین به تلافی تعرفه‌های آمریکایی، افزایشی ۲۵ درصدی بر ۳۰۰ قلم از کالاهای وارداتی از آمریکا از جمله ال‌پی‌جی اعمال کرد. به این ترتیب واردات این کالا به چین به‌طور کامل متوقف شد. مرکز مشاوره‌ای «آی‌اچ‌اس مارکیت» برآورد کرده است که واردات این کالای آمریکایی طی ۸ ماه نخست سال میلادی جاری به‌سختی به یک میلیون تن رسیده است درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته حجم واردات این کالا به چین بالغ بر ۱/ ۲ میلیون تن بوده است. این خبر را هی‌یانیو مدیر اجرایی مرکز «نچرال گس لیکوییدز» در مصاحبه‌‌ای با رویترز اعلام کرده است.