کمین‌گاه جدید برای دلار 4200

پس از بخشنامه‌های دولت به منظور ساماندهی بازار ارز، بخش‌خصوصی نسبت به ظهور حقه‌های ارزی هشدار داد. افزایش درخواست برای دریافت کارت بازرگانی در دو ماه نخست سال‌جاری یکی از علائم ظهور این حقه‌ها بود که رئیس اتاق بازرگانی تهران نسبت به آن هشدار داده بود. مسعود خوانساری با اشاره به این که سیاست‌های ارزی، زمینه را برای شکل‌گیری عدم شفافیت، فساد و قانون‌گریزی فراهم می‌کند، عنوان کرده بود: «اخیرا تقاضا برای کارت بازرگانی افزایش یافته است. اتاق نیز ‌نمی‌تواند این درخواست‌ها را بدون پاسخ بگذارد، اما احتمالا بخشی از این متقاضیان به‌دنبال کارت یک‌بار مصرف هستند.» البته پیش از آن هم برخی از فعالان اقتصادی عنوان کرده بودند که سازوکار بازچرخانی ارز صادراتی این بار امکان استفاده از کارت‌های یک‌بار مصرف را برای صادرات و واردات فراهم می‌کند. بر همین اساس «دنیای اقتصاد» در گزارش پیش‌رو آمار صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی استان تهران را در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال‌جاری بررسی کرده است. آمارها نشان می‌دهد در بخش صدور کارت‌های حقوقی در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۶۸ درصدی را شاهد بوده‌ایم و در بخش صدور کارت‌های حقیقی در همین مدت زمان رشد ۹۰ درصدی ثبت شده است. این آمار حکایت از ورود گروه‌های جدید به تجارت دارد. همان تازه واردهایی که برخی اعتقاد دارند بخشی از آنها به منظور سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی وارد این حیطه شده‌اند. از طرفی تمدید کارت‌های حقوقی با رشد ۴۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه روبه‌رو بوده و تمدید کارت‌های حقیقی رشد ۱۲۰ درصدی داشته است. شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی بخشی از کارت‌هایی که چند سال تمدید نشده بودند، در شرایط کنونی، نسبت به تمدید کارت‌هایشان اقدام کرده‌اند. رشد ۷۲۵ درصدی تمدید و صدور کارت بازرگانی در دو ماه منتهی به اردیبهشت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، رکوردی است که می‌تواند معنادار باشد.  همچنین شنیده می‌شود آمار صدور و تمدید کارت بازرگانی از اول تا ۲۰ خرداد امسال بیش از کل این ماه در سال گذشته است.

تمدید و صدور کارت‌ها در فروردین

تعداد کارت‌های صادر شده و تمدید شده در فروردین امسال، ۶۷۰ عدد بوده که از این تعداد، ۱۵۹ کارت حقوقی و ۸۰ کارت حقیقی صادر شده است. ۳۴۰ کارت حقوقی و ۹۱ کارت حقیقی نیز تمدید شده است. حال آن که در فروردین سال گذشته، در مجموع ۶۶۶ کارت بازرگانی صادر و تمدید شده بود که از این تعداد، ۱۵۱ کارت حقوقی و ۴۷ کارت حقیقی صادر و ۳۷۳ کارت حقوقی و ۹۵ کارت حقیقی تمدید شده بود.

صدور کارت‌ها در فروردین

در نخستین ماه امسال، تعداد ۱۵۵ کارت بازرگانی حقوقی یک‌ساله و ۴ کارت بازرگانی حقوقی ۵ ساله صادر شده است. این درحالی است که فروردین سال گذشته ۱۴۷ کارت بازرگانی حقوقی یک‌ساله و ۴ کارت بازرگانی حقوقی ۵ ساله صادر شده بود. همچنین تعداد کارت‌های بازرگانی حقیقی صادر شده یک‌ساله در فروردین امسال، ۷۹ کارت بود و تنها یک کارت بازرگانی حقیقی ۵ ساله صادر شده است. در فروردین سال گذشته در این بخش، ۴۶ کارت بازرگانی حقیقی یک‌ساله و یک کارت حقیقی ۵ ساله صادر شده بود.

تمدید کارت‌ها در فروردین

۳۳۳ کارت بازرگانی حقوقی یک‌ساله و ۷ کارت بازرگانی حقوقی ۵ ساله، کارنامه این بخش در فروردین امسال است. از سویی در این مدت ۹۱ کارت بازرگانی حقیقی یک‌ساله تمدید شده است. اما در بخش کارت‌های حقیقی ۵ ساله، هیچ اقدامی صورت نگرفته است و تعداد آن، صفر است. آمارهای تمدید کارت‌های بازرگانی در فروردین سال گذشته نشان می‌دهد تعداد کارت‌های بازرگانی تمدید شده حقوقی یک‌ساله ۳۵۷ عدد و تعداد کارت‌های تمدید شده حقوقی ۵ ساله ۱۶ عدد است. همچنین در فروردین سال گذشته، ۹۴ کارت حقیقی یک‌ساله و یک کارت بازرگانی حقیقی ۵ ساله تمدید شده است.

تمدید و صدور کارت در اردیبهشت

تعداد کارت‌های تمدید شده و صادر شده در دومین ماه سال‌جاری ۱۳۷۱ کارت است. این درحالی است که تعداد کارت‌های صادر شده و تمدید شده اردیبهشت سال گذشته، ۸۴۱ کارت بود. این آمار نشان می‌دهد که ۵۳۰ کارت در سال‌جاری فعال شده است. تمدید و صدور کارت‌های بازرگانی در اردیبهشت امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل نیز رشد ۴ درصدی داشته است.   بر این اساس در اردیبهشت سال‌جاری ۲۲۷ کارت حقوقی و ۱۷۰ کارت حقیقی صادر شده است. همچنین ۷۶۳ کارت حقوقی و ۲۱۱ کارت حقیقی تمدید شده است. حال آنکه در اردیبهشت سال گذشته ۱۸۱ کارت حقوقی و ۵۰ کارت حقیقی صادر و ۴۹۳کارت حقوقی و ۱۱۷ کارت حقیقی تمدید شده بود.

صدور کارت در اردیبهشت

آمارهای دریافت شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد در دومین ماه سال‌جاری، صدور کارت‌های حقوقی یک‌ساله نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۳درصدی و صدور کارت‌های حقوقی ۵ ساله، با افت ۷ درصدی نسبت به اردیبهشت سال ۹۶ روبه‌رو بوده است. در مجموع، در بخش صدور کارت‌های حقوقی در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت سال قبل، با رشد ۴۶ درصدی روبه‌رو هستیم. در بخش صدور کارت‌های حقیقی، شاهد ۱۲۱ درصد رشد صدور کارت‌های حقیقی یک‌ساله و یک درصد رشد کارت‌های ۵ ساله است. در نهایت در این بخش با رشد ۱۲۰ درصدی صدور کارت‌های حقیقی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده‌ایم. براساس این آمارها، در اردیبهشت امسال، ۲۲۷ کارت بازرگانی یک‌ساله حقوقی صادر شده ولی هیچ کارت بازرگانی حقوقی ۵ساله‌ای در این ماه صادر نشده است. همچنین ۱۷۰ کارت بازرگانی حقیقی یک‌ساله در این مدت صادر شده ولی تعداد کارت‌های حقیقی ۵ ساله، صفر است. آمارهای صدور کارت در اردیبهشت سال گذشته نشان می‌دهد، ۴۹ کارت حقیقی یک‌ساله و یک کارت حقیقی ۵ ساله صادر شده است.

تمدید کارت در اردیبهشت

رشد ۲۸۴ درصدی در تمدید کارت‌های بازرگانی حقوقی یک‌ساله و افت ۱۴ درصدی در تمدید کارت‌های حقوقی ۵ ساله در دوماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۲۷۰ درصدی تمدید کارت بازرگانی حقوقی را به‌دنبال داشته است. از سویی رشد ۹۵ درصدی تمدید صدور کارت بازرگانی حقیقی یک‌ساله و افت یک درصدی کارت بازرگانی حقیقی ۵ ساله موجب رقم خوردن رشد ۹۴ درصدی تمدید کارت بازرگانی حقیقی در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته شده است. در ماه دوم امسال ۷۶۳ کارت بازرگانی حقوقی یک‌ساله تمدید شده ولی تعداد کارت‌های حقوقی ۵ ساله تمدید شده، صفر است. همچنین ۲۱۱ کارت حقیقی یک‌ساله در این مدت زمان تمدید شده ولی تعداد کارت‌های حقیقی ۵ ساله که برای تمدید اقدام کرده‌اند، صفر است. این درحالی است که در اردیبهشت سال گذشته، ۴۷۹ کارت حقوقی یک ساله و ۱۴ کارت حقوقی ۵ ساله تمدید شده بود. همچنین ۱۱۶ کارت حقیقی یک‌ساله و یک کارت حقیقی ۵ ساله در اردیبهشت ماه سال گذشته تمدید شده است.