پرش صادرات بدون نفت و گاز

تحلیل آمارهای تجارت خارجی در سال ۹۶ نشان می‌دهد صادرات سایر کالاها در اسفندماه توانسته رکورد جدیدی را نسبت به ماه‌های گذشته ثبت کند. بررسی‌های آماری حاکی از آن است که ۳ میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار صادرات در گروه سایرکالاها صورت گرفته است. روند صادرات در این بخش نشان می‌دهد که با توجه به جهش‌های ارزی در زمستان به تدریج ارزش صادرات در سایر کالاها افزایش یافته و در نهایت در اسفند ماه ۹۶ نسبت به دی ماه ۹۶ نزدیک به دو برابر شده است. بنابراین صادرات بدون نفت و گاز جهش داشته است. البته پرونده تجارت خارجی ایران در سال ۹۶ با تراز تجاری منفی ۷ میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار بسته شد. حتی در اسفند ماه ۹۶ نیز واردات از صادرات سبقت گرفت و تراز تجاری ماهانه را یک میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار، ‌منفی کرد.

جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران که البته با تاخیر منتشر شده، نشان می‌دهد از ابتدای سال ۹۶ تا انتهای آن، واردکنندگان توانسته‌اند ۳۸ میلیون و ۷۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۴ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار به کشور وارد کنند. بررسی روند واردات در مدت زمان مشابه سال ۹۵ نشان می‌دهد که ۳۳ میلیون و ۳۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۳ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار وارد کشور شده است. بنابراین مقایسه میزان واردات سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ نشان می‌دهد که وزن واردات در سال گذشته(سال ۹۶) افزایشی نزدیک به ۱۶ درصد داشته و ارزش آن افزایش بیش از ۲۴ درصدی را تجربه کرده است. با استناد به آمار، صادرات در سال ۹۶، حال و روز خوبی را تجربه نکرده است. هرچند فراز و فرودهای زیادی را در ماه‌های مختلف در صادرات شاهد بودیم اما تا انتهای سال نتوانستیم به میزان هدف‌گذاری شده در صادرات دست یابیم. قرار بود صادرات ایران در سال ۹۶ به ۵۳ میلیون دلار برسد. اما آمارهای منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد که از ابتدا تا انتهای سال ۹۶، صادرکنندگان توانسته‌اند ۱۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای ایرانی را به ارزش ۴۶ میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر کنند. در واقع صادرات حدود ۶ میلیارد دلار از میزان هدف‌گذاری شده عقب است. اما از نگاه دیگر، میزان وزن صادرات در سال ۹۵ معادل ۱۲۹ میلیون و ۸۹۲ هزار تن بوده که در سال ۹۶ این رقم با رشد حدود ۲ درصدی به ۱۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است. همچنین ارزش صادرات نیز در سال ۹۵ معادل ۴۴ میلیارد و ۴۲ میلیون دلار بوده که در سال ۹۶ رشد بیش از ۵/ ۶ درصدی را تجربه کرده و به ۴۶ میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار رسیده است.

در اسفند ماه چه گذشت؟

تحلیل‌های آماری در ماه اسفند چگونه است؟ ارزش صادرات در این ماه معادل ۵ میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار بوده و ارزش واردات به ۶ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار رسیده است. بر این اساس، واردات کالا نسبت به بهمن ماه ۳۷ درصد رشد داشته و میزان صادرات نیز با افت ۱۳ درصدی مواجه بوده است. بر این اساس به دلیل رشد قابل توجه واردات و افت صادرات، تراز تجاری به منفی یک میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار رسیده است. نکته قابل‌توجه آنکه ارزش صادرات در اسفند سال ۹۵ معادل ۴ میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار و ارزش واردات نیز ۵ میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار بود. از این‌رو تراز تجاری در اسفند ۹۵ منفی ۸۰۸ میلیون دلار بوده است. مقایسه میزان صادرات در اسفند ۹۶ و اسفند ۹۵ نشان می‌دهد، رشد ۲۱ درصدی در ارزش صادرات اسفند ۹۶ نسبت به مدت زمان مشابه سال ۹۵ رخ داده است.

ابهام در اقلام صادراتی

از ابتدای زمستان سال ۹۶ در لیست ۵ قلم عمده صادراتی نام کالایی به چشم می‌خورد که پیش از این در لیست این اقلام نبوده است. «گاز طبیعی مایع شده» نام کالای جا خوش کرده در اقلام عمده صادراتی در سه ماه انتهایی سال ۹۶ است که اتفاقا سهم قابل توجهی هم در صادرات به خود تخصیص داده است. در آمار گمرک درخصوص این کالا آمده است: «آمار تجارت خارجی کشور در حوزه صادرات، طی سنوات قبل در دو بخش صادرات غیرنفتی با احتساب و همچنین بدون احتساب میعانات گازی اعلام می‌شد. از آنجاکه در سال‌های قبل برای این کالا (میعانات گازی) ردیف تعرفه مجزا و مستقلی وجود نداشت. بنابراین با شرح «گاز طبیعی مایع شده» به همراه سایر کالاها، ذیل ردیف تعرفه ۲۷۱۱۱۱۹۰ اظهار می‌شد. با توجه به اینکه در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۹۵، برای نخستین بار ردیف تعرفه مجزایی با کد ۲۷۰۹۰۰۱۰ جهت «میعانات گازی» منظور شده، از ابتدای سال جاری(سال ۹۶) صادرات دو کالای «میعانات گازی» و «گازهای طبیعی مایع شده» به‌صورت مجزا و هر یک ذیل کد تعرفه مختص به خود منظور می‌شود.» اما چند نکته درخصوص این توضیح ابهاماتی را به‌وجود آورده که هنوز پاسخ روشن و دقیقی به آن داده نشده است. در توضیح گمرک به این نکته اشاره شده که از ابتدای سال ۹۶ صادرات این دو کالا به‌صورت مجزا محاسبه شده است. حال آنکه تا قبل از زمستان ۹۶، این کالا در ۵ قلم عمده صادراتی دیده  نمی‌شد و به ناگهان در دی ماه با سهم بیش از ۵ درصدی جزو عمده اقلام صادراتی ۱۰ ماهه قرار گرفت. در یازده ماه منتهی به بهمن ۹۶ نیز سهم این کالا بیش از ۶ درصد بود و در دوازده ماه منتهی به اسفند نیز سهم بیش از ۵ درصدی را به خود تخصیص داده است. جالب آنکه در آمارهای تجمیعی هر سه ماه (دی، بهمن و اسفند)، «گاز طبیعی مایع شده» دومین قلم عمده صادراتی است. البته موضوع دیگر این است که در آمار ابتدایی منتشر شده از تجارت خارجی ۱۰ ماه منتهی به دی ۹۶، خبری از این قلم کالا نبود و «دنیای اقتصاد» نیز براساس نخستین آمار واصله گزارش تجارت خارجی را تنظیم می‌کند. اما آنچه پس از آن در پرتال گمرک از تجارت خارجی این دوره زمانی به نمایش گذاشته شد، حاوی کالای تازه‌وارد «گاز طبیعی مایع شده» بود. در این باره چند احتمال مطرح می‌شود؛ نخست آنکه به فرض تفکیک صادرات گاز طبیعی مایع شده از میعانات گازی، ظرفیت جدیدی در تولید کالای تازه‌وارد ایجاد شده که ناگهان به لیست اقلام عمده صادراتی اضافه شده است. دوم آنکه گاز طبیعی مایع شده پیش از این جزو اقلام صادراتی نفتی محسوب می‌شده و تصمیم‌گیران در ابتدای زمستان این قلم را به صادرات غیرنفتی اضافه کرده‌اند که در این صورت نیاز است کل آمار از ابتدا، بازنویسی شود. حال آنکه در ماه‌های گذشته این قلم کالایی جزو اقلام عمده صادراتی نبوده است. سوم آنکه به فرض تجمیع آمار صادرات دو قلم کالای مذکور (میعانات گازی و گاز طبیعی مایع شده) میعانات گازی باید سهم بیشتری را نسبت به سهم نمایش داده شده در آمارهای قبلی به خود اختصاص می‌داد. از سوی دیگر محاسبات نشان می‌دهد که این کالا به گروه پتروشیمی اضافه و موجب شده تا آمار صادرات ماه به ماه پتروشیمی در دی (همزمان با ورود این کالا به لیست صادرات غیرنفتی) جهش غیرمنتظره‌ای را تجربه کند. اما در ماه بهمن و اسفند مجددا صادرات این گروه به مدار قبلی باز گردد. این امر نشان می‌دهد که صادرات گاز مایع شده احتمالا به ناگاه در دیماه به آمار تزریق شده است. به هرحال پاسخ تصمیم‌گیران به این موضوع می‌تواند ابهامات را برطرف کند.

اقلام عمده صادرات

جدیدترین آمارهای گمرک نشان می‌دهد ۵قلم عمده صادراتی در سال ۹۶ شامل «میعانات گازی» به ارزش ۷ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار و سهم ارزشی بیش از ۱۵ درصد، «گاز طبیعی مایع شده» به ارزش ۲ میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار و سهم ارزشی بیش از ۵ درصد، «پروپان مایع شده» به ارزش یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون دلار و سهم ارزشی بیش از ۳ درصد، «روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین» به ارزش یک میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار و سهم ارزشی حدود ۳ درصد، «متانول» به ارزش یک میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار و سهم ارزشی بیش از ۵/ ۲ درصد بوده است.

در این میان آمارهای صادرات قطعی به تفکیک میعانات گازی، پتروشیمی و سایر کالاها نشان می‌دهد که همچنان صادرات در سایر کالاها روند صعودی را طی کرده و تنها گروه کالایی است که صادراتش هم به لحاظ وزنی رشد داشته و هم به لحاظ ارزشی. اما وزن و ارزش صادرات پتروشیمی و میعانات گازی افت را تجربه کرده است. صادرات ۴۰ میلیون و ۶۷ هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۱۴۹ میلیون دلار در سال ۹۶ رقم خورده که نسبت به مدت زمان مشابه سال ۹۵ به لحاظ وزنی افت نزدیک به ۵ درصد و به لحاظ ارزشی افت بیش از ۸ درصدی را تجربه کرده است. همچنین وزن صادرات میعانات گازی در سال ۹۶ معادل ۱۷ میلیون و ۲۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال ۹۵ به لحاظ وزنی افت حدود ۸ درصدی و به لحاظ ارزشی افت بیش از ۳ درصدی را نشان می‌دهد. اما در سایر کالاها با روندی متفاوت مواجه هستیم. در سال ۹۶ صادرکنندگان سایر کالاها توانسته‌اند ۷۵ میلیون و ۱۵ هزار تن کالا را به ارزش ۲۴ میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر کنند. سهم ارزشی این گروه کالایی از کل صادرات نیز بیش از ۵۲ درصد است. صادرات سایر کالاها در مقایسه با سال ۹۵ به لحاظ وزنی رشد بیش از ۵/ ۸ درصدی و به لحاظ ارزشی رشد بیش از ۲۲ درصدی داشته است. چندی پیش نیز رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به اینکه چرا در صادرات به میزان هدف‌گذاری شده نرسیدیم، عنوان کرده بود: به دلیل اینکه حجم صادرات میعانات گازی و پتروشیمی با افت مواجه شده، اهداف صادراتی سال ۹۶ نیز در کل محقق نشده است. اما در بخش‌های صنعت و معدن (زیرمجموعه سایرکالاها) صادرات با رشد ۲۲ درصدی روبه‌رو بوده است.

سیر صعودی ماهانه صادرات سایر کالاها

تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد صادرات سایر کالاها در اسفندماه ۹۶ نسبت به ماه‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است. در فروردین ۹۶ ارزش صادرات سایر کالاها یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار بوده، در اردیبهشت ماه به یک میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار افزایش یافته و در خردادماه مجدد رشد را هرچند اندک تجربه کرده به یک میلیارد و ۸۶۴ میلیون دلار رسیده است. این روند در ماه اول تابستان ۹۵ متوقف شد به‌گونه‌ای که صادرات سایر کالاها در تیرماه افت کرد و به یک میلیارد و ۵۵۶ میلیون دلار رسید. در مردادماه مجددا در مسیر صعود قرار گرفت و صادرات سایر کالاها توانست ارزش یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار را به ثبت برساند. در شهریور اما مجددا شاهد افت صادرات بودیم و ارزش صادرات سایر کالاها یک میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار شد. افزایش صادرات در این گروه کالایی در مهرماه مجددا کلید خورد و به ۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار رسید. در آبان ماه ارزش صادرات در این گروه، توام با افت بود و به ۲ میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار رسید. آذرماه افت بیشتری در این باره تجربه شد و صادرات سایر کالاها به یک میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار تقلیل یافت. در دی ماه ارزش صادرات در این بخش به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسید. در بهمن ماه رشد چشمگیری را در این خصوص شاهد بودیم و ارزش صادرات سایر کالاها به ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار افزایش یافت. حال آخرین آمار نشان می‌دهد که دوازدهمین ماه، ماه طلایی صادرات سایر کالا بوده و ارزش صادرات در این بخش به ۳ میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار رسیده است.

پتروشیمی‌ها در سال ۹۶ چه سرنوشتی داشتند؟

تحلیل‌های گمرکی نشان می‌دهد که در افت و خیز صادرات ماه به ماه در پتروشیمی‌ها نیز وجود داشته است. ارزش صادرات پتروشیمی در فروردین ۹۶ معادل یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار بوده و در اردیبهشت به یک میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار رسیده است. صادرات محصولات پتروشیمی در خردادماه ارزشی معادل سه میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار داشته و در تیرماه با اندکی افزایش به یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار رسیده است. در مرداد نیز روند افزایشی صادرات پتروشیمی ادامه داشت و ارزش صادرات این گروه کالایی یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار بود. اما آغاز روند چندماهه نزول صادرات این کالا از شهریور ماه کلید خورد. ارزش صادرات پتروشیمی در ششمین ماه سال به یک میلیارد و ۱۸ میلیون دلار تقلیل یافت. در مهرماه مجددا افت ارزش صادراتی در این گروه ادامه یافت و تنها ۷۸۴ میلیون دلار صادرات در این بخش صورت گرفت. در آبان‌ماه این رقم به ۸۲۸ میلیون دلار رسید و در آذرماه ۹۵۵ میلیون دلار در صادرات پتروشیمی تجربه شد. دی ماه به ناگهان شاهد رشد چشمگیر صادرات در پتروشیمی بودیم که به‌نظر می‌رسد گاز مایع شده در این گروه کالایی مورد محاسبه قرار گرفته شده است. میزان صادرات پتروشیمی در این ماه ۳ میلیارد و ۱۶ میلیون دلار رقم خورد. در بهمن ماه اما صادرات در این گروه به مدار منطقی برگشت و به یک میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار رسید. در اسفندماه نیز تنها ۹۲۷ میلیون دلار صادرات در این بخش شکل گرفت.

روند صادرات میعانات گازی در ۹۶

صادرات میعانات گازی آمار ماه به ماه سال ۹۶ حتی به یک میلیارد دلار نیز نرسیده است. در فروردین ماه ۹۶، معادل ۴۹۳ میلیون دلار، در اردیبهشت ماه ۴۳۸ میلیون دلار و در خردادماه ۶۶۸ میلیون دلار صادرات در این گروه کالایی صورت گرفته است. در تیرماه ۷۱۶ میلیون دلار، در مردادماه ۶۰۵ میلیون دلار و در شهریور ماه نیز ۶۰۱ میلیون دلار، ارزش صدور میعانات گازی بوده است. در مهرماه صادرات این بخش ارزشی معادل ۵۹۴ میلیون دلار، در آبان ماه ۴۷۱ میلیون دلار و در آذرماه نیز ۵۱۲ میلیون دلار داشته است. در دی ماه هم صادرات میعانات گازی ۵۸۱ میلیون دلار، در بهمن ماه ۶۵۱ میلیون دلار و در اسفند ماه ۷۴۹ میلیون دلار ارزش داشته است.

واردات و صادرات در ماه به ماه ۹۶

در فروردین ماه ۹۶ میزان واردات ۲ میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار بود و میزان صادرات به ۲ میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار می‌رسید. در اردیبهشت ۴ میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار کالا وارد و ۳ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار کالا صادر شد. در خردادماه ۴ میلیارد و ۸۰۸ میلیون دلار ارزش واردات و ۳ میلیارد و ۷۰۵ میلیون دلار ارزش صادرات بود. کارنامه تجارت خارجی در تیرماه با ۴ میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار واردات و ۳ میلیارد و ۵۱۵ میلیون دلار صادرات بسته شد. ارزش واردات در مردادماه معادل ۳ میلیارد و ۶۲۹ میلیون دلار و ارزش صادرات ۳ میلیارد و ۷۳۴ میلیون دلار بود. شهریورماه سال گذشته نیز پرونده تجارت خارجی با ۴ میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار واردات و ۳ میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار صادرات بسته شد. در مهرماه ۴ میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار واردات و ۴ میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار صادرات صورت گرفت. در آبان ماه نیز واردات ۴ میلیارد و ۶۰۲ میلیون دلار و صادرات ۳ میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلاری رقم خورد. آذرماه با واردات ۵ میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار و صادرات ۳ میلیارد و ۱۵۲ میلیون دلار همراه بود. در دی ماه آثار کالای تازه وارد (گاز طبیعی مایع شده) در صادرات مشهود شد. این کالا صادرات ایران را به ۵ میلیارد و ۴۴۷ میلیون دلار رساند. واردات در این ماه نیز ۵ میلیارد و ۲۳۵ میلیون دلار رقم خورد. بهمن ماه با واردات ۴ میلیارد و ۸۵۲ میلیون دلاری و صادرات ۴ میلیارد و ۶۰۳ میلیون دلاری همراه بود. در اسفند نیز ۶ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار واردات و ۵ میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار صادرات صورت گرفته است. 

مقاصد عمده صادرات

بررسی‌ها نشان می‌دهد چین، امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و ترکیه عمده بازارهایی هستند که بیشترین کالاهای ایرانی را در خود جای داده‌اند. براساس آمارهای منتشرشده در سال ۹۶، صادرکنندگان توانسته‌اند ۳۴ میلیون و ۸۹۶ هزار تن کالا را به ارزش ۹ میلیارد و ۶۵ میلیون دلار به چین صادر کنند. آمار تجارت خارجی سال ۹۵، نشان می‌دهد ۳۷ میلیون و ۷۵۳ هزارتن کالای ایرانی به ارزش ۸ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار به چین صادر شده است. بنابراین تجارت با این کشور که نخستین شریک تجاری ایران است در مقایسه با سال ۹۵، حدود ۵/ ۷ درصد در وزن افت داشته اما بیش‌از۸ درصد رشد ارزشی را ثبت کرده است. امارات‌متحده‌عربی دومین مقصد صادراتی ایران است که در سال ۹۶ معادل ۱۸ میلیون و ۸۹ هزارتن کالای ایرانی به ارزش ۶ میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار به این کشور صادر شده است. از سوی دیگر صادرکنندگان در مدت زمان مشابه سال ۹۵، توانسته‌اند ۱۸ میلیون و ۹۷۷ هزارتن کالا را به ارزش ۷ میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار به این کشور صادر کنند. بنابراین باتوجه به مقایسه عملکرد صدور کالا به امارات‌متحده‌عربی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۶، هم به لحاظ وزنی نزدیک به ۵ درصد و هم به لحاظ ارزشی بیش از ۵/ ۹ درصد افت را تجربه کرده است. صادرات ۱۳ میلیون و ۹۲ هزارتن کالای ایرانی با ارزش ۶ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار، کارنامه صادرکنندگان به عراق است. باتوجه به اینکه در سال ۹۵معادل ۱۴ میلیون و ۲۹۳ هزارتن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار به عراق صادر شده است، آمارها حاکی از افت بیش از ۸ درصدی در وزن و رشد نزدیک به ۵ درصدی در ارزش صدور کالا به سومین مقصد عمده صادراتی کشور است. رشد ارزشی و رشد وزنی صادرات به جمهوری کره در سال ۹۶، این کشور را نیز در زمره عمده مقاصد صادراتی ایران قرار داده است. صادرکنندگان توانسته‌اند در این مدت، ۱۰ میلیون و ۶۰ هزارتن کالای ایرانی را به ارزش ۴ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار به جمهوری کره صادر کنند. حاصل عملکرد صادرکنندگان در سال ۹۵، حاکی از صدور ۶ میلیون و ۶۰۲ هزارتن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار به مقصد جمهوری کره بوده است. باتوجه به این امر، رشد وزنی و رشد ارزشی بیش از ۵۲ درصدی حاصل صادرات به این کشور بوده است. ترکیه نیز از دیگر کشورهای همجوار ایران است که فعالان اقتصادی توانسته‌اند ۱۴ میلیون و ۳۶۵ هزارتن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۹۹۱ میلیون دلار به این کشور صادرات داشته باشند. همچنین کارنامه صادرات ایران به ترکیه نشان از رشد وزنی و ارزشی صدور کالا به این کشور در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۹۵ دارد. صادرات ۱۰ میلیون و ۹۳۱ هزارتن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۲۴۸ میلیون دلار، در سال ۹۵ موجب شده تا رشد بیش از ۳۱ درصدی در وزن و رشد نزدیک به ۲۳ درصدی در ارزش صادرات سال ۹۶ به این کشور در کارنامه تجارت خارجی کشور ثبت شود.

مقاصد عمده واردات

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ۴ میلیون و ۸۰۳ هزارتن کالای چینی به ارزش ۱۳ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار به ایران وارد شده است. واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال ۹۵، هم به لحاظ وزنی رشد نزدیک به ۸ درصد را تجربه کرده و هم به لحاظ ارزشی با رشد نزدیک به ۲۳ درصد روبه‌رو بوده است. ارزش واردات از امارات‌متحده‌عربی در مدت زمان مذکور ۱۰ میلیارد و ۶۷ میلیون دلار بوده و وزن کالای وارداتی از این کشور نیز ۶ میلیون و ۹۴۱ هزارتن بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال ۹۵، رشد وزنی بیش از ۵۵ درصد و رشد ارزشی بیش از ۵۷ درصد را نشان می‌دهد. جمهوری کره با ارزش واردات ۳ میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار سومین کشور طرف معامله ایران است. این ارزش مربوط به واردات یک میلیون و ۴۹۷ هزارتن کالا از این کشور در ۲سال ۹۶ است. کارنامه واردات از جمهوری کره نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵، به لحاظ وزن کالاهای وارداتی افت کمتر از یک درصد و به لحاظ ارزشی رشد بیش از ۷ درصدی را ثبت کرده است. ترکیه با ۳ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار که حاصل واردات یک میلیون و ۸۳۹ هزارتن کالا است، در رده چهارم قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵، رشد وزنی ۱۳ درصدی و رشد ارزشی نزدیک به ۱۷ درصدی را تجربه کرده است. آلمان نیز با واردات یک میلیون و ۵۸ هزارتن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۸۳ میلیون دلار در مدت یاد شده، توانسته پنجمین جایگاه را به خود اختصاص دهد. آمارها نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵، رشد وزنی واردات از این کشور رشد نزدیک به ۹ درصدی و به لحاظ ارزشی رشد ۵/ ۲۱ درصدی را تجربه کرده است.