‎به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار، علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه‌قضائیه در نشست کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب گفت: کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز کشور، در ارزیابی کارگروه مرکزی، استان سیستان و بلوچستان را یکی از ۵ استان موفق در حوزه اقدامات عملیاتی ارزیابی کرده‌ است.

‎وی با اشاره به لزوم شفاف‌سازی در عملکرد دستگاه‌های گوناگون، اضافه کرد: کشور در حوزه‌های مختلف دارای ذخیره دانایی عظیمی است که این دانایی به قانون، مقررات، ضوابط، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه و صورتجلسات تبدیل شده است. می‌توان گفت ما امروز هم در حوزه کارشناسی و هم در حوزه مدیریتی، با کمبود قانون مواجه نیستیم و چه بسا با انباشت و گاه تداخل تصمیم مواجه‌ هستیم. ساوری تاکید کرد: با وجود همه مشکلات، اقدامات و برنامه‌های پیشگیرانه منطقه آزاد چابهار در حوزه کالا قابل تقدیر است. ‎مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در سخنانی گفت: در نشست کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز، راهکارهای ممانعت از قاچاق کالا و ارز مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شد.

‎عبدالرحیم کردی افزود: در مقوله قاچاق، رویکرد پیشگیرانه به بهبود محیط اقتصادی و فضای کسب‌وکار منجر می‌شود و بستر مناسبی برای تولید و تجارت فراهم می‌کند. منطقه آزاد چابهار این افتخار را دارد که امروز در پیشگیری از قاچاق پیشگام است. وی با اشاره به پیشنهاد راه‌اندازی اداره اماکن نیروی انتظامی در منطقه آزاد چابهار، گفت: مطابق قوانین و مقررات حاکم بر مناطق آزاد، ساختاری برای فعالیت اداره اماکن وجود ندارد و این اداره با ماموریتی که در سرزمین اصلی دارد، نمی‌تواند در منطقه آزاد چابهار ایفای نقش کند؛ بنابراین باید به فکر پیشنهادهای جایگزین باشیم.

‎مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه ‎رعایت قوانین و مقررات باید سرلوحه همه فعالیت ‌ها باشد، ادامه داد: در چنین شرایطی، اگر کالایی در محدوده منطقه به‌عنوان کالای قاچاق توقیف شود، به اساس و بنیان اعتماد فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و تجار ضربه می‌زند و ما را از اهداف توسعه‌ای کشور دور می‌کند. ‎کردی گفت: حساسیت به قاچاق کالا و ارز، هم لازم و هم قابل تحسین است، اما باید دقت کنیم که پرداختن به این مقوله بدون توجه به محیط و اتمسفر اقتصاد، به ضد خود تبدیل می‌شود چون افراد سالم را ناامید و سرخورده می‌کند. اعضای کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان در سفر یک‌روزه خود به چابهار، ضمن برگزاری چند نشست تخصصی، از گمرک، آزمایشگاه سلامت منطقه آزاد و واحدهای صنفی عرضه کالا در منطقه بازدید کردند.