Untitled-2 copy

طلای جهانی در سالی که گذشت نزدیک به ۳۲ درصد رشد داشته است. این رشد در بهار و تابستان امسال، بیشتر از ترس سرمایه‌گذاران از احتمال وقوع آمریکا تاثیر پذیرفت. پس از اینکه بانک‌های مرکزی جهان در مهار نرخ تورم موفق شدند، تصمیم گرفتند که نرخ‌های بهره خود را کاهش داده و با رونق بخشیدن به اقتصاد خود از وقوع رکود جلوگیری کنند. با آغاز چرخه‌های کاهش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی، از رشد قیمت طلا حمایت شد. چرا که نرخ بهره پایین‌تر، جذابیت دارایی‌های بدون بهره مانند طلا را برای سرمایه‌گذاران افزایش می‌دهد. همزمان با سیاست‌های پولی انبساطی که قیمت طلا را به قله‌های تاریخی هدایت کردند، گسترش درگیری‌های نظامی در خاورمیانه نیز بر قیمت طلای جهانی تاثیر قابل توجهی داشته است.

طلا در طول زمان ثابت کرده است که یک ذخیره ارزش قابل اعتماد‌ و اغلب در زمانی که سایر دارایی‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، رشد کرده است. با کاهش بازدهی دلار و اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده، انتظارات سرمایه‌گذاران برای کاهش بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو توانست قیمت طلا را به ۲۷۲۱ دلار در هر اونس برساند. احتمال کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک‌های مرکزی اروپا، آمریکا و کانادا بسیار زیاد است. چرا که نرخ تورم در این کشورها در حال کاهش چشم‌گیری است. فرانسیس ویلروی، رئیس بانک مرکزی فرانسه در این باره گفت: «کاهش نرخ تورم به زیر هدف ۲ درصدی بانک‌های مرکزی، درست به اندازه افزایش تورم خطرناک است.» سران پولی این کشورها می‌توانند با کاهش نرخ بهره و رونق بازار کار، تورم را در نرخ قابل قبولی تثبیت کنند. احتمال دارد که روند صعودی طلا، با آغاز هفته کاری جهان از روز دوشنبه به روند صعودی خود ادامه دهد. برخی کارشناسان می‌گویند که عبور طلا از سطح ۲۷۰۰ دلاری، می‌تواند طلا را به قیمت 3هزار دلار برساند.

نقش جنگ در صعود طلا

در کنار سایر عوامل اقتصادی، مناقشات ژئوپلیتیک نیز تاثیر چشم‌گیری بر رشد طلای جهانی داشته است. گفته می‌شود که درحال حاضر نظم جهانی که بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شد، در حال از بین رفتن است. مرکز ثقل اقتصادی و جمعیتی جهان از ایالات‌متحده و اروپا به چین و هند تغییر مکان داده است. روند کاهش فقر در بحبوحه اقتصادهای آسیب دیده پس از همه‌گیری و شوک‌های ناشی از جنگ در اوکراین و خاورمیانه تا حدودی متوقف شده است. همچنین نزدیکی انتخابات آمریکا در کنار عوامل یادشده، نااطمینانی‌ها را افزایش داده و از رشد قیمت طلا حمایت می‌کند. با کاهش درگیری‌های منطقه‌ای و اعلام نتایج انتخابات آمریکا، شتاب طلا به سمت قیمت‌های بالاتر کم می‌شود. هر چند علت اصلی رشد طلا سیاست‌های پولی انبساطی در جهان است.