Untitled-2 copy

قیمت طلای جهانی پس از رسیدن به رکورد تاریخی خود در قیمت ۲۶95 دلار، به‌طور پیوسته کاهش یافته است. این کاهش نشان‌دهنده انحراف قابل توجهی از روند صعودی است که قیمت طلا را  امسال به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده است. در ابتدا، به نظر می‌رسید که این کاهش قیمت طی یک مرحله تثبیت شود و با زیان جزئی به روند خود ادامه دهد. با این حال، سرعت نزول این فلز گران‌بها افزایش یافته است و تایید می‌کند که طلا به جای تثبیت صرف، یک اصلاح قیمت واقعی را تجربه می‌کند.

افت طلا با سرد شدن جنگ

برخی مدعی شدند که علت کاهش قیمت‌ طلای جهانی، کاهش تنش‌های خاورمیانه است. رانیا گول، تحلیلگر بازار در یادداشتی گفت: «احتمالات مبنی بر کاهش تنش‌ها، باعث انتقال سرمایه از دارایی‌های امن مانند طلا به دارایی‌هایی با ریسک بالاتر مانند سهام شده است.» با این حال، سردشدن آتش درگیری‌های ژئوپلیتیک تنها چیزی نیست که اهمیت دارد. یکی از دلایل کاهش قیمت طلا، تقویت دلار ایالات‌متحده است. زیرا پس از انتشار آمارهای امیدبخش از بازار کار ایالات‌متحده، گمانه‌زنی‌ها در خصوص کاهش بیشتر نرخ بهره کمتر شد. نرخ بهره، در واقع به عنوان هزینه استقراض پول محسوب می‌شود. با کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو، ارزش دلار کاهش می‌یابد و با افزایش نرخ‌‌ها، شاخص دلار نیز رشد می‌کند. از آنجا که قیمت طلای جهانی براساس دلار قیمت‌گذاری می‌شود، با افزایش ارزش دلار، قیمت دلاری طلای جهانی کاهش می‌یابد.

با ثابت بودن سایر شرایط، افت قیمت طلا به علت تقویت دلار به معنای کاهش ارزش طلا نیست؛ بلکه در این صورت، صرفا قیمت دلاری آن کاهش یافته است.با اینکه یک اصلاح قیمت قوی در بازار طلای جهانی رخ داده، اما برخی تحلیلگران بر این باورند که طلا همچنان از سوی برخی عوامل کلیدی حمایت می‌شود و احتمال رشد بیشتر قیمت طلا همچنان وجود دارد. از سوی دیگر، سران پولی فدرال‌رزرو هنوز از بهبود بازار کار آمریکا اطمینان حاصل نکرده‌اند. همچنین باید مراقب باشند که تورم از نرخ هدف ۲درصدی بالاتر نرود. دیشب جلسه ماهانه فدرال رزرو برگزار شد. امروز نیز داده‌های مربوط به تورم ماه سپتامبر ایالات متحده منتشر خواهد شد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش نرخ تورم سالانه آمریکا از 2.5 درصد به 2.3 درصد هستند. همچنین انتظار می‌رود که نرخ تورم ماهانه ایالات متحده از 0.2 درصد در ماه اوت، به 0.1 درصد در ماه سپتامبر کاهش یابد. طلا نیز اکنون در یک وضعیت ناپایدار باقی مانده است، زیرا سرمایه‌گذاران از نزدیک جلسات فدرال‌رزرو و آمار تورم را دنبال می‌کنند. این رویدادها و آمارها می‌توانند در تعیین مسیر طلا در هفته‌های آینده نقش اساسی ایفا کنند.