جنگ تجاری شرق و غرب

پس از آنکه وضعیت داده‌های اقتصادی چین رهبران این کشور را نگران کرد، سیاستگذاران وعده بهبود و حمایت بیشتری را از اقتصاد دادند. پس از وعده مقامات چینی مبنی بر حمایت از اقتصاد و استفاده از محرک‌های پولی، سهام چین به بهترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ افزایش یافت. ژنگ شانجی، رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین، برنامه‌ریز اقتصادی دولتی چین، گفت: «اطمینان کامل دارد که این کشور به هدف رسمی رشد سالانه خود یعنی حدود ۵ درصد می‌رسد.» با این حال، بسیاری از اقتصاددانان اذعان کردند که بازار از نبود هزینه‌های مالی جدید ناامید خواهد شد. آنها با اشاره به هزینه‌زا بودن سیاست‌های حمایتی گفتند که وقتی به هیولا غذا می‌دهید، هر روز باید مقدار غذا را افزایش دهید وگرنه علیه شما خواهد شد. افزون بر مشکلات داخلی، سیاست‌های تجاری غرب نیز سلامت اقتصادی چین را تهدید می‌کند.

تلافی از نوع چینی

تنها چند روز پس از اعمال تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چین، وزارت بازرگانی چین طی اقدامی تلافی‌جویانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از روز جمعه از واردکنندگان نوشیدنی اتحادیه اروپا وجوه تضمینی دریافت خواهد کرد. پس از اعلام این خبر، ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی در اروپا کاهش یافت. از آنجا که جنگ تجاری اتحادیه اروپا و چین از بخش خودرو به کشاورزی گسترش یافته، پکن نیز سیاست‌های ضد دامپینگ را در مورد واردات لبنیات و گوشت از اروپا آغاز کرده و در مورد تعرفه‌های اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

چند روز قبل‌تر، مقامات اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده بودند که وضع تعرفه برای محافظت از تولیدکنندگان اروپایی در برابر خودروهای برقی ارزان‌قیمت ساخت چین، الزامی است. با اعمال سیاست‌های ضد دامپینگ در چین، ممکن است جنگ تجاری بین پکن و بروکسل تشدید شود. دامپینگ یا قیمت‌شکنی، به معنای فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده است. این عبارت همین‌طور به معنای فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی است. بسیاری از تولیدکنندگان و بازرگانان برای به دست آوردن سهم بزرگی از بازار، دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

استمرار رقابت آمریکا و چین

از زمان گسترش سهم چین از اقتصاد دنیا، منازعات اقتصادی بین آمریکا و چین همواره وجود داشته است. این درگیری‌ها در دوران همه‌‌گیری و دولت ترامپ افزایش چشم‌گیری داشت. حمایت ترامپ از شهرک‌های صنعتی کم‌رمق باعث شد تا اجماع چند‌دهه‌ای واشنگتن در حمایت از تجارت آزاد تغییر کند. کامالا هریس، رقیب دموکرات ترامپ، معتقد است که وضع تعرفه، هزینه‌های زندگی را برای طبقه متوسط ​​افزایش می‌دهد. با این حال، دولت بایدن تعرفه‌های ترامپ بر کالاهای چین را حفظ کرد و به دنبال محدود کردن دسترسی این کشور به فناوری‌های تراشه‌های پیشرفته بود. با اینکه ممکن است دولت احتمالی هریس نیز این تعرفه‌ها را حفظ کند، اما ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات، قطعا تعرفه‌ها را افزایش خواهد داد.

نکته قابل توجه این است که تعرفه‌های تجاری ممکن است علیه صنایع داخلی تمام شود. در یک مورد خاص، یک شرکت تولیدکننده کانتینر در ایالات متحده به واردات کانتینرهای چینی اعتراض کرد و به دنبال آن تعرفه‌هایی برای کانتینرهای چینی وضع شد. اما پس از آنکه شرکت‌های آمریکایی برای تولید کانتینرهای خود از قطعات چینی و ویتنامی استفاده کردند، این تعرفه‌ها شامل تولیدات خودشان شد و باعث افزایش قیمت تمام‌شده برای این شرکت‌ها شد.