Untitled-3 copy

بازار ارز تهران مجددا تحت تاثیر یک رویداد نظامی قرار گرفت. بازیگران بازار ارز اخبار منطقه‌ای را منفی تلقی کرده و در همین‌ راستا سطح تقاضا در معاملات افزایش یافت. قیمت دلار آزاد که در معاملات روزهای پایانی هفته گذشته در نیمه نخست کانال 60 هزار تومانی نوسان می‌کرد در بازار صبح روز گذشته با رشد نسبتا چشمگیر در رقم 61 هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد. قیمت این ارز در ادامه بازار دیروز رشد 200 تومانی دیگری را نیز تجربه کرد تا در نهایت با 750تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 61هزار و 200 تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشد. البته روند افزایشی شاخص ارزی در معاملات فردایی عصر دیروز همچنان ادامه داشت. قیمت یورو در بازار دیروز 950 تومان رشد کرد و به رقم 68 هزار و 450 تومان رسید. پوند انگلستان نیز با حدود هزار و 50 تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 82هزار تومان ثبت شد.

رشدها قابل بازگشت است؟

برخی از تحلیلگران معتقدند که از شدت واکنش بازار ارز به اخبار سیاسی کاسته شده و درصورت تداوم شرایط حال حاضر این کاهش واکنش‌پذیری ادامه‌دار خواهد بود. پس از حمله 7 اکتبر نیرو‌های اسلامگرای حماس به رژیم صهیونیستی بارها و بارها ریسک گسترش درگیری‌های منطقه‌ای به بازار تهران مخابره شد. اوج این ریسک‌های سیاسی در روز‌های فروردین‌ماه بود که نوعی تبادل ‌آتش مستقیم میان نیروهای نظامی ایران و رژیم صهیونیستی صورت گرفت. در آن زمان نرخ نقدی دلار آزاد تا حوالی رقم 67 هزار تومان پیش رفت. پس از این اتفاق در زمان ترور اسماعیل هنیه در تهران نیز مجددا ریسک‌های زیادی به بازار کشور اضافه شد. اما تاثیر تمامی اتفاقات ذکر شده پس از مدت نسبتا کوتاهی از بین رفت و نرخ شاخص‌های ارزی به بازه تعادلی خود بازگشت. درنتیجه برخی از تحلیلگران رشد نرخ‌های حال حاضر بازار را قابل جبران تلقی می‌کنند.

دو موتور قدرتمند بازار سکه

ارزش ذاتی سکه طلا در بازار تهران از ماحصل ضرب قیمت دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل وزن اونس به سکه به دست می‌آید. روز گذشته نرخ دلار آزاد نوسانات چشمگیری را تجربه کرد. اما ریسک‌های منطقه‌ای نه فقط بر بازار ارز ایران بلکه بر بازارهای جهانی نیز تاثیرات چشمگیری داشته است. قیمت فلز طلا در معاملات جهانی در هفته‌های گذشته روی قله تاریخی خود نوسان می‌کند. درنتیجه سکه طلا در بازار کشور با دو موتور قدرتمند دلار و طلای جهانی درحال پیشرانی است. هرقطعه سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته با حدود یک میلیون و 610هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز گذشته در رقم 47 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. نیم و ربع‌سکه نیز هر یک به‌ترتیب با 900 و 700 هزار تومان افزایش در ارقام 25میلیون و 900 هزار تومان و 17 میلیون و 600 هزار تومان معامله شدند. قیمت گرم طلای 18 عیار نیز در روز گذشته به مرز روانی 4 میلیون تومانی رسید. هر گرم طلای 18عیار در بازار دیروز 114 هزار تومان رشد کرد تا در رقم 4 میلیون و 19 هزار تومان به‌فروش برسد.