Untitled-2 copy

کاهش نرخ بهره ایالات‌متحده یکی از دلایل اصلی رشد قیمت طلای جهانی در هفته‌های گذشته بود. به دنبال گسترش نگرانی‌ها در مورد سرد شدن بازار کار آمریکا، افزایش احتمال وقوع رکود و همچنین رضایت سیاستگذاران از نرخ تورم این کشور، فدرال رزرو تصمیم گرفت که نرخ بهره خود را به اندازه 0.5 واحد درصد کاهش دهد. این، تنها شروع چرخه سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ایالات‌متحده بود. معامله‌گران در حال حاضر احتمال می‌دهند که در ماه نوامبر، این بانک نرخ‌های خود را دوباره کاهش دهد. هرچند در میزان اندازه این کاهش اختلاف‌نظر وجود دارد. چشم‌انداز کاهش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو، در کنار نااطمینانی‌های ژئوپلیتیک، هزینه‌فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بهره، مانند شمش طلا را کاهش می‌دهد، اما جذابیت این نوع دارایی را برای سرمایه‌گذاران افزایش می‌دهد.

این در حالی است که بقیه بانک‌های مرکزی نیز در حال اتخاذ سیاست‌های انبساطی هستند؛ بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی چین و بانک مرکزی انگلستان از جمله بانک‌هایی هستند که تا به حال نرخ‌های خود را کاهش داده‌اند. این چشم‌انداز برای بانک‌های مرکزی جهانی از رشد قیمت طلا حمایت کرد و با پایان ماه سپتامبر سومین هفته متوالی افزایش را رقم زد.وزارت بازرگانی ایالات‌متحده، روز جمعه گزارش داد که شاخص مخارج مصرف شخصی(PCE) در ماه اوت که معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو است، ‌با نرخ سالانه 2.2درصدی افزایش یافت که از نرخ 2.5 درصدی در ماه ژوئیه کمتر بود. به گزارش مارکت‌واچ، شاخص مخارج مصرف شخصی هسته که اثر افزایش قیمت غذا و انرژی از آن کسر شده، با نرخ 2.7 درصد افزایش یافت که مطابق با انتظارات بود.

ارزش دلار پس از گزارش وزارت بازرگانی کاهش یافت و شاخص دلار به میزان 0.06 درصد کاهش یافت. بازدهی اوراق 10 ساله خزانه‌داری نیز کاهش یافت. با اینکه تجدیدنظر در چشم‌اندازهای رشد ایالات‌متحده و کاهش ادعاهای بیکاری هفتگی، احتمال کاهش نیم واحد درصدی نرخ‌ها در نوامبر را کاهش می‌دهد، سایر بانک‌های مرکزی از جمله کانادا و سوئد ممکن است کاهش نرخ‌های خود را تسریع کنند. مارک چندلر، مدیر‌عامل یک شرکت سرمایه‌گذاری، ضمن اشاره به سیاست‌های اقتصادی اخیر چین، اظهار کرد: «اگر تقاضای خرده‌فروشی چین برای طلا کاهش یافته باشد، تقاضا از سوی هند قوی به نظر می‌رسد. او افزود: «گزارش هفته آینده مشاغل ایالات‌متحده بسیار حیاتی است. چرا که داده‌های ضعیف می‌تواند قیمت طلا را بالاتر ببرد.

کوین گریدی، رئیس شرکت معاملاتی فونیکس‌ گفت: «دلیلی برای نگرانی در خصوص کاهش قیمت طلا در روز جمعه نمی‌بینم. من فکر می‌کنم می‌توانید شاهد افزایش هر دو بازار(سهام و فلزات گران‌بها) باشید. این اصلاحات قیمتی، طبیعی و سالم است. چشم‌انداز کاهش نرخ‌های بهره همچنان برای فلزات و سهام سودآور خواهد بود.» با این وجود، کارشناسان گفتند که برای اظهارنظر قطعی در مورد قیمت آتی طلا باید منتظر نتایج انتخابات آمریکا بود. چرا که نااطمینانی پیش از انتخابات و پیامدهای آن، زمان‌بندی بازار را دشوارتر می‌کند. انتخابات زمان بسیار مهمی برای طلا و بازارها خواهد بود. اگرچه طلا به دلیل ثبت رکوردهای متوالی در سال جاری توجه زیادی را به خود جلب کرده است، اما نقره نیز در ماه‌های اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده است. در حال حاضر همتای گران‌بهای طلا توانسته است به بالاترین سطح خود در 11 سال اخیر دست یابد.