p12 new copy

شاخص قیمت تولیدکنندگان صنعتی 1.8درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت که بیشترین کاهش در چهار ماه گذشته بود. این افت شاخص، ناشی از کاهش تولید فولاد، کشاورزی و سایر بخش‌ها بود. در همین حال، اداره ملی آمار چین اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در مقایسه با سال گذشته 0.6درصد افزایش یافت که اندکی کمتر از انتظارات تحلیلگران، یعنی عدد 0.7درصد بود.  آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از تولیدکنندگان، فعالان صنایع غذایی و سایر صنایع چین نیز از پیامدهای تقاضای ضعیف در سراسر اقتصاد رنج می‌برند.

فرد نویمان، اقتصاددان گفت: «درحالی‌که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) اغلب تحت‌تاثیر نوسانات موجود در هزینه‌های مواد غذایی قرار دارد، شاخص قیمت تولید‌کننده می‌تواند دیدگاه درست‌تری را از روندهای اساسی اقتصادی نمایان کند.» او افزود: «هنوز نیاز به اقدامات بیشتری در سمت تقاضا وجود دارد تا فشار قیمت‌ها را برای جذب ظرفیت‌های مازاد در اقتصاد افزایش دهد.» کاهش قیمت‌های زیربنایی مثل هزینه‌های تولید، یکی از دلایل نگرانی ناظران اقتصاد چین است. در این راستا، یی گانگ، رئیس سابق بانک مرکزی چین هشدار داد که چین برای حمایت از تقاضا، به سیاست مالی فعالانه و اقدامات پولی سازگار نیاز دارد. او تاکید کرد که شاخص تعدیل‌کننده تولید ناخالص داخلی چین که یک معیار همه‌جانبه برای بررسی تغییرات قیمت در یک اقتصاد است، در چند فصل گذشته منفی بوده است.

اقتصاددانان نگران این هستند که اگر کاهش قیمت‌ها بیش از حد ریشه دوانده باشد، سرمایه‌گذاری، دستمزدها و میزان استخدام توسط شرکت‌ها کاهش یابد؛ زیرا کاهش قیمت‌ها باعث کاهش سود شرکت‌ها نیز می‌شود. این به نوبه خود به حقوق‌بگیران ضربه می‌زند و باعث کاهش تقاضا و مصرف می‌شود. از سوی دیگر رکود عمیق املاک چین که اکنون در سومین سال خود قرار دارد، تقاضای داخلی را کاهش داده است. درحالی‌که رقابت شدید در بخش تولید باعث کاهش قیمت‌ها شده است، کاهش شاخص قیمت تولیدکننده در اوت، بزرگ‌ترین کاهش از ماه آوریل بوده است.

دونگ لیجوان، آمارگیر ارشد بخش شهری در اداره ملی آمار، کاهش قیمت محصولات تولید شده در صنایع فولاد، کشاورزی، فرآوری مواد غذایی و انرژی را از جمله دلایل کاهش قیمت تولیدکننده عنوان کرد. علاوه بر این، شاخص قیمت مصرف‌کننده(CPI)، در کنار قیمت مواد غذایی با افزایش روبه‌رو بود. طبق گزارش‌های گلدمن ساکس، جهش قیمت مواد غذایی، منعکس‌کننده تاثیر آب و هوای بد بر عرضه میوه و سبزیجات در ماه اوت است. هم تورم قیمت غیرخوراکی و هم تورم هسته در ماه اوت کاهش یافت که نشان‌دهنده تداوم ضعف تقاضای داخلی است. قیمت‌های تولیدکننده تحت تاثیر کاهش قیمت کالاها و تقاضای ضعیف قرار گرفته است. همچنین کاهش قیمت تولید‌کننده در حال کاهش تدریجی است و تورم CPI در ماه‌های آینده نسبتا پایین باقی می‌ماند.

کارشناسان موسسه «مودی» نیز پیش از انتشار آمار تورم اوت اعلام کرده بودند که خانوار‌ها هزینه‌های خود را در مواجهه با کاهش قیمت املاک و بازار کار ناپایدار، با احتیاط بیشتری خرج می‌کنند. اقتصاد چین در حال حاضر با طولانی‌ترین روند کاهش قیمت‌ مصرف‌کننده از سال ۱۹۹۹ تاکنون، در حال کلنجار است. مصرف ضعیف و تقاضای سرمایه‌گذاری، شانس چین را برای دستیابی به هدف خود، یعنی رشدی حدود 5درصد کاهش می‌دهد. چراکه مصرف‌کنندگان خریدهای خود را به تاخیر می‌اندازند و صاحبان مشاغل، دستمزدها را کاهش می‌دهند.