مردم آمریکا و اروپا در سایه تورم بالا تمایلی به سفر رفتن ندارند

رشد اقتصاد ایالات‌متحده‌(بزرگ‌ترین اقتصاد جهان) نشانه‌هایی از کندی را نشان می‌دهد و ذخایر مالی که بسیاری در طول همه‌گیری انباشته بودند در حال اتمام است.این خبرگزاری آمریکایی گزارش داد که با ورود به وضعیت نااطمینانی اقتصادی، مصرف‌‌‌کنندگان از سفر‌‌‌های طولانی که مشخصه دوره پس از همه‌‌‌گیری کرونا بود دور شده‌‌‌اند. نیکلاس جونز، یک تحلیلگر در شرکت مشاوره Citizen Securities، در مصاحبه‌‌‌ای با بلومبرگ اشاره کرد: «تقاضا برای سفر کاهش یافته است. ما در حال بازگشت به الگو‌‌‌های عادی سفر قبل از همه‌‌‌گیری هستیم.»بر اساس آنچه بلومبرگ گزارش داد، شواهد این تحولات به اشکال مختلف ظاهرشده است پلتفرم رزرو آنلاین Airbnb که اخیرا درباره رشد آهسته رزرو‌‌‌ها برای سفر هشدار داده بود حالا، حتی در اوج فصل تابستان، شاهد کاهش رزروهاست. در همین راستا شرکت اروپایی ارزان قیمت رایان‌ایر، پیشنهاد داده که به دلیل حمایت از مصرف‌‌‌کنندگانی که به دنبال صرفه‌‌‌جویی در هزینه هستند، قیمت بلیت را «بسیار پایین‌‌‌تر» ارائه می‌دهد. به همین ترتیب، شرکت Expedia که در زمینه رزرو هتل تخصص دارد، برای دومین بار در سال جاری پیشنهاد‌‌‌های قیمت مناسبی را ارائه کرده است.

خسارت شرکت‌های مسافرتی‌

به گفته شرکت مشاوره مسافرتی Embark Beyond، میانگین مدت پرواز مسافران نسبت به سال قبل ۱۴ درصد کاهش یافته است، به نحوی که در حال حاضر ۶.۲ روز است در مقایسه با ۷.۸ روزی که قبلا بوده است. جک ایزون، یکی از بنیان‌گذاران این شرکت، گفت، حتی در میان افراد ثروتمند هم عده‌‌‌ای قیمت‌‌‌ها برایشان اهمیت دارد. طبق گزارش بلومبرگ، خطوط هوایی مانند United Airlines، Delta Air Lines، Spirit Airlines و Frontier Group نیز اهداف مالی کمتر بلندپروازانه‌‌‌ای را تعیین کرده و برنامه‌های توسعه خود را کاهش داده‌‌‌اند. شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌‌‌قیمت در ایالات‌متحده نیز مجبور شده‌‌‌اند صندلی‌‌‌های زیادی را به لیست قیمت‌‌‌های تخفیف‌‌‌یافته خود اضافه کنند و رقبای بزرگ‌تر را مجبور به انجام همین کار یا خطر از دست دادن مسافران کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، در اروپا، خطوط هوایی با چالش‌‌‌های ناشی از مازاد پرواز در مسیر‌‌‌های سودآور فرا اقیانوس اطلس مواجه هستند. بلومبرگ گزارش می‌دهد که قیمت هتل‌‌‌ها که بی‌وقفه در حال افزایش بود، اکنون شروع به تثبیت کرده است، در حالی که جاذبه‌های گردشگری با کمبود بازدیدکننده مواجهند.

مسافران دنبال سفر‌‌‌هایی متناسب با بودجه‌هایشان

بلومبرگ در عین حال آورده با وجود چالش‌‌‌ها، تقاضای سفر شاهد سقوط کامل نبوده است. بسیاری از شرکت‌ها هنوز درآمد‌‌‌های قوی‌‌‌تری نسبت به قبل از همه‌‌‌گیری گزارش می‌‌‌کنند. با این حال، مسافران نسبت به قیمت آگاه‌‌‌تر شده‌‌‌اند و اغلب، پرواز‌‌‌هایی را انتخاب می‌‌‌کنند که با بودجه‌‌‌شان بیشتر تناسب داشته باشد. بر اساس این گزارش موضوع دیگر کوتاه‌‌‌تر شدن زمان انتظار برای رزرو بلیت و هتل‌هاست، زیرا مسافران پیش‌‌‌تر قبل از رزرو پرواز یا اتاق به مدت طولانی‌‌‌تر منتظر می‌‌‌ماندند و این امر پیش‌بینی تقاضا را برای شرکت‌هایی مانند Airbnb دشوارتر می‌‌‌کند. طبق گفته شرکت تجزیه‌وتحلیل داده‌های سفر‌ AirDNA، میانگین مدت انتظار برای رزرو از ۴۰ روز قبل از همه‌گیری به کمتر از ۳۰ روز در حال حاضر کاهش یافته است. این گزارش همچنین تاکید کرد که سهم آمریکایی‌‌‌هایی که قصد سفر به خارج از کشور در شش ماه آینده را دارند به پایین‌‌‌ترین سطح خود از پایان سال ۲۰۲۲ رسیده است.

رشد درخواست‌‌‌های جدید برای پاسپورت‌‌‌‎های ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۳ پس از افزایشی که پس از همه‌گیری رخ داد، کاهش یافت. هزینه واقعی بلیت پرواز‌‌‌های بین‌المللی نیز در ژوئن نسبت به اوج خود در سپتامبر، تقریبا ۱۰ درصد کاهش یافت و رشد درخواست‌‌‌های جدید برای پاسپورت ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۳ پس از افزایش پس از همه‌‌‌گیری حالا رو به کاهش رفته است. به گزارش بلومبرگ، در خارج از ایالات‌متحده نیز مسافران رزرو خود را به تاخیر می‌‌‌اندازند؛ لوکا کانکونی، مدیرعامل شرکت مسافرتی آنلاین سوئیسی‌ Last Minute، گفته است که اکنون ۷۰ درصد از رزرو‌‌‌های این شرکت ظرف ۳۰ روز از تاریخ سفر انجام می‌شود که نشان‌دهنده رویکرد محتاطانه‌‌‌تر در بین مصرف‌کنندگان است.

در عین حال، انتظار می‌‌‌رود که هزینه‌های سفر داخلی چین از سطح قبل از همه‌‌‌گیری فراتر رفته است و مصرف‌‌‌کنندگان چینی به‌طور فزاینده‌‌‌ای به خارج از کشور، به ویژه به کشور‌‌‌های همسایه آسیایی، مهاجرت می‌‌‌کنند. انتظار می‌‌‌رود این روند با بهبود پردازش درخواست ویزا و افزایش ظرفیت خطوط هوایی تسریع شود.در حالی که بخش مسافرت با شور و شوق پس از همه‌‌‌گیری رونق گرفته بود، اکنون با یک پایگاه مصرف‌‌‌کننده محتاط‌‌‌تر و حساس‌‌‌تر به قیمت مواجه است. با افزایش نااطمینانی اقتصادی، شرکت‌ها در بخش مسافرت استراتژی‌‌‌های خود را تعدیل می‌‌‌کنند، تخفیف‌‌‌هایی ارائه می‌دهند و پیش‌‌‌بینی‌‌‌های مالی خود را برای انطباق با چشم‌‌‌انداز در حال تغییر بررسی می‌‌‌کنند.