ردپای اقتصاد در مناظره سیاسی نامزدها

دفاع از واردات خودرو

موضوع دیگر بحث صنعت خودرو و کیفیت تولیدات داخلی بود که پزشکیان با اشاره به وضعیت نامطلوب تولیدات داخلی، از واردات خودرو دفاع کرد. او تاکید کرد: «همین بلایی که خودروها سر این کشور آورده‌اند. واقعا با این ماشین‌هایی که تولید شده است با این مردم چگونه برخورد می شود؛ ماشینی که قیمت آن ۲۰هزار دلار است، در این مملکت مردمی که حقوق ۱۰۰، ۲۰۰ یا ۳۰۰دلاری می‌دهیم خودرو را ۱۰۰هزار دلار می‌فروشیم؛ خواب این ماشین‌ها را هم نمی‌بینند.درصورتی‌که اگر مرز را باز کنیم این ماشین‌ها  بیاید خیلی راحت مردم می‌توانند با همین حقوق‌ها بخرند. ماشین لندکروز اگر با پول خودش که ۲میلیارد تومان در این مملکت وارد شود ۲۰میلیارد می فروشند.» او ادامه داد: «مردم چه گناهی کردند که ما با آنها این کار را می‌کنیم. برای اینکه چرخه را بسته ایم و خودرو را تولید می‌کنیم و مجبورند این خودروهایی که این وضعیت را دارند، استفاده کنند هم آلاینده است و هم مصرف بالای بنزین دارد. از کارخانه بیرون می‌آید تا خانه برسید مشکل پیدا می‌کند. اگر رقابت باشد حداقل خود را اصلاح می‌کند.»

برداشت اشتباه از افزایش حجم نقدینگی

محور دیگر اقتصادی که در این مناظره مطرح شد، مساله رشد نقدینگی بود. مسعود پزشکیان با نشان دادن نموداری مدعی شد نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته که به معنای چاپ پول است. البته روز گذشته بانک‌مرکزی در جوابیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد در دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی ۱۶.۲واحد درصد کاهش یافته است. به گفته بانک‌ مرکزی، متخصصان حوزه اقتصادی به خوبی به این امر واقف هستند که حجم نقدینگی یک متغیر انباره (جمع) بوده و همواره سطح آن افزایش می‌یابد.

 لیکن مولفه مهم در تحلیل متغیرهای کلان پولی (نظیر نقدینگی) توجه به تحولات رشد آنها در یک دوره زمانی است. این نهاد همچنین تاکید کرده است که رجوع به ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۰ و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می‌تواند معیار مناسبی برای قضاوت درخصوص مدیریت کل‌های پولی در دولت سیزدهم باشد.  رشد نقدینگی که در ابتدای دولت سیزدهم (پایان شهریورماه۱۴۰۰) به رقم ۴۰.۵درصد رسیده بود، در دوران فعالیت دولت سیزدهم روند نزولی قابل توجهی را طی کرده است؛ به‌طوری‌که این متغیر در پایان سال۱۴۰۱ به رقم ۳۱.۱درصد و در پایان سال۱۴۰۲ به رقم ۲۴.۳درصد رسیده است.

فروش نفت و FATF؛ دقایق جنجالی مناظره

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در مناظره دوشنبه‌شب مطرح شد، مساله فروش نفت و درآمدهای حاصل از آن بود. درحالی‌که پزشکیان اعتقاد داشت ایران برای فروش نفت تخفیفاتی را در نظر می‌گیرد، اما جلیلی این موضوع را رد کرد و مدعی شد نفت در سال‌های گذشته با قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسد. البته زمانی که پزشکیان از جلیلی قیمت فروش نفت را پرسید او پاسخی نداد و به قیمت مصوب در بودجه اشاره کرد. به دنبال این موضوع روز گذشته وزیر نفت نیز به صحبت‌های پزشکیان واکنش نشان داد و گفت تعداد تخفیف‌ها از انگشتان دست من کمتر است.

 FATFهم موضوع پرتکرار اولین مناظره دو نامزد بود. درحالی‌که پزشکیان معتقد بود تا زمانی که به FATF نپیوندیم، امکان ارتباط با جهان و اتصال به سیستم بانکی بین‌المللی را نداریم. جلیلی تاکید کرد ایران در زمینه FATF و برجام طلبکار است و به تعهدات خود عمل کرده است. او بار دیگر بر استفاده از ظرفیت سایر کشورهای جهان و منطقه اشاره کرد که می‌توان جای کشورهای غربی را بگیرد؛ اما پزشکیان معتقد بود اگر به FATF نپیوندیم، حتی اگر با کشورهای دیگری نیز ارتباط داشته باشیم از بازی بین‌المللی عقب ماندیم.