Untitled-2 copy

براساس گزارش ماه ژوئن، تورم اروپا برای این ماه 2.5 درصد اعلام شده که به نسبت 2.6 درصد ماه قبل، 0.1 واحد درصد کاهش داشته است. این رخداد خبر خوبی برای بانک مرکزی اروپا بود. این نهاد سیاستگذار تورم هدف سال آینده خود را 2درصد تعیین کرده و هر گام نزدیک‌تر شدن به این هدف، برای بانک مرکزی قاره سبز خبر خوبی محسوب می‌شود.

اما همه‌چیز آن‌طور که سیاستگذاران انتظار داشته‌اند پیش نرفته است. تورم نقطه‌به‌نقطه بخش خدمات در اروپا 4.1 درصد گزارش شده که بالاترین سطح در هفت ماه گذشته بوده است. این رشد قیمت‌ها در بخش خدمات موجب شده که کاهش تورم در بخش مواد غذایی و انرژی جبران شود. بر اساس داده‌های منتشر شده، تورم انرژی در ماه مه 0.3 درصد بود که در ژوئن این نرخ به 0.2 درصد رسید. نرخ تورم مواد غذایی هم در این ماه روی عدد 2.6درصد ثابت ماند. با حذف این دو عامل از نرخ تورم، نرخ تورم هسته به دست می‌آید که بر اساس داده‌ها، این نرخ بدون تغییر به نسبت ماه مه، در 2.9 درصد ثابت مانده است.پس از کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره در ماه ژوئن، مقامات بانک مرکزی اروپا درحال چانه‌زنی بر سر این موضوع هستند که آیا نرخ تورم به اندازه‌ای تعدیل شده که آماده کاهش بعدی نرخ بهره باشد یا خیر.

در نشست سالانه بانک مرکزی اروپا در این هفته در شهر سینترا پرتغال، کریستین لاگارد، مدیرکل بانک مرکزی اروپا مدعی شد که هنوز هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد تهدید تورم برطرف شده است. لاگارد در این خصوص گفت: «بهبود وضعیت بازار کار به این معنی است که می‌توانیم برای جمع‌آوری اطلاعات جدید زمان بیشتری داشته باشیم، اما همچنان باید به این واقعیت توجه داشت که چشم‌انداز رشد اقتصادی نامشخص است.» نرخ بیکاری در منطقه یورو در ماه مه به پایین‌ترین حد خود یعنی 6.4 درصد رسیده و تعداد افراد بیکار در قاره سبز با افزایش 38 هزار نفری به 11.1 میلیون نفر رسید.

افزایش دستمزدها به تنهایی خود یکی از عوامل نگران‌کننده برای بانک مرکزی اروپا است. چراکه این موضوع می‌تواند فشار تقاضا را افزایش داده و تاثیر نرخ بهره بر تورم را خنثی کرده و با کاهش نرخ بهره، تورم به شکل افسارگسیخته‌ای افزایش داشته باشد. حال این موضوع در مساله نرخ تورم بخش خدمات نیز به نگرانی جدیدی تبدیل شده، چراکه افزایش دستمزدها در بخش خدمات، بیش از بخش صنعت بوده که موجب افزایش تورم این بخش شده است.