آخرین مقاومت خرس‏‏‌های وال‏‏‌استریت

 بانک‌‌‌هایی از جمله گلدمن ساکس، سیتی‌‌‌گروپ و یو‌بی‌‌‌اس در این ماه پیش‌‌‌بینی‌‌‌های پایان سال خود را برای شاخص S&P۵۰۰ به‌روز کردند. شاخصی که در طول افزایش ۱۵ درصدی خود در سال جاری با رکوردهای پی‌در‌پی هم مواجه بوده و همان ۱۵ درصد رشد را هم مدیون تاثیر گروه کوچکی از شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی بوده است. در برابر تعداد فزاینده‌‌‌ای از سرمایه‌‌‌گذاران که متقاعد شده‌‌‌اند روند صعودی بازار سهام آمریکا ادامه خواهد داشت، معدود تحلیلگرانی با تفکرات نزولی نسبت به بازار باقی‌‌‌مانده‌‌‌اند که می‌گویند دیدگاه‌های مخالف آنها ریزش شدیدتری را در آینده نشان می‌دهد.

بری بنیستر، استراتژیست ارشد سهام در استیفل (Stifel) اذعان کرد: «این روند صعودی بازار سهام سخت بوده است و ما برای متقاعد کردن [مشتریان] به افت قیمتی نه چندان دور در آینده مشکل داریم.» او ادامه داد: «دیواری از پول وجود دارد که حاضر است سهام را در بازار به هر قیمتی بخرد و از تفکر متعصبانه‌‌‌ای در خصوص رشد بازار استقبال می‌‌‌کند.» بنیستر اعتقاد دارد که ترکیبی از تورم ادامه‌‌‌دار و کاهش رشد اقتصادی موجب خواهد شد که بازده سالانه S&P۵۰۰ منفی بوده و کاهش ۱۳ درصدی را تجربه کند. پیتر برزین، استراتژیست ارشد سهام ‌BCA Research‌ گفت که شاخص‌‌‌های اقتصادی پیش‌‌‌نگر ترجیحی او «همه به رکود اقتصادی در ۹ ماه آینده اشاره می‌‌‌کنند»، اما بسیاری از مشتریانش آینده‌‌‌ای متفاوت را می‌‌‌بینند. او در این رابطه افزود: «داستان فرود نرم اقتصادی به قدری باورنکردنی است که بارها و بارها در جلسات با مشتریانی که به آنها می‌‌‌گویم من دیدگاهی بیش از حد نزولی دارم، به چالش کشیده می‌‌‌شوم.»

گاوهای بازار چه می‌گویند؟

بانک سرمایه‌‌‌گذاری Evercore ISI هفته گذشته پیش‌بینی پایان سال S&P خود را از ۴۷۵۰ واحد - که حاکی از کاهش اندک شاخص در سال ۲۰۲۴ بود - به ۶۰۰۰ واحد ارتقا داد. این به معنای افزایش تقریبا ۱۰ درصدی شاخص در طی شش ماه آینده از سطح فعلی آن (حدود ۵۴۸۲ واحد) است و آن را به یکی از صعودی‌‌‌ترین بانک‌‌‌ها تبدیل کرده است. بیش ارزش‌‌‌گذاری (overvaluation) بالای سهام نقطه اصلی اختلاف‌‌‌ها است. خرس‌‌‌ها P/E بازار سهام را تقریبا عدد ۲۵ – که در سطوحی نزدیک به سال ۱۹۶۰ قرار دارد – تشخیص داده و این را به عنوان یک پرچم قرمز می‌‌‌بینند و استدلالشان این است که بازار سهام معمولا قبل از یک شیب نزولی سنگین، به چنین عاقبتی دچار می‌شوند. اما جولیان امانوئل، استراتژیست ارشد سهام در Evercore ISI، معتقد است که پیش‌‌‌بینی موج فروش تنها بر اساس بیش ارزش‌‌‌گذاری‌‌‌ها کاری غیرعاقلانه‌‌‌ است. او در این خصوص گفت: «قطعا اقتصاد در حال کند شدن است، بازار کار مطمئنا در حال تضعیف است، اما ما در اینجا و اکنون چیزی که فریاد رکود بزند نمی‌‌‌بینیم.»