جنگ سرد، طلا را داغ می‌کند

مایک مک گلون، تحلیلگر ارشد کامودیتی‌ها در Bloomberg Intelligence درباره رشد قیمتی طلا اذعان کرد که وضعیت معاملات طلا نشان می‌دهد این فلز احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، دست بالاتر را در بازدهی بازار کامودیتی‌ها خواهد داشت.

یارکشی جنگ سرد به نفع طلا

بحران مسکن چین و افزایش مقاومت نسبت به صادرات این کشور باعث شده بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله چین به ۲.۲۵ درصد کاهش یابد که پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۶ تاکنون است. در چنین شرایطی دوستی نزدیک میان رهبران روسیه و چین ممکن است نظم جهانی را تغییر داده و طلا در این میان نقش مهمی ایفا کند. این موضوع می‌تواند بر ادامه روند صعودی طلا موثر باشد.

مک‌گلون در خصوص ادامه وضعیت طلا به این موضوع اشاره داشت که سایر همبستگی‌ها هم برای قیمت طلا بسیار مثبت به نظر می‌رسند، حتی اگر عملکرد منفی را برای کل اقتصاد پیش‌بینی کنند. او در این خصوص گفت: «نسبت طلا به S&P۵۰۰ و نسبت کل بدهی عمومی خزانه‌داری ایالات‌متحده به ارزش بازار سهام در مقیاس یکسان، ممکن است نشان‌دهنده پتانسیل صعودی برای طلا باشد. نسبت اونس طلا به S&P ۵۰۰ ‌ (SPX)i در ۲۴ژوئن به ۰.۴۳ رسید که تقریبا مانند سال ۲۰۰۷ است. چیزی که در تحلیل‌های ما قابل توجه است، نسبت بدهی به ارزش بازار است که ۱۷ سال پیش حدود ۵۰ درصد بود و اکنون به ۶۰ درصد رسیده است. تمایل به ادامه افزایش بدهی و کمی اصلاح در بازار سهام که کمی بیش از حد قیمت‌گذاری شده، ممکن است بخشی از افزایش قیمت‌ ۱۳ درصدی طلا در سال ۲۰۲۴ را توضیح دهد. قیمت مس تقریبا ۱۰درصد افزایش یافته است، اما جهش قیمتی این فلز به رکورد جدید ۵.۲۰ دلار در هر پوند به نظر می‌رسد توسط معاملات آتی سوداگرانه تحریک شده باشد که جنبه‌ای گذرا و موقت دارد. نسبت کل بدهی به ارزش بازار در سال ۲۰۰۹ به اوج خود معادل ۱.۳۵ برابر رسید، در حالی که نسبت طلا به SPX در سال ۲۰۱۱ به تقریبا ۱.۷ برابر رسید.»

مک‌گلون گفت: «اینکه نرخ بیکاری هرگز از سطح پایین مشابه ۳.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ بدون گذر از ۶ درصد (از سال ۱۹۴۷ تاکنون) پایین نیامده است، ممکن است از طلا در مقابل نقره پشتیبانی کند. تحلیل ما نشان می‌دهد که ارتباط نزدیکی بین نسبت طلا به نقره و نرخ بیکاری وجود دارد، به‌ویژه زمانی که بیکاری الگویی مشابه الگوی کنونی داشته است.» گلون به این موضوع اشاره کرد که شاید مهم‌ترین عامل توقف روند صعودی طلا در نیمه دوم ۲۰۲۴، تغییر روند نرخ بیکاری ایالات‌متحده خواهد بود که به عقیده او، تغییر در این روند بسیار بعید خواهد بود.