Untitled-2 copy

 کمیته بازار باز فدرال رزرو در نشست ماهانه خود که در 11 و 12 ژوئن برگزار شد، بار دیگر نرخ بهره را در سطوح سابق خود حفظ کرد و انتظارات را برای کاهش نرخ بهره در سال 2024 به یک مرتبه کاهش داد. این درحالی است که پیش‌بینی‌ها پیش از برگزاری این نشست از کاهش دو تا سه مرتبه‌ای نرخ بهره در سال جاری حکایت داشت. البته دلیل این امر واضح است. در ماه اخیر تورم برای دومین ماه متوالی شیب کاهشی به خود گرفت و در سطح 3.3 درصدی متوقف شد. از سوی دیگر بازار مشاغل این سیگنال را به جرمی پاول می‌دهد که این بازار ظرفیت پایبندی به نرخ بهره فعلی برای مدت زمان طولانی‌تر تا رسیدن تورم به سطح هدف را خواهد داشت.

کاهش انگیزه پاول

شواهد گویای آن است که با آغاز چرخه ضد تورمی فدرال رزرو، تنها انگیزه قوی پاول کاهش تورم تا سطح 2 درصدی به شمار می‌رفت. اکنون داده‌ها بیان می‌کند که این مقام نه تنها از موضع سیاستی خود در سال گذشته عقب‌نشینی نکرده، بلکه با رسیدن تورم سالانه به سطح 3.3 درصدی و تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) به سطح 3.4 درصدی، انگیزه بیشتری برای درجا زدن بر نرخ بهره 5.5 درصدی پیدا کرده و به نظر می‌رسد که پیش‌بینی کاهش یک مرتبه‌ای نرخ بهره در مرحله اتخاذ با سختگیری‌های پاول رو‌به‌رو خواهد شد. البته ناگفته نماند که با اینکه بانک مرکزی اتحادیه اروپا سیاست‌های انقباضی خود را دیرتر از فدرال رزرو آغاز کرد، اما عملکرد بهتری در کاهش تورم به ثبت رسانده، به‌طوری‌که تورم این منطقه از بالاترین سطح 10 درصدی خود در سال 2022 به 2.6 درصد در مه 2024 رسید و اطمینان لازم برای آغاز سیاست‌های انبساطی در این منطقه را به ارمغان آورد، درحالی که سیاستگذاران آمریکایی همچنان بر سر تاریخ‌گذاری سیاست‌های انبساطی در حال جدال هستند. از سوی دیگر برآوردهای متعدد در راستای این موضوع بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. پاول نیز در این خصوص تاکید کرد: «رشد اقتصادی مطلوب‌تر مستلزم حفظ بهره در سطح 5.5 درصدی برای مدت زمانی طولانی‌تر است.»

بازارها قربانی سیاست

با ناامیدی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از کاهش قابل توجه نرخ بهره در سال جاری، شاخص دلار بر قوت خود در کانال 105 واحدی باقی ماند و نفس بازارهای جهانی را گرفت. بیت‌کوین با امید به گذر از کانال 73 هزار دلاری و رکورد جدید به کانال 66 هزار دلاری سقوط کرد و فلز زرد نیز در حال نوسان میان 2330 و 2340 دلاری است.