12 copy

کانال 58 هزار تومانی به بازه آرامش نرخ دلار آزاد تبدیل شده است. با انتشار برخی سیگنال‌های منفی در دو هفته اخیر، قیمت اسکناس آمریکایی کریدور نوسان خود را از سطوح قیمتی نیمه دوم کانال 57 هزار تومانی به یک کانال بالاتر یعنی پله‌های انتهایی کانال 58 تغییر داد. برخی از تحلیلگران این تعدیل قیمتی را ناشی از سیگنال‌های هسته‌ای دانسته و معتقد بودند که بازار به نوعی به استقبال نشست جدید شورای حکام رفته است. از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز ضمن اشاره به شاخص‌های کلان اقتصادی کشور مانند نرخ تورم، معتقدند که نرخ ارز از همراهی با نرخ تورم جا مانده و در نتیجه پتانسیل تعدیل نرخ‌های بیشتر وجود دارد.

اما در مجموع می‌توان گفت که در حال حاضر تمایل نرخ اسکناس آمریکایی به کانال 58 هزار تومانی است. چرا که پس از اتمام فشار‌های هسته‌ای در روز‌های پایانی هفته گذشته قیمت مجددا در این بازه به تعادل رسید. البته آمار‌ها نشان می‌دهد که به‌طور کلی در بازه‌های زمانی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، نرخ ارز در بازار غیر‌رسمی کشور در یک خواب کوتاه‌مدت فرو رفته و دامنه نوسان شاخص‌های ارزی کوچک می‌شود. حال باید دید در روز‌های پیش‌رو دلار از حاشیه امن جدید خود خارج خواهد شد یا خیر؟

پنج‌شنبه افزایشی سکه

در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته قیمت شاخص‌های ارزی افت دمای اندکی را تجربه کردند. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز چهارشنبه در رقم 58 هزار و 700 تومان معامله می‌شد، در بازار روز پنج‌شنبه افت 100 تومانی را تجربه کرد و در رقم 58 هزار و 600 تومان معامله شد. یورو و پوند نیز با افت نرخ‌های یکسان 50 تومانی به ترتیب در ارقام 64 هزار تومان و 75 هزار و 50 تومان معامله شدند. اما برخلاف بازار ارز، نرخ سکه طلا طرح جدید در بازار عصر روز پنج‌شنبه افزایشی ثبت شد. هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود 300 هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 40 میلیون و 900هزار تومان معامله شد. هر قطعه نیم سکه نیز در بازار این روز با 100 هزار تومان رشد نرخ در رقم 23 میلیون و 400 هزار تومان به فروش رسید. برخی از تحلیلگران معتقدند که با توجه به کاهش ارزش طلای جهانی در عصر روز جمعه، احتمال افت نرخ سکه در بازار روز‌های پیش‌رو وجود دارد.