در طول سال‌ها، شاخص‌‌‌های دیگری برای اندازه‌‌‌گیری عملکرد در امتداد خطوط نابرابری، جنسیت، فشارهای موجود بر سیاره و فقر چند بعدی، بر اساس متغیر بودن داده‌های سطح کشورها معرفی شده است و گزارش سالانه توسعه انسانی جهانی امسال، از آخرین پیشرفت‌ها با استفاده از داده‌های ۲۰۲۲ رونمایی کرده است. این گزارش بر گسترش سیاست‌های توسعه، از رفاه تا تقویت توانایی مردم برای تعیین آینده‌‌‌شان تاکید دارد. شاخص توسعه انسانی ارقامی از صفر تا یک را دربر می‌گیرد که هرچه این رقم برای یک کشور بیشتر باشد دلیل بر توسعه‌‌‌ بیشتر آن کشور در حوزه انسانی دارد. شاخص کنونی بر مبنای معیارهایی همچون سطح امید به زندگی، کیفیت تحصیل و آموزش، سلامت و بهداشت و سطح درآمد جامعه محاسبه می‌شود. در گزارش این سازمان کشورهای جهان از نظر میزان توسعه انسانی به چهار گروه کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا، کشورهای دارای توسعه انسانی بالا، ‌‌‌ کشورهای دارای توسعه انسانی متوسط و کشورهای دارای توسعه انسانی پایین تقسیم شدند.

در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل، سوئیس توسعه‌‌‌یافته‌‌‌ترین کشور جهان در حوزه انسانی معرفی شده و نمره این کشور در شاخص توسعه انسانی ۰.۹۶۷ اعلام شده است. رتبه ایران در شاخص توسعه انسانی صعود کرده و به ۰.۷۸۰ واحد رسیده است؛ در گزارش پیشین این سازمان نمره ایران در شاخص توسعه انسانی سال ۲۰۲۱ رقم ۰.۷۷۶ بود و در گزارش کنونی برای سال ۲۰۲۲ نمره ۰.۷۸۰ را کسب کرده است که نشان‌دهنده رشد و بهبود وضعیت توسعه انسانی طی سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن است. در این گزارش شاخص امید به زندگی در بدو تولد ۷۴.۶ سال، شاخص سال‌های مورد انتظار تحصیل ۱۴.۱ سال و درآمد ناخالص ملی (GNI) سرانه۱۴۷۷۰ دلار ذکر شده است. بعد از سوئیس که در مقام اول این رتبه‌‌‌بندی است، نروژ و ایسلند به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌‌‌اند. در رتبه‌های چهارم تا دهم نیز کشورهای هنگ‌‌‌کنگ، دانمارک، سوئد، آلمان، ایرلند، سنگاپور و استرالیا مشاهده می‌شوند.

سازمان ملل متوسط نمره جهان در شاخص توسعه انسانی امسال را رقم ۰.۷۳۹ اعلام کرده است. در گزارش امسال، آمریکا نمره ۰.۹۲۷ کسب کرده است و سومالی با کسب نمره ۰.۳۸ در شاخص توسعه انسانی رتبه آخر رده‌‌‌بندی جهانی را به خود اختصاص داده است. سازمان ملل، ایران را در میان کشورهای دارای توسعه انسانی بالا ذکر کرده است؛ در سال ۲۰۲۲ ایران در میان ۱۹۳ کشور جهان رتبه ۷۸ شاخص توسعه انسانی را کسب کرد و در سال ۲۰۲۱ در جایگاه ۷۷ جهان از نظر توسعه انسانی قرار گرفته بود.

برخی کشورها با توسعه انسانی کمتر نسبت به ایران شامل برزیل، جمهوری آذربایجان، الجزایر، ترکمنستان، اردن، اوکراین، تونس، مصر، ازبکستان، لبنان، مراکش، عراق و هند هستند و برخی کشورها که رتبه بالاتری نسبت به ایران کسب کردند آلمان، آمریکا، سوئد، انگلیس، ژاپن، فرانسه، روسیه، قطر، ترکیه، عمان، کویت، روسیه و مجارستان هستند. در گزارش جدید سازمان ملل ۶۹ کشور در گروه نخست، ۴۹ کشور در گروه دوم، ۴۱ کشور در گروه سوم و ۳۴ کشور نیز در گروه چهارم قرار گرفتند.