«رئیس‌‌‌جمهور در دیدار مدیران رسانه‌‌‌ها:

«امروز که راهبرد دشمن ایجاد یأس در جامعه با بزرگ‌نمایی ضعف‌‌‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و«نمی‌شود»هاست، از جمله اقدامات موثر برای امیدآفرینی این است که دولت با اقدام و عمل و رسانه‌‌‌ها با قلم و بیان خود در مسیر ترویج نقاط قوت و تلاش برای رفع نقاط ضعف اقدام کند. کارهای دولت نشان می‌دهد دنبال ایران قوی است!» در اینکه راهبرد دشمنان بزرگ‌نمایی ضعف‌‌‌هاست شکی نیست؛ اما این دلیل نمی‌شود دولتی که با شعار «ما می‌توانیم» به میدان آمد و وعده‌‌‌های سنگین و مهمی درخصوص قطع ارتباط تحریم با سفره مردم، تک‌رقمی‌کردن تورم، تقویت ارزش پول ملی، ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن و ازبین بردن فقر و... به مردم داد، هر انتقادی از بی‌برنامگی و ناتوانی دولت را به راهبرد دشمن منتسب کند. با اقدامی به‌نام جراحی اقتصادی و جلوگیری از رانت ارز ترجیحی، تورم سه‌رقمی برای مایحتاج روزمره مردم از گوشت و مرغ و لبنیات و... ایجاد کردید و مجددا همان ارز ترجیحی در یک سطح بالاتر ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی و با اختلاف رانتی بیش از ۵۰درصدی با نرخ ارز بازار برقرار کردید.

آیا «توانستن» این بود؟

گفتید؛ تحریم و برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند حل کند. نتیجه چه شد؟ دلار ۶۰‌هزار‌تومانی و کاهش شدید  ارزش پول ملی، افزایش بیش از سه‌برابری قیمت سکه طلا، فروش ربع‌سکه بانک‌مرکزی با قیمتی بیشتر از ارزش تمام‌سکه در ابتدای دولت سیزدهم، تداوم تورم بالای ۴۰درصدی و رشد سرسام‌آور قیمت مسکن و اجاره...

شما در مورد رسانه‌‌‌ها گفتید؛ آرزویتان این است که تیتر بزنند کارهای دولت نشان می‌دهد دنبال شکل‌دادن ایران قوی است!

سقوط قدرت خرید مردم با داشتن رتبه اول جمع منابع نفت وگاز جهان، رفتن بیش از ۳۰‌درصد مردم به زیر خط فقر، فاصله‌گرفتن بسیار زیاد از رقبای منطقه‌ای از نظر تولید ناخالص داخلی و قدرت اقتصادی، بدتر‌شدن رتبه فساد و محیط کسب‌وکار و... کدام‌یک نشانگر تلاش دولت برای شکل‌دادن ایران قوی است؟ دولت و مجلس به‌رغم ادعای همدلی هنوز نتوانسته‌اند بعد از یک‌سال از پایان برنامه ششم توسعه، برنامه هفتم آن‌هم با آن اهداف کمی متناقض را نهایی کنند، پنج‌روز مانده به پایان سال‌دولت هنوز نتوانسته مهم‌ترین سند مالی سال‌آینده یعنی بودجه‌۱۴۰۳ را نهایی کند!

اقدام و عمل دولت‌ها در نتیجه شاخص‌های کلان آنها مشخص می‌شود، نه در گفته‌‌‌ها و ادعاها، یعنی رشد بالای اقتصاد (شما قول رشد ۸‌درصدی را داده بودید و رشد فعلی ۵.۴درصد هم معلوم نیست پایدار باشد، چراکه ناشی از صادرات نفت در کنار رشد منفی دو بخش اصلی اقتصاد یعنی صنعت و معدن و کشاورزی در دو فصل گذشته بود) ،تورم پایین، تقویت تراز مثبت تجاری غیرنفتی، تقویت ارزش پول ملی، توزیع عادلانه درآمد و کاهش فقر و افزایش رفاه مردم و سرمایه اجتماعی و... شاخص‌های سنجش موفقیت دولت‌ها هستند.

بدتر‌شدن تراز انرژی کشور، ناترازی بیشتر صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌‌‌ای، ناترازی شدید و روزافزون بانک‌ها، کسری مداوم بودجه‌دولت، چاپ مداوم پول در کنار تصمیمات روزمره در سیاست‌های پولی و مالی نشانه‌های مهمی از بی‌برنامگی و ضعف عملکرد دولت است. البته اقدامات خوبی درخصوص پروژه‌ها و سطح خرد اقتصاد کشور در حال انجام است که قابل‌تقدیر است، ولی هیچ‌کدام موید موفقیت و پیشرفت در سطح کلان کشور که موجب شکل‌دادن ایران قوی باشد، نیستند. در انتها چند پیشنهاد مهم:

- برای رفع جدی تحریم‌ها روشی متفاوت از آنچه را که انجام دادید در پیش بگیرید.

- مسوولان غیر‌متخصص، بی‌تجربه و غیر‌حرفه‌‌‌ای در بخش‌های مهم خصوصا بخش اقتصاد کنار گذاشته شوند.

- هزینه‌های دولت در قالب بودجه‌و غیر‌بودجه‌‌‌ای به‌شدت کنترل شود.

- قیمت‌گذاری‌های دستوری و غیر‌واقعی را متوقف کنید و نیز با جلوگیری از سیاست‌های کاهنده ارزش سهام، امید را به بورس برگردانید.

-تغییر ارزش پول ملی به علت تورم را بپذیرید و ارز چندنرخی را که موجب رانت می‌شود، متوقف کنید.

- تداوم ایجاد ناترازی در بانک‌ها از سوی دولت متوقف و با یک برنامه پایدار ناترازی آنها سریعا چاره‌جویی شود.

درخصوص پیشنهادها در روزهای آتی بیشتر خواهم گفت.»