کاهش نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی

طبق اعلام بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی در یک‌آذرماه، ۲۳.۶۰درصد بوده است. این نرخ در هفته منتهی به ۲۴آبان‌ماه، ۲۳.۶۳درصد و در هفته منتهی به ۱۷آبان ماه، ۲۳.۵۶درصد بوده است. این نرخ ۱۰آبان‌ماه، ۲۳.۶۰درصد و این نرخ در هفته منتهی به ۳آبان‌ماه ۲۳.۷۱درصد بوده است. نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۲۶مهرماه، ۲۳.۷۲درصد بود. این نرخ در هفته منتهی به ۱۹مهرماه به ۲۳.۷۶درصد و هفته پیش از آن ۲۳.۷۵درصد بوده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به ۵مهرماه با رکوردشکنی ۱۰سال به ۲۳.۸۰درصد افزایش یافته بود. این نرخ در پایان هفته منتهی به ۲۹شهریورماه به ۲۳.۶۹درصد رسیده بود.

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۲۲شهریورماه نیز با افزایش ۷صدم درصدی به ۲۳.۶۲درصد افزایش یافته بود. این نرخ طی هفته منتهی به ۱۵شهریورماه با کاهش به ۲۳.۵۵درصد رسیده بود. نرخ سود در هفته منتهی به ۸شهریورماه نیز با کاهش ۲صدم درصدی به ۲۳.۵۷درصد رسید. این نرخ طی هفته منتهی به یک‌شهریورماه با افزایش به ۲۳.۵۹درصد رسیده بود. نرخ بهره بین بانکی طی دو ماه گذشته روند نوسانی داشته است. کمترین نرخ این بازار در سه ماه اخیر، حوالی ۲۳.۴درصد بوده است. روند صعودی نرخ بهره بین‌بانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و از هفته منتهی به ۳۰آذرماه، نرخ سود بین‌بانکی وارد کانال ۲۱درصدی شده و تا هفته منتهی به ۱۹بهمن‌ماه در همین کانال در نوسان بود؛ ولی از ۲۶بهمن‌ماه این نرخ رکورد جدیدی در کانال ۲۲درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال ۲۳درصدی در نوسان است.

با افزایش نرخ بهره بانکی در هفته گذشته، به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای کنترل عملیات بانک‌ها در بازار بین بانکی مجبور به افزایش نرخ بهره شده است. نرخ بهره بین بانکی رکورد سال‌های گذشته خود را شکسته و به سقف کریدور نزدیک شده است. بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲درصد بود به ۱۷ تا ۲۴درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر؟ ‌در حال حاضر بانک‌های مرکزی دنیا در سیاستگذاری پولی یک کریدور نرخ بهره تعریف می‌کنند، کف و سقفی تعریف شده و معمولا نرخ بهره هدف، در وسط این کریدور تعیین می‌شود؛ به‌عنوان مثال نرخ بهره هدف ۱۸درصد است. در صورت مدیریت صحیح، طبیعتا نرخ بهره در بازار بین بانکی از این سقف کریدور نباید بالاتر برود یا از کف آن به عدد پایین‌تری برسد./ فارس