صورت‌های مالی شرکت‌های عمومی و دولتی از نمای نزدیک copy

بر اساس صورت‌های مالی 1000شرکت عمومی و دولتی، دارایی شرکت‌ها نسبت به سال قبل 60درصد افزایش یافته و به 83هزار هزار میلیارد ریال رسیده که میزان افزایش دارایی شرکت‌های دولتی 35درصد و میزان افزایش دارایی شرکت‌های عمومی 118درصد بوده است. همچنین درآمد عملیاتی شرکت‌ها نسبت به سال قبل 33درصد افزایش یافته و به 37هزار هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم به تفکیک 27درصد برای شرکت‌های دولتی و 59درصد برای شرکت‌های عمومی است.

10شرکت با بیشترین سود

بر اساس این گزارش اسامی 10شرکت عمومی و دولتی با بیشترین سود بر اساس صورت‌های مالی منتشرشده سال1401 این شرکت‌ها به شرح زیر است.

1- سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (دولتی)

2- پالایش نفت امام‌خمینی(ره) شازند (دولتی)

3- کشتیرانی حافظ دریای آریا ح (عمومی)

4- گروه مالی سپه (خدمات آینده اندیش نگر) ح (عمومی)

5- پتروشیمی بندر امام (پتروشیمی ایران-ژاپن)

6- توسعه آهن و فولاد گل گهر (عمومی)

7- شرکت ملی صنایع پتروشیمی (دولتی)

8- سرمایه‌گذاری تجاری شستان (عمومی)

9- پارس تامین مجد (عمومی)

10- شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (دولتی).

افزایش سود 599 شرکت

در همین حال 559شرکت افزایش سود نسبت به سال قبل داشته‌اند که 411شرکت آن بالای 50درصد افزایش داشته‌اند. شرکت‌های دارای بیشترین درصد افزایش سود عبارتند از:

1- پترو فرازآور ساحل تدبیر

2- آب منطقه‌ای اصفهان

3- توسعه بازاریابی و فروش برق صبا

4- خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم (تدارکات ناوگان)

5- توسعه مسکن هرمزگان (مسکن نقش جهان)

6- شرکت خدمات هواپیمایی ویژه

7- لبنیات پاستوریزه پاک‌آرای سنندج

8- قطب پتروشیمی سپهر لاوان

9- پرداخت الکترونیک سپهر

10- خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی و زیارتی شاهدان کوثر.

118 شرکت زیان‌ده، سودده شدند

مروری بر این صورت‌های مالی نشان می‌دهد 118شرکت که پارسال زیان‌ده بودند، اکنون سودده شدند و 550شرکت زیان انباشته آنها کم شده یا سود انباشته آنها افزایش داشته است.

صورت‌های مالی کدام شرکت‌ها منتشر شد

بر اساس این گزارش، از ۱۰۰۰صورت مالی منتشرشده، ۲۸۹مورد مربوط به شرکت‌های دولتی اصلی و مادرتخصصی یا فرعی، ۲۷۳مورد مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها و بیمه‌ها، ۲۱مورد مربوط به مناطق آزاد و شرکت‌های زیرمجموعه، ۳۸۰مورد مربوط به شرکت‌های زیرمجموعه نهاد‌ها و موسسات عمومی غیردولتی، ۹مورد مربوط به فدراسیون‌ها و ۲۸شرکت تحت نظارت (حاکمیت) دولت است. در سال گذشته هم صورت مالی ۱۱۲۴شرکت دولتی و عمومی در سه مرحله (۲۰مهر۱۴۰۱، ۲۰دی۱۴۰۱ و ۱۴فروردین۱۴۰۲) منتشر شده بود. انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال یکی از وعده‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی و یکی از تکالیف این وزارتخانه براساس قانون بودجه است.

در جزء ۱ بند «ج» تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده است: «کلیه موسسات انتفاعی دولتی، شرکت‌های دولتی از جمله شرکت‌های مستلزم ذکر یا تصریح نام و شرکت‌ها یا سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌هایی که دولت یا شرکت‌های تابعه و ذی‌ربط موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کل کشور مستقیما با یک یا دو واسطه بیش از 50درصد سهام آن را در اختیار دارند و شرکت‌های تحت نظارت (کنترل) دولت در سال۱۴۰۲ مشمول نظارت دیوان محاسبات کشور خواهند بود. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است صورت مالی شرکت‌های مذکور را سالانه و میان‌دوره‌ای به‌صورت عمومی و در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) منتشر کند.»/شادا