این بانک نوشت: پزو تضعیف شدیدی را تجربه کرده، درحالی که نرخ بهره بلندمدت افزایش یافته است.  بررسی اثرات اقتصادی کاهش ارزش پول ملی همراه با افزایش قیمت در کالا‌‌‌هایی همچون نفت در قالب نحوه تنظیم سیاست‌های پولی، در دستور کار قرار گرفته است. سیاستگذاران در حال پیش‌‌‌بینی اثرات تورمی عناصر ذکر‌شده هستند و اقدامات مناسب را جهت میل کردن تورم به سوی هدف خود ترتیب خواهند داد. در سه ماه گذشته، پزو شیلی ۱۳ درصد افت ارزش پیدا کرده که پس از آرژانتین بیشترین تضعیف ارز‌‌‌های خارجی را به خود اختصاص داده است. تضعیف پول ملی شیلی زمانی آغاز شد که بانک مرکزی این کشور کاهش نرخ‌‌‌های بهره هدف را شروع کرد. این روند در پی انقباض شدید پولی دلار و نگرانی‌‌‌های ناشی از آمار اقتصادی چین تشدید شد.

بانک مرکزی شیلی عنوان کرد: ناترازی‌‌‌های اقتصاد این کشور برطرف شده و صعود تورم کاهش پیدا کرده است. این بانک نرخ‌‌‌های بهره هدف را ۱۷۵ واحد (معادل ۰.۱۷۵درصد) کاهش داد و به ۹.۵ درصد رساند، همچنین سیگنال ادامه کاهش نرخ بهره‌ها را نیز صادر کرد. گفته می‌شود تصمیم بعدی بانک مرکزی در تاریخ ۲۶ اکتبر اتخاذ خواهد شد. بنا بر این گزارش، تورم سالانه پس از رسیدن به بیشترین تورم ۳۰سال گذشته و نرخ ۱۴.۱ درصد، رو به کاهش رفت و اکنون به تورم ۵.۱ درصدی رسیده. این در حالی است که نرخ تورم هدف بانک مرکزی ۳ درصد بوده است.  از سوی دیگر «ماریو مارسل» وزیر دارایی شیلی در مصاحبه‌‌‌ای کاهش ارزش پزو را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت: بعید است که ضعف کوتاه‌مدت نرخ ارز، برنامه‌های بانک مرکزی را برای کاهش نرخ هدف منحرف کند.

پزو در روز سه‌‌‌شنبه، پایین‌‌‌ترین حد خود در سال گذشته را در قیمت ۹۵۳.۴ پزو به ازای هر دلار تجربه کرد و با ارزش ۹۳۷.۶۷پزو برای هر دلار، روز معاملاتی پایان یافت. البته در نظر‌سنجی ماه اکتبر بانک مرکزی، نشانه‌هایی از انتظار تقویت پزو وجود دارد. پیش‌‌‌بینی نشان می‌دهد ارزش پزو تا دو ماه دیگر، به ۹۰۰دلار و تا ۱۱ ماه دیگر، به کانال ۸۵۰ دلار وارد شود. در ماه ژوئن، بانک مرکزی شیلی اعلام کرد قصد دارد ذخایر ارز خارجی خود را ۲۵درصد افزایش دهد و با خرید روزانه ۴۰ میلیون دلار، به میزان ۱۰میلیارد دلار به خزانه اضافه کند. مطمئنا این اقدام بانک مرکزی بر ارزش پزو بی‌‌‌اثر نبوده است./ایبنا