پادشاه کریپتو در سقف 2 ماهه

ساعاتی از روز به سقف کانال ۲۷هزار دلاری تنزل یافت. آمارها نشان می‌دهد که بیت‌کوین در ساعت ۱۵ روز شنبه به وقت تهران با قیمت ۲۷ هزار و ۹۸۰ دلار معامله شد.

دلایل صعود بیت‌کوین

در پیرامون این بحث برخی از افراد صاحب‌نظر تاکید کردند صعود دوباره بیت‌کوین به دو دلیل است، در وهله اول باید به روند نزولی شاخص دلار پیش از انتشار گزارش شغلی آمریکا و در ساعات پایانی بازارها و پس از انتشار این داده‌ها اشاره کرد.

این شاخص قبل از نتایج اداره آمار کار با فرض افزایش نرخ بیکاری و همچنین رشد ۱۷۰ هزار‌تایی مشاغل جدید روند نزولی در پیش گرفت و از کانال ۱۰۷ واحدی که بالاترین نرخ در ۱۱ ماه اخیر و در سال ۲۰۲۳ به شمار می‌رود، عقب‌نشینی کرد. اما گزارش مشاغل آمریکا حاکی از آن بود که مشاغل ایجاد شده در این کشور از انتظارات مبنی بر ۱۷۰ هزار شغل جدید فراتر رفت و رقمی معادل ۳۳۶هزار را به ثبت رساند. در پی وقوع این رویداد، آمار اشتغال، قوی‌ترین آمار در ۸ ماه اخیر را تجربه کرد.  البته این درحالی است که نرخ بیکاری نیز مشابه فرصت‌های شغلی این کشور از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت و سطح ۳.۸ درصدی را حفظ کرد.  در راستای این مو‌ضوع باید گفت که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که نرخ بیکاری در ماه سپتامبر با کاهش ۰.۱واحد درصدی رو‌به‌رو خواهد شد و به سطح ۳.۷درصد خواهد رسید. این امر سبب شد تا دلار جهانی بلافاصله پس از مشاهده ارقام به سقف کانال ۱۰۶ واحدی صعود کند، اما پس از تجزیه و تحلیل کارشناسان در خصوص نرخ بیکاری آمریکا، در ساعات پایانی بازارها در روز جمعه با رقمی معادل ۱۰۶.۱۰ واحد بسته شد. از این‌رو باید گفت که نخستین دلیل صعود دارایی‌های کریپتو را باید روند نزولی شاخص دلار دانست.

از سوی دیگر طلای جهانی نیز که مخالف روند شاخص دلار حرکت می‌کند، با یکه‌تازی شاخص دلار در هفته اخیر حمایت کانال ۱۹۰۰ دلاری را از دست داد و به کف کانال ۱۸۰۰ دلاری تنزل یافت. این امر که دلسردی و نگرانی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این بازار را به دنبال داشت، به دودستگی آنها منجر شد. دسته اول با توجه به برآوردهای بازار طلا معتقدند این دارایی در دو سال آتی رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت خواهد رساند. اما در مقابل نیز افرادی هستند که برای اطمینان از ارزش دارایی خود ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را به بازار دیگری انتقال دهند.

بر این اساس آنها با هجوم به بازار کریپتو نقش مهمی در بالابردن قیمت بیت‌کوین و اتریوم ایفا کردند. در این میان یکی از اقتصاددانان برجسته این حوزه در روزهای اخیر اعلام کرد که بیت‌کوین در سال ۲۰۲۴ به حدود ۷۰ هزار دلار خواهد رسید. همچنین او افزود: «برآورد من و سایر اقتصاددانان در این حوزه حاکی از آن است که بیت‌کوین در سال ۲۰۲۶ از یک میلیون دلار خواهد گذشت.» البته برای درک بهتر و دقیق‌تر سخنان او باید تا پایان سیاست‌های کمیته فدرال رزرو و در پی آن واکنش بازارهای جهانی منتظر ماند.