ثبات نرخ بهره در نشست «فِد»

در پی وقوع این رویداد، برخی از تحلیلگران انتظار داشتند تا دلار جهانی با واکنش منفی به ثبات بهره، شیب نزولی به خود بگیرد و فرصت بیشتری برای بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها فراهم کند؛ اما آمارها نشان می‌دهد که بازارها در حال حاضر واکنش تندی از خود نشان ندادند. اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا دلار جهانی با توقف سیاست‌های انقباضی در نشست پاول، واکنشی از خود نشان نداد؟

در پاسخ به این سوال باید به قسمتی ار سخنان پاول درخصوص تداوم عملیات ضد تورمی بانک مرکزی اشاره کرد. این مقام سیاسی اقتصادی در سخنرانی خود تاکید کرد: «سیاست‌های انقباضی تا پایان سال جاری و حتی در سال۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.» در پیرامون این بحث برخی از افراد صاحب در این حوزه معتقدند که پاول نرخ بهره را تا پایان سال جاری به محدوده ۵/ ۵ تا ۷۵/ ۵درصد خواهد رساند و تا اوایل سال۲۰۲۴ نیز حدود ۵/ ۰واحد درصد دیگر به بهره اضافه کرده و آن را به بالای سطح ۶ درصد هدایت خواهد کرد.

در این راستا جرمی پاول گفت: «پیش‌بینی‌های جدید بانک مرکزی بیانگر این است که سیاست‌های پولی انقباضی برای مدت طولانی‌تری در سطوح بالا باقی خواهد ماند.» براساس سخنان مذکور، دلار جهانی با امید به اقدامات بیشتر مقامات بانک مرکزی حمایت کانال ۱۰۵واحدی را حفظ کرد و در ساعت۱۶ به وقت تهران رقمی معادل ۴۹/ ۱۰۵واحد را به ثبت رساند.

تحلیل عملکرد جرمی پاول

بررسی‌های به‌عمل‌آمده در حوزه اقتصادی آمریکا حاکی از آن است که جرمی پاول، رئیس فدرال‌ررزو در جلسه خود با سایر مقامات بانک مرکزی تصمیم گرفت تا بهره سیاستی را در سطح ۲۵/ ۵ تا ۵/ ۵درصدی حفظ کند. عملکرد او واکنش‌ها و تحلیل‌های بسیاری به همراه داشت که باید به چند مورد آن اشاره کرد. در ابتدا باید سخنان مخالفان عملکرد پاول را مورد بررسی قرار داد.

آنها بر این باورند که با توجه به قوت بازار کار آمریکا که نشان‌دهنده ظرفیت پذیرش نرخ‌های بهره بالاتر است، جرمی پاول باید سیاست ضدتورمی خود را در ماه سپتامبر حفظ می‌کرد و حدود ۲۵/ ۰واحد درصد آن را افزایش می‌داد؛ زیرا تورم نقطه به نقطه در این کشور با افزایش هزینه‌های انرژی برای دومین ماه متوالی در سال۲۰۲۳ روند صعودی به خود گرفته و در ماه اخیر رقمی معادل ۷/ ۳درصد را به ثبت رسانده است.

در مقابل این دسته، برخی دیگر از تحلیلگران با اشاره به ورشکستگی بانک‌های بزرگ آمریکا که در ماه مارس اتفاق افتاد، اعلام کردند که پاول در تلاش است تا بدون ایجاد وقوع رکود تورم را به سطح مورد نظر یعنی ۲درصد برساند.

همچنین آنها افزوند: «ورشکستگی برخی از بانک‌های تجاری مهم در آمریکا ناشی از عدم هماهنگی نرخ بهره اتخاذشده از سوی فدرال ررزو و میزان نرخ بهره در این نهاد‌ها بود. ازاین‌رو کمیته باز فدرال رزرو باید با احتیاط بیشتری سیاست‌های پولی انقباضی خود را اتخاذ کند.» در این بین کارشناسان اعلام کردند که جرمی پاول در سخنرانی خود به نکته‌ای اشاره کرد که پیش‌بینی‌ها را دستخوش تغییر کرد. اما این نکته چه بود؟ او تا قبل از برگزاری این نشست از تداوم سیاست‌های انقباضی در سال۲۰۲۴ سخنی به میان نیاورده بود و تحلیلگران نیز در برآوردهای خود از اقتصاد آمریکا متصور بودند که سیاست‌های پولی انقباضی در سال۲۰۲۴ متوقف شده و بانک مرکزی این کشور نیز پس از این سیاست‌های انبساطی را در پیش خواهد گرفت. این امر سبب شد تا دلار جهانی نیز با امید به افزایش بیش از پیش نرخ بهره مقاومت خود را در کانال ۱۰۵واحدی حفظ  و بار دیگر طلای را به مسیر نزولی هدایت کند. البته برای درک دقیق‌تر این موضوع باید تا سخنرانی بعدی جرمی پاول منتظر ماند.