او ادامه داد: در بحث ارز اربعین نیز بانک مرکزی اقدامات خوبی انجام داد و با توجه به اینکه سالانه ۲میلیون زائر در اربعین داریم، سال گذشته حدود ۲۴۰هزار نفر ارز اربعین را از مبادی رسمی دریافت کردند. معاون فناوری‌های بانک مرکزی خاطرنشان کرد: امسال با ورود نرم‌افزارهایی همچون «بله» آمار دریافت‌کنندگان ارز اربعین رشد قابل‌توجهی داشته و در بانک‌های عامل ۵۰درصد مردم به صورت حضوری و مابقی به کمک نرم‌افزارها ثبت‌نام کرده‌اند که تا صبح امروز (دوشنبه) ۷۴۰هزار نفر ارز اربعین دریافت کردند. محرمیان گفت: از دیگر اقدامات بانک مرکزی اتصال ابزارهای پرداخت همچون کارت‌خوان و ابزارهای اینترنتی به پرونده مالیاتی بود که شفافیت خوبی در این حوزه ایجاد کرد. با اجرای قانون پایانه‌های فروش و سامانه مؤدیان از مرداد ۱۴۰۱، تمام ابزارهای پرداخت به پرونده مالیاتی متصل شدند. در این راستا جداسازی حساب‌های تجاری از غیرتجاری انجام شد و همه بانک‌ها به آن متصل شدند و مشوق‌هایی برای فعالیت تجاری در نظر گرفتیم.

معاون فناوری‌های بانک مرکزی درباره چک الکترونیک گفت: صدور چک الکترونیک در ۱۰ بانک عملیاتی شده است و این بانک‌ها به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند. در برخی از بانک‌ها که به‌تازگی به سامانه متصل شدند تعداد مشتریان کم است و بانک صادرات بیشترین مشتری را دارد. او بیان کرد: یکی از مسائل در حوزه چک الکترونیک این بود که این چک‌ها تنها در بانک و شعبه صادرشده پذیرفته می‌شد و قابلیت نقدشوندگی داشت؛ اما این موضوع برطرف شده و همه شعب دریافت می‌کنند و قابلیت نقدشوندگی دارد. محرمیان اظهار کرد: یکی از قابلیت‌های چک الکترونیک این است که به صورت الکترونیک و غیرحضوری نیز می‌توان نقد کرد و در نتیجه آن نقش شعبه‌ها کمرنگ خواهد شد.

او بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه مقرر شده بانک مرکزی چک‌های کاغذی را جمع کند و تنها باید از چک الکترونیک استفاده شود. هم اکنون نیز بانک‌های صادرات، تجارت، پارسیان، آینده و کشاورزی چک الکترونیک صادر می‌کنند و به‌زودی بانک‌های ملی و ملت نیز به آنها اضافه می‌شوند. معاون فناوری‌های بانک مرکزی ادامه داد: حدود ۴۰۰هزار چک الکترونیک صادر شده و ۳۵۰هزار چک وصول شده‌اند و همه بانک‌ها موظف هستند این چک‌ها را نقد کنند. محرمیان اظهار کرد: سقف اعتباری چک با اقدامات مناسبی که در بحث اعتبارسنجی انجام شده، در مدل جدید اعتبارسنجی در حوزه چک خواهد بود، سقف اعتباری نیز بر مبنای وصول چک خواهد بود و باید تلاش کنیم به فعالان اقتصادی آسیبی نرسد و به دنبال روشی هستیم که آسیب کمی وارد شود. معاون فناوری‌های بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار «ایرنا» در خصوص عدم رعایت اعتبارسنجی در پرداخت وام ازدواج به متقاضیان گفت: تمام بانک‌ها به سامانه اعتبارسنجی متصل هستند، اما پرداخت وام ازدواج در همه بانک‌ها به صورت الکترونیکی نیست که باید ملحق شوند.

او ادامه داد: مدل جدید اعتبارسنجی طراحی شده که از مدل فعلی سطح بالاتری دارد و دارای سطح پوششی بالایی است. سطح پوشش مدل فعلی حدود ۳۰ درصد است. برای حل این موضوع و مدل جدید همه ایرانی‌ها تحت پوشش امتیاز اعتباری قرار می‌گیرند. این مدل در حال پیاده‌سازی است تا از این طریق این مشکل برطرف ‌شود.