به گزارش راشاتودی، آژانس آمار اتحادیه اروپا موسوم به یورواستات در گزارش اخیر خود اعلام کرد که تعداد ورشکستگی شرکت‌ها در این اتحادیه طی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به بالاترین رقم در هشت سال گذشته رسیده است. بر اساس این داده‌ها، تعداد شرکت‌هایی که در فاصله آوریل تا ژوئن اعلام ورشکستگی کرده‌‌اند، نسبت به سه ماهه قبل از آن ۴/ ۸ درصد افزایش یافته است. به گفته آژانس آمار اتحادیه اروپا، این ششمین افزایش متوالی تعداد ورشکستگی شرکت‌ها در دوره‌های سه ماهه است.  در دوره گزارش شده، اعلام ورشکستگی‌‌ها به بالاترین سطح خود از زمانی که یورواستات شروع به ردیابی چنین داده‌هایی در سال ۲۰۱۵ کرد، رسید.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که پرونده‌های ورشکستگی در همه بخش‌های اقتصاد در حال افزایش بوده است. با این حال، بیشترین افزایش ورشکستگی در بخش خدمات اسکان و غذا (۹/ ۲۳ درصد)، در بخش حمل‌ونقل و انبارداری (۲/ ۱۵درصد) و در آموزش، بهداشت و فعالیت‌های اجتماعی‌(۱/ ۱۰درصد) ثبت شده است. در میان ۲۷ کشور عضو این اتحادیه، تعداد پرونده‌های ورشکستگی در مجارستان (۸/ ۴۰ درصد)، لتونی (۸/ ۲۴ درصد) و استونی (۶/ ۲۴ درصد) بیشترین افزایش را داشته است. بیشترین کاهش در تعداد شرکت‌های در معرض ورشکستگی نیز در قبرس (۵/ ۴۸ درصد کاهش)، کرواسی (۶/ ۲۳ درصد) و دانمارک (۹/ ۱۵درصد) ثبت شده است.

در همین حال، داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که ثبت مشاغل جدید در سراسر بلوک اتحادیه اروپا در دوره گزارش شده ۶/ ۰ درصد کاهش یافته است. کارشناسان این افزایش ورشکستگی را به عدم ثبات عمومی اقتصاد و کند شدن رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا نسبت می‌دهند؛ اتحادیه‌‌ای که به علت نرخ‌‌های بهره بالاتر ناشی از افزایش تورم با مشکلاتی مواجه شده است. با این حال، برخی به انقضای بسته‌های کمکی دوران همه‌‌گیری کرونا نیز اشاره می‌‌کنند که به‌طور مصنوعی به سرپا نگه داشتن شرکت‌های در حال مبارزه کمک کرد.