رونق یا رکود آمریکا؟

بر این اساس سیاستگذاران فدرال رزرو برآوردهای خود را از وقوع رکود کوتاه‌مدت در این کشور اصلاح کردند. هنگامی که فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم کرد، بسیاری از مفسران ورود اقتصاد این منطقه به رکود را حتمی می‌پنداشتند. البته باید گفت که با توجه به برخی از وقایع اقتصادی در این منطقه این موضوع دور از انتظار نبود؛ زیرا زمانی که فاصله بازدهی اوراق کوتاه‌مدت و بلندمدت به یک واحد درصد‌ می‌رسد، وقوع رکود در ۱۲ ماه آینده‌ حتمی خواهد بود. در پیرامون این بحث برخی از تحلیلگران اعلام کردند که بحران بانکی آمریکا به پایان نرسیده و اقتصاددانان در انتظار چالش‌های بیشتری از سوی این سیستم در اوایل سال ۲۰۲۴ هستند. آنها همچنین تاکید کردند که امکان دارد تنش‌های تجاری آمریکا و چین شعله‌ور شود. اما اقتصاد این منطقه به کدام سو می‌رود؟ رونق یا رکود؟

در پاسخ به این سوال ۳ عاملی که نشان می‌دهد آمریکا می‌تواند بدون وقوع رکود موانع اقتصادی پیش‌رو را سر و سامان دهد، بررسی شده است.

 اختلالات پاندمی کرونا پایان یافت

شوکی که همه‌گیری کووید - ۱۹ در بهار ۲۰۲۰ به اقتصاد وارد کرد بی‌سابقه بود. حتی زمانی که فعالیت‌های اقتصادی در ماه‌های پس از آن افزایش یافت، اقتصاد رونق قبل از همه‌گیری را  نداشت. در همان زمان زنجیره تامین محصولات به دلیل همه‌گیری مختل شده بود. با تعطیلی کارخانه‌ها نیز تولید متوقف یا کند شد. تجارت به میزان قابل توجهی کاهش و قیمت‌ها در واکنش به تقاضای بالا افزایش یافت که نخستین گام به سوی بحران تورم بود. با تصمیم مردم برای نقل مکان، قیمت مسکن افزایش یافت. در همان زمان، ساخت‌و‌ساز جدید به دلیل محدودیت‌های عرضه متوقف شد. به گفته اقتصاددان ارشد آمریکایی، عوامل مذکور اثرات خود را در بلندمدت آشکار کردند. این بدان معناست که همه‌گیری مدت‌ها پیش به پایان رسیده است، اما اثرات اقتصادی آن در ماه‌های اخیر کمرنگ شده است.

 ظرفیت بازار کار

مشکلات زنجیره تامین چیزی نبود که فدرال رزرو به‌تنهایی مجهز به مقابله با آن باشد و عوامل دیگری نیز از جمله بازار کار قوی در مسیر نزولی آن اثر گذار بوده است. از این رو بازار کار قوی در پی یکه‌تازی تورم، هدف آشکارتری برای سیاست مالی فدرال رزرو بود. آما‌رها نشان می‌دهد که فدرال رزرو به صراحت اعلام کرده بود که قرار است نرخ‌ها را افزایش دهد، زیرا تورم به سطوح غیرقابل کنترلی رسیده است و باید سیاست‌های انقباضی خود را تمدید کند که کنترل اثرات آن دشوار است. مادامی که نرخ بهره سیاستی افزایش می‌یابد انتظارات برای افزایش رکود در مناطق مذکور نیز افزایش می‌یابد. اما داده‌ها بیان می‌کند که بازار کار آمریکا در این شرایط قوت خود را حفظ کرده است. بیش از ۲۰۰هزار شغل در ماه ژوئن اضافه شد و بیکاری با وجود یک سال افزایش نرخ‌ها در ۶/ ۳ درصد باقی ماند. انبوه فرصت‌های شغلی حتی با شروع افزایش نرخ‌های بهره، از جهش بیکاری جلوگیری کرد. معمولا هنگامی که شخصی شغل خود را از دست می‌دهد، مجبور است هزینه‌های خود را کاهش دهد که پس از آن اثرات منفی بیشتری دارد. هزینه کمتر مصرف‌کننده منجر به اخراج بیشتر می‌شود که هزینه‌های کمتری را در پی دارد.

 رضایت مردم از سیاست‌ها

آخرین عاملی که به عنوان نقطه‌قوت آمریکا به حساب می‌آید، رضایت مردم از سیاست‌های اتخاذ شده از سوی فدرال رزرو است. در بحبوحه تمدید سیاست‌های انقباضی در ماه‌های اخیر، عموم مردم متصور بودند که بانک مرکزی برای دستیابی به تورم ۲ درصدی، اقتصاد این منطقه را وارد رکود خواهد کرد. اما این تصور اشتباه بوده و مقامات اقتصادی این منطقه با مدیریت کارآمد خود توانستند از وقوع احتمالی این امر جلوگیری کنند. بر این اساس، آمریکا وقوع رکود در سال ۲۰۲۳ را از سر خود باز کرد و احتمال وقوع آن را در اوایل سال ۲۰۲۴ افزایش داد‌. آیا این امر امکان‌پذیر است؟  با توجه به وقایع اخیر اقتصاد آمریکا، چالش‌های اقتصادی در اوایل سال ۲۰۲۴ بیش از پیش خود را نمایان خواهند ساخت، اما نمی‌توان نام رکود بر آن گذاشت؛ زیرا همان‌طور که در گزارش فوق به آن اشاره شد. اثرات پاندمی کرونا بر اقتصاد در ماه‌های اخیر محو شده است، بازار کار از ظرفیت بالایی برخوردار است و مردم نیز در بحبوحه مقابله بهره با تورم شرایط نسبتا مطلوبی پشت سر گذاشته‌اند. برآوردها حاکی از آن است که بوی رونق در این منطقه بیش از پیش به مشام می‌رسد و همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» به آن اشاره شده است، وقوع رکود در این کشور در حال حاضر امری محال است.