3 copy

علاوه بر تورم کل در این کشور، تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) نیز در مسیر نزولی قرار گرفته و با افت 2/ 0 واحد درصدی از 6/ 0 درصد در ماه مه به سطح 4/ 0 واحد درصدی رسید. در پی این واقعه تورم هسته، پایین‌ترین سطح خود را از دسامبر 2021 به ثبت رساند. در این میان برخی از افراد صاحب‌نظر اعلام کردند که تورم در سطح صفر مطلوبیت لازم را برای مقامات به دنبال نخواهد داشت و به معنای رشد اقتصادی نخواهد بود. اما دلیل این امر چیست؟ پاسخ این سوال را باید با استناد به سخنان برخی از اقتصاددانان مربوط به این حوزه ارائه کرد. آنها معتقدند که از جمله بحران‌های مربوط به این واقعه می‌توان به نادیده گرفتن بهره‌وری، تعدیل نادرست قیمت‌ها و... اشاره کرد.

آمار تورمی در سطح صفر

گزارش تورم چین در ماه ژوئن بیان می‌کند که تورم نقطه‌به‌نقطه در این کشور برای نهمین ماه متوالی در مسیر نزولی قرار گرفت و در نهایت به سطح صفر رسید. آمارها نشان می‌دهد که شیب نزولی تورم کل به تورم هسته نیز سرایت کرده و هزینه‌های این بخش را به سطح 4/ 0 درصدی سوق داده است. در این میان برای درک بهتر کاهش تورم، نوسانات قیمت‌ها در بخش تولید و خدمات مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها بیان می‌کند که مهم‌ترین محرک کاهش تورم کل را باید کاهش 6/ 2 درصدی هزینه‌های حمل‌ونقل دانست. در پی این واقعه هزینه‌های حمل‌ونقل در ماه ژوئن از منفی 9/ 3 درصد به منفی 5/ 6 درصد رسید. اما در مقابل قیمت مواد غذایی در ماه اخیر شاهد رشد 3/ 1 درصدی بود و هزینه‌های این بخش را از یک درصد به 3/ 2 درصد رساند. اما در این میان هزینه‌ها در بخش سلامت، آموزش و مسکن با نوسانات اندکی روبه‌رو شد. این درحالی بود که تورم هسته در این منطقه نیز با افت 2/ 0 واحد درصدی خود، در کف دوساله قرار گرفت. در این بحبوحه ذکر این نکته ضروری است که هزینه‌های تولید‌کننده در ماه ژوئن از پیش‌بینی‌ها کاهشی‌تر شده و به منفی 4/ 5 درصد رسیده است. برخی از تحلیل‌گران این واقعه را سریع‌ترین سقوط از دسامبر 2015 می‌دانند. پس از بررسی‌های آماری تورم در ماه ژوئن، باید به سوالی که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد، پاسخ داد.

تورم صفر به چه معناست؟

تورم صفر آغاز رکود برای یک کشور به شمار می‌رود. طرفداران تورم صفر درصدی از این نکته غافل می‌شوند که در یک اقتصاد رو به رشد با خرید بیشتر، ثبات هزینه‌های پولی مستلزم کاهش قیمت‌ها است. اما در اقتصادی که بهره‌وری در حال کاهش است، ثبات هزینه‌ها مستلزم آن است که قیمت‌ها به‌طور کلی افزایش یابد تا کسب‌و‌کارها جان تازه‌ای به خود بگیرند. از سوی دیگر عده‌ای از تحلیلگران اعلام کردند که تورم صفر در روابط بین طلبکاران و بدهکاران اعتدال ایجاد خواهد کرد، اما باتوجه به ارزش زمانی پول باید گفت که این فرضیه غلط است و برعکس. از سوی دیگر تورم صفر بار بیشتری را بر دوش سیستم قیمت‌ها می‌گذارد و فرصت‌های بیشتری برای هدایت نادرست منابع دارد و در بلندمدت سبب اتلاف منابع اقتصادی می‌شود. در نتیجه باید گفت که دستکاری موجودی پول برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، توانایی سیستم قیمت برای انتقال اطلاعات مفید در مورد وضعیت واقعی کمبود منابع را کاهش می‌دهد. با توجه به عوامل مذکور می‌توان نتیجه گرفت که تورم صفر در چین سبب شده مقامات راهکارهای مناسبی را در جهت بهبود روند اقتصادی این کشور در ماه‌های آتی به کار گیرند.