8 copy

 اما در این میان برخی دیگر از کارشناسان ضمن اشاره بر کم عمق بودن معاملات روز‌های اخیر بازار ارز نوسانات مشاهده شده را همچنان فاقد اعتبار دانسته و بر این باورند که با توجه به حجم کم معاملات در ماه رمضان تغییر جهت در نرخ ارز با سهولت بیشتری همراه بوده و کفه ترازوی بازار به سمت نیروی قوی‌تر حرکت می‌کند. در نهایت قیمت هر برگ دلار غیر‌رسمی در معاملات عصر روز گذشته با حدود 900تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 51 هزار و 400 تومان رسید. روز گذشته همزمان با افزایشی شدن نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی، تابلوی نرخ معاملات سکه نیز سبز شد و نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی به کانال 32 میلیون تومانی بازگشت.

برخورد دلار با کف حمایتی؟

دیروز چهارشنبه 16 فروردین ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران افزایشی شد. در حالی که از شروع روز‌های کاری هفته سوم فروردین ماه روند کاهشی جدیدی در نرخ ارز آغاز شده بود و قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی فعالیت روزانه خود را در روز دوشنبه در سطوح قیمتی نیمه کانال 50 هزار تومانی به پایان رسانده بود، نرخ آغازین دلار در معاملات صبح روز گذشته در مرز دو کانال 50 و 51 هزار تومانی قرار گرفت. در ادامه معاملات روز گذشته ارز مذکور مجددا دچار افزایش قیمت شد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم دلار آزاد در روز چهارشنبه برای ساعاتی در پله‌های ششم و هفتم کانال 51 هزار تومانی نیز به فروش رسید. اما در نهایت با حدود 900تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم 51 هزار و 400 تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید. گفتنی است که نرخ برخی دیگر از ارز‌های شاخص بازار مانند یورو و پوند نیز طی معاملات روز چهارشنبه افزایشی شده و به ترتیب با 850تومان برای یورو و 670تومان برای پوند به ارقام 56 هزار تومان و 64 هزار و 30 تومان رسیدند. تحلیلگران پس از بررسی نمودار قیمتی دلار آزاد بر این باورند که از دو دیدگاه می‌توان افزایش نرخ دلار در روز گذشته را بررسی کرد.

 برخی از این کارشناسان بر این باورند که روند افزایشی جدید ناشی از اصلاح نرخ شاخص‌های ارزی بوده، کاهش حدودا 5 کانالی دلار از روز‌های انتهایی هفته گذشته تا روز دوشنبه 15فروردین ماه، افزایش 900 تومانی نرخ این ارز در روز گذشته را توجیه کرده و می‌توان گفت نرخ دچار اصلاح شده است. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران ضمن اشاره بر عدم عبور نرخ دلار از مرز حمایت 50 هزار تومانی، این نرخ را کف جدید بازار اسکناس آمریکایی دانسته و بر این باورند که دلار در حال کریدور‌سازی در محدوده کانال‌های 50 و 51 هزار تومانی است.

سکه در کانال 32

روز گذشته بازتاب افزایش 900 تومانی نرخ دلار آزاد در معاملات بازار سکه و طلا نیز نمایان شد و قیمت هر قطعه سکه طلا با حدود یک میلیون و 170 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ پیشین خود به رقم 32 میلیون و 100 هزار تومان رسید. البته گفتنی است که بخشی از افزایش نرخ سکه در بازار روز چهارشنبه ناشی از رشد نرخ جهانی اونس طلا نیز بوده است.