معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی تصریح کرد: صندوق توسعه ملی طی ۱۱سال فعالیت خود به‌طور عمده به بانک‌های داخل ایران تسهیلات ارائه کرده، ولی در یک سال اخیر بر اساس تصمیمات هیات عامل جدید صندوق در عرصه سرمایه‌گذاری خارجی نیز ورود پیدا کرده است. او در ادامه با بیان اینکه کشورهای آفریقایی اهمیت بالایی از نظر سرمایه‌گذاری دارند، گفت: صندوق توسعه ملی در عرصه‌ سرمایه‌گذاری خارجی، همواره به دنبال سرمایه‌گذاری‌های پایدار و بازدهی بالا به صورت برد-برد است و به هیچ وجه نقش حمایتی ندارد؛ ولی به‌طور حتم فرصت‌های سرمایه‌گذاری بالایی بین ایران و کشورهای آفریقایی وجود دارد. عیوضلو با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه اخیر بین صندوق و طرف ساحل عاج، افزود: در این تفاهم‌نامه ۳۰۰میلیون یورو خط اعتباری در نظر گرفته شده است. همچنین در تفاهم‌نامه‌ای جداگانه با کشور کنگو نیز ۵۰میلیون یورو خط اعتباری ویژه اختصاص یافته است.

تشریح ۴روش سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی

عیوضلو با ذکر اینکه صندوق توسعه ملی هیچ محدودیتی برای تعیین خط اعتباری ندارد، تصریح کرد: به‌طور معمول صندوق از طریق ۴روش اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند که اولین روش، تامین مالی صادرات خدمات فنی و مهندسی و پزشکی است (فاینانس) که به‌طورعمده به اعتبار خریدار شناخته می‌شود؛ در اعتبار فروشنده تضامین لازم از طرف ایرانی و در اعتبار خریدار تضامین از طرف خارجی اخذ می‌شود و در هر کشوری که باشد باید تضامین کافی و سابقه گارانتی برای آن ارائه شود. عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر راه‌اندازی ۲بانک عامل ایرانی و خارجی برای ایجاد روابط کارگزاری اظهار کرد: روش کار به این صورت است که ما برای بانک ایرانی سپرده‌گذاری کرده و بانک تسهیلات را در اختیار خریدار خارجی قرار می‌دهد که این یک روش بسیار مرسومی بوده و به راحتی قابل انجام است.

او سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را روش دوم صندوق عنوان کرد و ادامه داد: در این روش شرکت‌های بزرگ ایرانی در قالب کنسرسیوم با صندوق (و یا حتی کارهای مشترک بین طرف‌های ایرانی و خارجی) می‌توانند وارد بخش سرمایه‌گذاری خارجی شوند. عیوضلو سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی بین‌المللی را سومین روش سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی ذکر کرد و گفت: ایجاد صندوق‌های مشترک بین کشورها و انجام سرمایه‌گذاری مشترک چهارمین روش سرمایه‌گذاری صندوق است که هم‌اکنون از این روش بین کشورهای عضو اکو که متشکل از ۶ کشور با صندوق ثروت ملی است، اجرایی شده است. او تصریح کرد: همچنین در صورت حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران، صندوق توسعه ملی قادر به ارائه ضمانت‌نامه‌های لازم است.

معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی، با اشاره به ارائه پیشنهاد تهاتر توسط برخی از مسوولان درجریان اجلاس اخیر همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کشورهای غرب آفریقا افزود: موضوع مورد نظر ما فراتر از بحث تهاتر است و بین بانک های ایرانی و خارجی سیستم «سیمز» حاکم است که این روش بین ایران و روسیه هم اکنون برقرار شده و جایگزین سیستم «سوئیفت» شده است. بنابراین در صورت معرفی از سوی بانک مرکزی شرکت‌های معتبر می‌توان از سیستم «سیمز» به جای «سوئیفت» استفاده کرد و امکان نقل و انتقال پول در آینده ممکن خواهد بود. او با بیان اینکه بانک مرکزی فراتر از سیمز روش کلرینگ (تسویه) را نیز مطرح کرده است، گفت: بنابراین راه‌هایی که بتوانیم ارتباط سالم بین بانک‌های ایرانی و آفریقایی ایجاد کنیم، وجود دارد و ما نیز آماده هرگونه همکاری هستیم؛ ولی به تدریج کارها تکمیل می‌شود.

در ادامه سرجی پودا وزیر توسعه صنایع، تجارت، صنایع دستی و شرکت‌های کوچک و متوسط بورکینافاسو، ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس ایران واک برای پیگیری اتفاقات بعدی بین کشورهای آفریقایی و ایران را نشان‌دهنده اهمیت بالای ایجاد ارتباط بین این کشورها عنوان کرد و گفت: قبل از ورود به کشور ایران تصویر کاملا متفاوتی از این کشور داشتیم؛ ولی شانس آمدن به ایران موجب شد بفهمیم واقعیت چیز دیگری است و ایران را کشوری متعهد و از نظر توسعه‌یافتگی بسیار پیشرفته دیدیم که در کلیه زمینه‌های مهندسی از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است. او ضمن قدردانی از مسوولان برگزاری نشست بین وزرای اقتصادی کشورهای آفریقای و صندوق توسعه ملی تصریح کرد: ایجاد چنین نشستی برای یک ارتباط برد-برد بین کشور ایران و بورکینافاسو امری ضروری بود.

وزیر توسعه صنایع، تجارت، صنایع دستی و شرکت‌های کوچک و متوسط بورکینافاسو، با بیان اینکه کشور ایران از تخصص و کارشناسی بالایی برخوردار است، گفت: ما نیز دانش و تجربه خود را داریم که می‌تواند برای ایران مهم باشد و در یک رابطه مشترک هر طرف می‌تواند از قابلیت های طرف مقابل استفاده کند. او با اشاره به ۴روش پیشنهادی معاون سرمایه‌گذاری صندوق در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی اظهار کرد: خیلی خوشحال شدم که امکانات فاینانس وجود دارد و ۴روش پیشنهادی شما را یادداشت کرده‌ام. سرجی پودا، سرمایه‌گذاری مستقیم ازطریق شرکت‌ها را جالب دانست و افزود: ما در زمینه‌‌های نفت، گاز، معادن، ترانسپورت و مسکن تمایل به سرمایه‌گذاری مشترک داریم و این بخش‌ها برای ما از اولویت بالایی برخوردار است.

او با اشاره به سخنان معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی مبنی بر سرمایه‌گذاری برد-برد گفت: ما نیز برای دریافت کمک به ایران نیامدیم و مانند شما به دنبال سرمایه‌گذاری هستیم و این دیدگاه شما که با احترام به آفریقا نگاه می‌کنید برای ما ارزشمند بوده و نگاه ما نیز برای کمک به ملت‌هایمان و سود سرمایه‌گذاری برای همکاری‌های بلندمدت و به‌صورت برد- برد است.