3 منبع تامین اعتبار ۱۰۰هزار میلیاردی صندوق نوآوری

افزایش اعتبارات صندوق در سال دانش‌بنیان

سیاوش ملکی‎‌فر در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: در سال۱۳۸۹ مطابق قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، قرار بود سرمایه اولیه صندوق نوآوری و شکوفایی ۳هزار میلیارد تومان (معادل ۳ میلیارد دلار) باشد و همچنین مقرر شده بود که این مبلغ ظرف ۳سال در اختیار صندوق قرار گیرد. او ادامه داد: علاوه بر آن مطابق همان قانون قرار بود پس از ۳سال، سالانه معادل نیم‌درصد از بودجه عمومی کشور به‌عنوان سرمایه به صندوق اختصاص داده شود که این امر تاکنون محقق نشده است. ملکی‌فر با تاکید بر اینکه در حال حاضر حتی سرمایه اولیه صندوق نوآوری هم به‌طور کامل تادیه نشده است، یادآور شد: سرمایه اولیه‌ای که در اختیار صندوق قرار گرفته، کمی بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان است؛ ضمن آنکه اختصاص سالانه معادل نیم‌درصد از بودجه کشور نیز محقق نشده است.

او اضافه کرد: از ابتدای دهه۹۰ تا کنون شرکت‌های دانش‌بنیان رشد خوبی داشته‌اند؛ به‌گونه‌ای‌که به اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال حاضر ۷۹۵۷ شرکت‌ دانش‌بنیان در کشور وجود دارد؛ اما طی این مدت سرمایه صندوق همپای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان رشد نکرده است. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی مجموع درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۹ را ۲۰۰هزار میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: برآورد ما از مجموع فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در سال۱۴۰۰ حدود ۳۰۰هزار میلیاردتومان است. او خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال جاری به بیش از ۴۰۰هزار میلیارد تومان برسد.

ملکی‌فر افزود: از تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال۱۳۸۹ تا کنون به مدت ۱۲سال، هم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یافته و به حدود ۸هزار شرکت رسیده است و هم کسب‌وکارهای این شرکت‌ها توسعه یافته و نیازهای مالی آنها بیشتر شده است. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تورم نیز موجب شده است هزینه شرکت‌ها و نیازهای مالی آنها نیز افزایش یابد، افزود: با در نظر گرفتن مجموع فروش حدودا ۴۰۰هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان، آشکار است که صندوق نوآوری با سرمایه ۶/ ۲هزار میلیارد تومانی که اینک در اختیار دارد، نمی‌تواند نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین کند.

افزایش سهم دانش‌بنیان‌ها در GDP

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار خود با نخبگان تاکید کردند مجموع فروش شرکت‌های دانش‌بنیان باید از یک‌درصد به ۵درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش یابد و با احتساب نرخ رشد اقتصادی ابلاغی در برنامه هفتم توسعه کشور، این به آن معناست که مجموع فروش آنها در سال۱۴۰۶ باید به ۱۴۰۰هزار میلیارد تومان برسد. ملکی‌فر اضافه کرد: برای تامین مالی این کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، با احتساب ضرایبی همچون سهم صندوق از تامین مالی دانش‌بنیان‌ها و همچنین همکاری اهرمی صندوق با شبکه بانکی و سایر بازیگران نظام تامین مالی، سرمایه صندوق نوآوری در سال۱۴۰۶ باید ۱۰۰همت (هزار میلیارد تومان) می‌بود که خوشبختانه با موافقت رئیس‌جمهور و تصویب هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، مقرر شد این افزایش سرمایه ظرف ۵ سال صورت گیرد. او تاکید کرد: فراموش نکنیم روزی که صندوق نوآوری و شکوفایی راه‌اندازی شد، سرمایه اولیه آن ۳هزار میلیارد تومان معادل ۳میلیارد دلار بود و امروز اگر بخواهیم صندوق همان وضعیت را داشته باشد، باید سرمایه اولیه آن ۱۲۰هزار میلیارد تومان می‌بود.

منابع تامین مالی صندوق نوآوری

او درخصوص منابع تخصیص این اعتبارات توضیح داد: خوشبختانه در ۲قانون حوزه دانش‌بنیان ۳منبع مهم برای افزایش سرمایه صندوق از ۳ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تدارک دیده شده است. منبع اول، همان معادل نیم‌درصد از بودجه عمومی است که در قانون دانش‌بنیان مصوب سال۱۳۸۹ بر آن تاکید شده است. منبع دوم و سوم این افزایش سرمایه را مواد ۳ و ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان تشکیل می‌دهند که اولی به حقوق ورودی واردات ماشین‌‌آلات و تجهیزات خدمات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی و دومی به اخذ مالیات از صادرات کالاهای واسطه‌ای نیمه‌خام مربوط می‌شود. معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی درخصوص تعهدات مالی شرکت‌ها به صندوق گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان نزد صندوق نوآوری و شکوفایی و شبکه بانک‌های همکار صندوق بسیار خوش‌حساب هستند و نرخ نکول تسهیلات صندوق نیز بسیار کم است. او ادامه داد: مساله اصلی این است که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حال افزایش است و نیاز است که صندوق نوآوری برای تامین مالی این بدنه بزرگ و رو به رشد، تقویت شود.