نفوذ سرما در شاخص ارز و سکه

 

 کارشناسان بر این باورند که فعالان بازار به ثبات نسبی نرخ‌ها برای ادامه فعالت خود نیاز داشته و در زمان نوسانات قیمتی چشمگیر ریسک معاملات این افراد بالا رفته و از فعالیت سر باز می‌زنند. در حالی که نرخ غیر‌رسمی شاخص ارز در روز گذشته نوسان ۱۵۰ تومانی را تجربه کرد، نرخ این ارز در معاملات رسمی کاهش ملموس‌تری داشته و قیمت هر برگ دلار در سامانه بازار متشکل ارزی کشور در ساعات پایانی روز چهارشنبه با حدود ۹۶۷ تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۳۸ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز در بازار روز چهارشنبه افت دما داشت و با خروج از کانال ۲۱میلیون تومانی در سطوح قیمتی انتهای کانال ۲۰ میلیون تومانی معامله شد.

افت چشمگیر دلار متشکل

دیروز چهارشنبه ۲۱ دی ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی بازار ارز تهران کاهش حدودا یک کانالی را تجربه کرد. در ابتدای معاملات صبح روز گذشته هر برگ از این اسکناس آمریکایی با کاهش ۲ تا ۳ پله‌ای نسبت به نرخ روز سه‌شنبه فعالیت خود را آغاز کرد اما تا ساعات پایانی بازار شیب روند کاهشی مذکور بیشتر شد و در نهایت با حدود ۹۶۷ تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در سطح قیمتی ۳۸ هزار تومانی به فعالیت خود پایان بخشید. کاهش نرخ در بازار ارز روز گذشته تنها مختص به ارقام رسمی نبود و سرمای برف تهران به معاملات آزاد دلار نیز نفوذ کرد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در پایان معاملات روز چهارشنبه با ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم ۴۰هزار و ۷۵۰ تومان به فعالیت خود پایان داد. این در حالی است که ارز مذکور در معاملات فردایی عصر روز گذشته مجددا دچار افزایش نرخ شد و در سطوح قیمتی مرز میان ۲ کانال ۴۰ و ۴۱ هزار تومانی ارائه شد. تحلیلگران بر این باورند که فعالان بازار نیز از به ثبات رسیدن نرخ ارز و رنج شدن‌ آن در یک بازه مشخص استقبال می‌کنند. چرا که در زمان نوسانات قیمتی شدید ریسک معامله افزایش یافته و این افراد ناچارند از معاملات خود دست کشیده یا به صورت دست‌به‌عصا به فعالیت خود ادامه دهند. پیش‌تر در هفته‌های ابتدایی دی ماه نرخ شاخص ارز غیر‌رسمی در مسیر بازگشت خود از قله قیمتی کانال ۴۳ هزار تومانی در حال رنج‌سازی در کانال ۳۹ هزار تومانی بود اما مجددا روند ارز مذکور افزایشی شد و به کانال ۴۰ هزار تومانی رسید.

ربع سکه در مرز ۸ میلیون تومانی

روز گذشته با کاهشی شدن نرخ دلار در معاملات رسمی و غیررسمی، روند نرخ سکه نیز در بازار تهران کاهشی شد. نرخ هر برگ سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته نسبت به نرخ روز سه‌شنبه حدود ۵۵ هزار تومان کاهش یافت و به رقم ۲۰میلیون و ۹۹۵ هزار تومان رسید. هر قطعه ربع سکه نیز در طی معاملات روز گذشته حدود ۱۵۰ هزار تومان افت کرد و به مرز کانال ۸ میلیون تومانی رسید. به عقیده برخی از تحلیلگران افت قیمت ربع سکه در راستای آغاز عرضه این قطع سکه در معاملات بورس کالا از روز شنبه ۲۴ دی ماه بوده و انتظارات کاهشی نسبت به نرخ این فلز گران‌بها در بازار وجود دارد.