مسیریابی تورم در 2023

بنابراین طلا که باید به رشد اندک شاخص ارز آمریکایی واکنش نشان داده و در مسیر نزولی قرار گیرد، در ساعت ۱۵ به وقت تهران نرخ ۱۸۸۵ دلار را در بازار به ثبت رساند. همچنین رمزارز‌ها نیز از جمله بیت‌کوین در ساعت مذکور توانست به میانه کانال ۱۷ هزار دلاری برسد. به دنبال این موضوع اتریوم نیز با قیمت ۱۳۳۷ دلار، بالاترین سطح را در یک ماه اخیر کسب کرد. اما با توجه به واکنش بازارها در روزهای اخیر، پیش‌بینی‌ها از مسیر جدید تورم در سال جدید چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به تداوم سیاست‌های انقباضی تا پایان سال ۲۰۲۲ و کاهش متوالی شاخص قیمت مصرف‌کننده از ماه ژوئن، تورم در ماه اخیر نیز به روند نزولی خود ادامه داده و به زیر ۷ درصد تنزل خواهد یافت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سه ماهه اول سال جدید (۲۰۲۳)، نرخ تورم به ۴/ ۶ درصد خواهد رسید.

ریل کاهشی تورم

بررسی‌های به عمل آمده در حوزه اقتصادی ایالات‌متحده نشان می‌دهد که این منطقه با اعمال سیاست‌های انقباضی توسط فدرال رزرو در حال به زانو در آوردن تورم است. آمارها حاکی از آن است که شاخص قیمت مصرف‌کننده در این منطقه از ماه ژوئن در مسیر نزولی قرار گرفته است و از سطح ۱/ ۹ درصدی در ماه مذکور که بالاترین سطح تورم تلقی می‌شد به ۱/ ۷ درصد در ماه پایانی سال ۲۰۲۲ رسید. داده‌های تورمی آغاز سال ۲۰۲۳ در روز‌های آتی منتشر خواهد شد. آیا شیب نزولی تورم در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو حتی در آخرین ماه سال ۲۰۲۲ نیز به سیاست‌های پولی خود ادامه داد تا شاهد تورم ۲ درصدی در اواخر سال ۲۰۲۳ باشد. عوامل مذکور نشان می‌دهد که گزارش منتشر شده از سوی وزارت کار همچنان از تورم نزولی خبر خواهد داد و همچنین سیاست‌های انقباضی نیز در ماه‌های آتی ادامه‌دار خواهد بود. در پی این موضوع شاخص دلار و بازارهای جهانی به این موضوع واکنش نشان دادند و در حالت اغما به سر می‌برند.

اغمای بازارهای جهانی

عوامل ذکر شده در خصوص روند نزولی تورم در سال جدید، چشم‌انتظاری بازار طلا و رمزارزها را به دنبال داشت. به دنبال این موضوع شاخص دلار با رشد اندکی مواجه شد و پس از سقوط به کانال ۱۰۲ واحدی، بار دیگر در روز گذشته به کانال ۱۰۳ واحدی بازگشت. این امر حاصل پیش‌بینی شاخص دلار ناشی از این مساله بود که اگر تورم به سطح مطلوب سیاستگذاران فدرال رزرو نرسد، نرخ بهره بیش از پیش افزایش خواهد یافت و این امر سبب افزایش شاخص دلار خواهد شد. بنابراین رشد اندک شاخص دلار را باید به خوش‌بینی آن به عدم مطلوبیت کمیته فدرال رزرو از کاهش تورم دانست. در این میان طلا و بازارهای پر‌ریسک نیز تا قبل از انتشار داده‌های تورمی در حالت اغما به سر می‌بردند و واکنشی به افزایش شاخص دلار نشان ندادند.