براساس گزارشی از فایننشال تایمز، تازه‌ترین آمار یورواستات، دفتر آمار کمیسیون اروپا بیانگر این است که تعداد افراد بیکار در بازار کار اروپا، در ماه نوامبر با اندکی کاهش همراه بوده است. بر اساس این گزارش، ۸۴۹/ ۱۰میلیون کارگر بیکار در منطقه یورو وجود دارد که ۲هزار نفر کمتر از ماه قبل و پایین‌ترین نرخ بیکاری از زمان شروع ثبت ارقام بیکاری است. همچنین نرخ بیکاری در این ماه تقریبا بدون تغییر نسبت به اکتبر ۵/ ۶درصد بوده است. در همین حال، اداره آمار فدرال آلمان گزارش داده که تولید صنعتی در فاصله اکتبر و نوامبر ۲/ ۰درصد افزایش یافته است که کمی بهتر از رشد ۱/ ۰درصدی پیش‌بینی‌شده توسط اقتصاددانان رویترز است.

بر اساس گفته‌های فرانزیسکا پالماس، اقتصاددان ارشد اروپا در موسسه تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس، این افزایش رشد نشان می‌دهد که موتور محرک تولید آلمان در سه‌ماه پایانی۲۰۲۲ مقاومتی بیش از حد انتظار از خود نشان داده است. همچنین قرار است اداره آمار آلمان روز جمعه اولین آمار خود را از تولید ناخالص داخلی در سال گذشته منتشر کند. این انتظار وجود دارد که آمار اقتصاددانان بیانگر این باشد که اقتصاد اروپا در سه‌ماه پایانی ۲۰۲۲ تنها کمی کوچک شده است. براساس این گزارش، افزایش قیمت انرژی در بهار گذشته پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نگرانی‌هایی را درباره کمبود برق و رکود عمیق در منطقه یورو ایجاد کرد. با این حال، اقتصاددانان به‌طور پیوسته برآوردهای خود را درباره رشد اقتصادی در ماه‌های اخیر به‌دلیل دریافت داده‌های بهتر از حد انتظار و کاهش قیمت عمده‌فروشی گاز، تغییر و ارتقا داده‌اند.

از طرفی، روحیه سرمایه‌گذاران در اقتصادهای منطقه یورو نیز بهبود یافته است. به گفته پاتریک هوسی، مدیر عامل موسسه تحقیقاتی سنتیکس بر اساس تازه‌ترین آمار مربوط به شاخص اعتماد به بازار، این شاخص در ژانویه به بالاترین سطح خود از ژوئن۲۰۲۲ رسیده است. همچنین این انتظار وجود دارد که تاب‌‌آوری اقتصاد منطقه یورو و بازار کار آن منجر به افزایش بیشتر نرخ‌های بهره سیاستی توسط بانک مرکزی اروپا شود.

پائولو گریگنانی، اقتصاددان آکسفورد اکونومیکس معتقد است که با قرار گرفتن نرخ بیکاری در پایین‌ترین سطوح خود، احتمالا در ماه‌های آینده رویکرد تهاجمی بانک مرکزی اروپا دوبرابر شود. بعد از جلسه آتی بانک مرکزی اروپا که قرار است در ۲فوریه برگزار شود، بازارها با افزایش ۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره مواجه خواهند شد. نرخ بهره بهره از ژوئن سال گذشته ۵/ ۲واحد درصد افزایش داشته و نرخ سپرده معیار را در دسامبر به ۲درصد رسانده است.

بازار کار با رونق بالا، می‌تواند رشد دستمزدها را تقویت کند و تورم زمینه‌ای را برای مدت طولانی بالا نگه دارد. درحالی‌که تورم کل در ماه دسامبر تک رقمی شده و به ۲/ ۹درصد رسیده است. بااین‌حال، تورم هسته از ۵درصد به ۲/ ۵درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه این معیار تغییرات در هزینه‌های مواد غذایی و انرژی را شامل نمی‌شود، به‌عنوان معیار بهتری برای فشارهای بلندمدت قیمت‌ها دیده می‌شود. برت کولین، اقتصاددان ارشد منطقه یورو و کارشناس بانک ING معتقد است قدرت بازار کار آن را به یک ریسک کلیدی برای اثرات دور دوم تورم برای بانک مرکزی اروپا تبدیل می‌کند. با وجود بازار کار با رونق بعید است که بیکاری به اندازه‌ای افزایش یابد که مانند گذشته کمبود نیروی کار وجود داشته باشد. در فاصله اکتبر و نوامبر، نرخ بیکاری در ایتالیا، فرانسه و اسپانیا با ۱/ ۰درصد کاهش، به ترتیب به ۸/ ۷درصد، ۷درصد و ۴/ ۱۲درصد رسیده است. همچنین نرخ بیکاری در آلمان ۳درصد باقی مانده است. به گفته ملانی دبونو، اقتصاددان ارشد اروپا، حمایت مالی در سراسر منطقه یورو می‌تواند از افزایش قابل توجه بیکاری با وجود رکود اقتصادی جلوگیری کند.