p12 copy

حمله بهره به تورم هسته

این گزارش با اشاره به اینکه کاهش تورم همچنان اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند، به این نکته اشاره می‌کند که پشت پرده خبر برگشت به تورم تک‌رقمی، رشد تورم هسته (بدون احتساب انرژی و مواد غذایی) تا 2/  5درصد است. البته تورم هسته معیاری است که بانک مرکزی اروپا تلاش خواهد کرد تا آن را کنترل کند، چراکه درحال‌حاضر اتحادیه اروپا شاهد تهاجمی‌ترین افزایش نرخ بهره در تاریخ خود است. فدرال رزرو نیز به دنبال کاهش نرخ تورم هسته است و به سرمایه‌گذاران در مورد ادامه تشدید سیاست پولی هشدار داده است.

خوش‌بینی به کاهش تورم

ماریو سنتنو، عضو شورای حکام بانک مرکزی اروپا، آخرین داده‌های مربوط به تغییرات قیمت اتحادیه اروپا را «کاملا مثبت» ارزیابی کرد، با‌این‌حال گفت هزینه‌های استقراض همچنان باید بیشتر شود. سنتنو در کنفرانسی در لیسبون اعلام کرد: «نرخ‌های بهره تا زمانی افزایش خواهند یافت که مشخصات تورم به اندازه‌ای بهبود یابد که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن به ۲درصد برسد». از نگاه بانک مرکزی اروپا، اثرات منفی تورم بالا برای اقتصاد از روند افزایشی نرخ بهره بیشتر است. دومین ماه کاهش قیمت‌ها در منطقه یورو با پیوستن کرواسی به 19 کشور دیگری که برای پرداخت هزینه‌های انرژی، یارانه تخصیص داده‌اند همراه شد. این روند از زمانی آغاز شد که دولت آلمان قبوض گاز طبیعی برخی خانوارها را پرداخت کرد تا افزایش هزینه‌های انرژی را جبران کند.

 بر اساس محاسبات بلومبرگ، کاهش قیمت مصرف‌کننده آلمان به‌تنهایی عامل کاهش 3/  0واحد درصدی تورم ماهانه در منطقه یورو بوده است. بانک مرکزی اروپا قبلا متعهد شده بود نرخ بهره سپرده خود را فراتر از سطح فعلی 2درصد افزایش دهد.  به گفته رئیس بانک مرکزی فرانسه، فرانسوا ویلروی، هزینه استقراض ممکن است در تابستان به اوج خود برسد. سرعت افزایش نرخ بهره در 2022 به دوی استقامت تبدیل شد و تا زمانی که به سطح دلخواه نرسد پایانی بر آن متصور نیستند. مارتینس کازاکس، رئیس بانک مرکزی لتونی، نیز انتظار دارد در دو دیدار بعدی روسای بانک‌های مرکزی اروپا، در فوریه و مارس، نرخ بهره افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.

تورم در لتونی به مرز 22درصد رسیده بود و اکنون نیز در همان حوالی باقی مانده است. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، نسبت به خوش‌بینی بیش از حد به ارقام اعلام‌شده در گزارش فصلی اروپا هشدار داد و گفت: «نمی‌توان وعده تثبیت وضعیت در عدد مشخصی را (‌برای نرخ بهره) داد. اروپا دلایل قانع‌کننده‌ای برای پیش‌بینی احتمال افزایش رشد دوباره قیمت‌ها در ژانویه دارد.» در حال حاضر گرمی غیرمنتظره هوا، ترس از بحران انرژی در فصل زمستان را از یادها برده و قیمت گاز را تا سطوح قبل از جنگ کاهش داده است. با‌این‌حال کماکان انتظار می‌رود منطقه یورو با رکود، هرچند کوتاه‌مدت یا با عمق کم، مواجه شود. در چنین موقعیتی ممکن است اروپا درگیر کاهش تقاضا و به طور همزمان افزایش تورم باشد.

گزارش روز جمعه از اروپا خبر از بهبودی اوضاع اقتصادی برای دومین ماه متوالی در منطقه یورو داشت، با‌این‌حال همچنان کمتر از میانگین بلندمدت خود باقی مانده است. آخرین پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا از افزایش قیمت به طور متوسط 3/  6درصدی در سال 2023 خبر می‌دهد که همچنان بالاتر از هدف 2درصدی در سال 2025 است.