2 copy

آمارها حاکی از آن است که شاخص دلار در زمان مذکور در حوالی کانال 90 واحدی در نوسان بوده است و پس از افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده تا سطح 7 درصدی و نشست‌های فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره برای جلوگیری از شتاب تورم، توانست بار دیگر با فتح کانال 114 واحدی به بالاترین نرخ در 20 سال گذشته در سپتامبر سال جاری برسد. در این میان گروه دیگری از تحلیل‌گران معتقدند که دستیابی به تورم 2 درصدی در سال 2023 امکان‌پذیر نخواهد بود و شاخص دلار نیز در پی افزایش نرخ بهره توسط کمیته بازار باز فدرال رزرو تقویت خواهد شد و بار دیگر قدرت را در دست خواهد گرفت و سبب ریزش بازارهای جهانی خواهد شد. اکنون باید به بررسی جنبش‌های شاخص دلار جهانی در سال اخیر و نظرات مختلف ارائه شده از سوی تحلیل‌گران پرداخت.

آغاز سال 2022 در کانال 90 واحدی

گزارش‌ها حاکی از آن است که شاخص دلار در اواخر سال 2021، زمانی که تورم آمریکا با نرخ 7 درصدی در مسیر صعودی قرار گرفته بود در کانال 90 واحدی در حال نوسان بود. اما سوال این است که شاخص دلار تحت تاثیر چه عواملی توانست صعود حدود 20 واحدی را در کمتر از یک‌سال تجربه کند؟ در پاسخ به این سوال باید به مهم‌ترین عامل جریانات اخیر یعنی اتخاذ سیاست‌های انقباضی توسط فدرال رزرو اشاره کرد. از این‌رو هنگامی که تورم در حال شتاب بود، سیاستگذاران آمریکا ابراز نگرانی کردند و تصمیم گرفتند که از آغاز سال 2022 اقدامات ضد تورمی خود را آغاز کنند تا از افزایش بیش از پیش تورم در ماه‌های آتی جلوگیری کنند. این موضوع واکنش مثبت شاخص دلار را به دنبال داشت و سبب شد از آن پس دلار جهانی مسیر صعودی در پیش گیرد و آغاز سال 2022 را با رقم 96 واحدی آغاز کند. درست زمانی که شاخص دلار در کانال 96 واحدی در حال نوسان بود نرخ بهره نزدیک به صفر بود. پس از گذشت حدود یک ماه، نرخ بهره توسط مقام پولی فدرال رزرو، اندکی افزایش یافت، اما همچنان زیر یک درصد باقی مانده بود. در این هنگام شاخص دلار نیز بلافاصله واکنش مثبت خود را اعلام کرد و به کانال 99 واحدی در اوایل سال 2022 صعود کرد.

دلار جهانی سه رقمی شد

با توجه به عوامل ذکر شده، شاخص دلار در آوریل 2022، با حمایت کانال 110 واحدی، سه رقمی شد. این امر حاصل دومین افزایش نرخ بهره در زمان مذکور بود، اما بازهم زیر یک درصد باقی ماند. در این بحبوحه با انتشار داده‌های تورمی توسط اداره آمار کار آمریکا مبنی بر سطح 3/ 8 درصدی تورم، جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو در ماه مه نرخ بهره را به سطح یک درصدی رساند. هرچند اقدام پاول سومین افزایش نرخ بهره در سال جاری به شمار می‌رفت، اما تورم همچنان در سطوح قوی خود باقی ماند و با سطح 6/ 8 درصدی در ماه مه ظاهر شد. در این میان مقامات پولی اعلام کردند که با توجه به افزایش قیمت‌ها و فشار آن بر خانوارها قصد دارند تورم را تا سطح 2 درصدی کاهش دهند. نتیجه سخنان آنها با افزایش 5/ 0 واحد درصدی سیاست‌های انقباضی و ثبت 5/ 1 درصدی نرخ بهره در ماه ژوئن ظاهر شد. چهارمین افزایش متوالی نرخ بهره در سال 2022 شاخص دلار را از 104 واحد به 101 واحد به دلیل احتمال وقوع رکود در این منطقه در ماه ژوئن تنزل داد. اما پس از سخنرانی جرمی پاول مبنی بر رکود کوتاه مدت تا ثبت تورم 2 درصدی، به کانال سابق خود بازگشت. اما تورم در ماه ژوئن بالاترین نرخ تورم در سال 2022 را با سطح 1/ 9 درصدی به نام خود ثبت کرد. داده‌های تورمی آمریکا، مقامات پولی این منطقه را مجاب کرد تا نرخ بهره را تا سطح 2 درصدی در ماه ژوئیه افزایش دهند. در این میان شاخص دلار نیز بیش از پیش تقویت شد و به کانال108 واحدی راه پیدا کرد. نخستین اثر افزایش سیاست‌های انقباضی در ماه ژوئیه با کاهش 6/ 0 واحد درصدی تورم ظاهر شد. مسیر کاهشی تورم در ماه اوت نیز قابل مشاهده است؛ زیرا داده‌های تورمی در ماه اوت نشان می‌دهد که سطح تورم 2/ 0 واحد درصد کاهش یافته و به 3/ 8 درصد رسیده است. به دنبال این امر، جرمی پاول در سخنرانی جکسون هول بار دیگر اعلام کرد که تداوم سیاست‌های انقباضی تا دستیابی به تورم 2 درصدی ادامه خواهد داشت. همچنین این مقام پولی نرخ بهره در ماه اوت را تا 5/ 2 درصد افزایش داد و سبب شد شاخص دلار با کسب حمایت کانال 114واحدی، رکورد تاریخی خود را به ثبت برساند. بنا بر سخنان رئیس فدرال رزرو، سیاست‌های پولی تا ماه دسامبر نیز ادامه‌دار بوده است و تورم نیز در مسیر کاهشی قرار دارد. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ماه دسامبر با افزایش نرخ بهره، شاخص دلار در مسیر نزولی قرار گرفته و جایگاه خود را به طلا بخشیده است. این امر را می‌توان نتیجه کاهش سرعت نرخ بهره در ماه اخیر دانست. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که با کاهش تورم، کمیته فدرال رزرو از سیاست‌های انقباضی خود عقب‌نشینی خواهد کرد که احتمالات مذکور سبب نگرانی شاخص دلار و در نتیجه ریزش آن به کانال 103 واحدی شده است. اما اکنون که نرخ بهره در سطح 5/ 4 درصدی و تورم نیز در سطح 1/ 7 درصد -آخرین نرخ تورم در سال 2022 - قرار دارند، شاخص دلار روند خود در سال 2023 را چگونه رقم خواهد زد؟

روند شاخص دلار در سال جدید چگونه رقم می‌خورد؟

با توجه به عملکرد سیاستگذاران پولی ایالات‌متحده و واکنش شاخص دلار به اثرات آن، دو سناریوی تحلیل‌گران مورد بررسی قرار گرفت. دسته اول تحلیل‌گرانی که مبنی بر روند نزولی تورم، معتقدند که جرمی پاول پس از ثبت 1/ 5 درصدی نرخ بهره که اولویت اصلی اوست، از سیاست‌های انقباضی دست خواهد کشید که این موضوع شاخص دلار را تضعیف خواهد کرد و امکان بازگشت به کانال 90 واحدی را افزایش می‌دهد.

آنها عوامل مذکور را تحت شرایطی که تورم در سال 2023 به 2 درصد خواهد رسید، ارائه کردند. در مقابل گروهی از تحلیل‌گران بر این باورند که ثبت تورم 2 درصدی با توجه به کاهش سرعت نرخ بهره در سال 2023 امکان‌پذیر نخواهد بود و با افزایش نرخ بهره در سال جدید شاخص دلار تقویت خواهد شد، ولی نمی‌تواند رکورد جدیدی را به ثبت برساند. آنها بر این باورند که نظرات گروه اول در سال 2024 رخ خواهد داد. اتفاقات اخیر در روند شاخص دلار، اثرات خود را در بازارهای جهانی آشکار کرد.

نوسانات بازارهای جهانی

با نوسانات شاخص ارز آمریکایی، بازار رمزارزها و طلا نیز با افت‌وخیز فراوانی مواجه شدند. زیرا شاخص دلار با بازارهای جهانی رابطه عکس دارد و با تقویت خود می‌تواند طلا و بازارهای ریسکی را قربانی خود کند. این موضوع را می‌توان در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» مبنی بر روند یکساله طلا و بیت‌کوین در سال 2022 نیز مشاهده کرد.