عقب‌نشینی سکه از قله

به عقیده برخی از فعالان بازار تهران سخنان جوزپ بورل، مسوول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا، عامل اصلی احتیاط بیشتر معامله‌گران و در نتیجه آن کشیده شدن ترمز روند افزایشی قیمت سکه است. این مقام اروپایی دوشنبه شب در پایان نشست شورای وزرای کشور‌های اتحادیه اروپا گفت: برجام در وضعیت دشواری قرار دارد، اما بهترین گزینه موجود است. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز سه‌شنبه با حدود ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز قبل به ۱۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. اما در بازار ارز، قیمت هر برگ اسکناس دلار بازار متشکل با حدود ۴۳۹ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۳۵ هزار و ۸۴۵ تومان رسید.

نوسان افزایشی دلار بازار متشکل

دیروز سه‌شنبه ۲۲ آذر‌ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات رسمی بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود ۳ پله افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در میانه‌های نیمه دوم کانال ۳۵ هزار تومانی آغاز کرد. اما با گذشت چند ساعت از معاملات بازار روز گذشته روند افزایشی این ارز شیب تند‌تری به خود گرفت و در نهایت با حدود ۴۳۹ تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به سطح قیمتی ۳۵هزار و ۸۴۵ تومان رسید.

برخورد سکه با سرعت‌گیر برجام؟

روز گذشته نرخ سکه طلا در معاملات بازار تهران کاهشی شد. در حالی که قیمت این فلز زرد در معاملات فردایی عصر روز دوشنبه تا کانال ۱۹ میلیون تومانی نیز رسیده بود، با شروع بازار در روز سه‌شنبه نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی دچار نوسانات کاهشی شد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم. عمده نوسانات قیمت این کالای سرمایه‌ای تا عصر روز گذشته روی پله سوم کانال ۱۸ میلیون تومانی صورت گرفت. به عقیده بسیاری از فعالان بازار، سخنان مقام مسوول اروپایی، سیگنال کاهشی روز گذشته به بازار سکه بوده است. جوزپ بورل دوشنبه شب در پایان نشست وزرای کشور‌های اتحادیه اروپا بهترین گزینه موجود در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران را برجام نامید و اظهار کرد که باید تا حد امکان به تعاملات ادامه دهیم و تلاش کنیم که توافق احیا شود. به عقیده تحلیلگران اقتصادی بازار تهران با انتشار نخستین سیگنال‌های قطعی از بازگشت طرفین بر سر میز مذاکره، بازار به سرعت واکنش نشان داده و افت نرخ‌هایی در بازار ارز و طلا صورت خواهد گرفت.