p12 copy

بانک دولتی مهر ایران در حال حاضر دارای 530 شعبه است که به گفته شمسی‌نژاد، مدیرعامل این بانک در سال جاری 20شعبه‌اش را تعطیل کرده است. البته بانک مهر ایران نیز تا دو ماه آینده نئوبانک خود را با نام کیوبانک راه‌اندازی می‌کند و قرار است خدمات غیرحضوری خود را تا پایان سال به 30درصد افزایش دهد.بانک قرض‌الحسنه رسالت دارای 9میلیون مشتری و مانده منابع حدود 80هزار میلیارد ریال است.بانک قرض‌ الحسنه مهر ایران نیز بانکی با 13میلیون مشتری و مانده منابع 138هزار میلیارد ریال است. سپرده قانونی بانک‌های قرض‌الحسنه 10درصد است که البته بانک مهر ایران به‌علت عبور از سقف مجاز، سپرده قانونی 15درصد را پرداخت کرده؛ به همین دلیل نسبت مصارف به منابع آن به 75درصد رسیده است.مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پیش‌بینی کرد که تا پایان سال و به لحاظ فصلی، این نسبت افزایش می‌یابد.

افزایش سقف وام قرض‌الحسنه

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از پیشنهاد افزایش سقف وام قرض‌الحسنه اشخاص حقوقی به دومیلیارد تومان خبر داد. در حال حاضر سقف وام قرض‌الحسنه اشخاص حقوقی 500میلیون تومان و اشخاص حقیقی 200میلیون تومان است. وی پیش‌بینی کرد که سرمایه بانک که در حال حاضر پنج‌هزار میلیارد تومان است در گام بعدی به 10هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

پیشنهاد تغییر اساسنامه قرض‌الحسنه‌ها

بانک‌های قرض‌الحسنه کشور اساسنامه‌ای را به بانک مرکزی پیشنهاد داده‌اند که در آن موضوعاتی همچون تقسیم سود، ضمانت وام، راه‌‌اندازی شرکت‌های موردنیاز زیرمجموعه و افزایش سرمایه گنجانده شده است تا راه‌های پیش روی این بانک‌ها را هموار کند.

انتشار یکصد میلیارد تومان اوراق قرض‌الحسنه

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از پیگیری انتشار اوراق قرض‌‌الحسنه در بورس خبر داد. مجوز انتشار این اوراق از بانک مرکزی اخذشده و در صورت تایید سازمان بورس، پیش‌‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده این اوراق منتشر شود. از طریق این اوراق و دوره نگهداری آن می‌توان از مزایای وام استفاده کرد و امتیاز وام 25درصد بالاتر از بانک محاسبه می‌شود. بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران در سال1400 بالغ بر 2میلیون و 593هزار فقره وام قرض‌الحسنه به مبلغ 598هزار و 500میلیارد ریال در راستای ابعاد اشتغال پایدار پرداخت کرده است. این بانک در 8ماه سال1401 بیش از 2میلیون و 820هزار فقره وام قرض‌الحسنه به ارزش 893هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است. نسبت مطالبات معوق بانک مهر ایران از 5/ 0(نیم‌درصد) به 46/ 0درصد کاهش داشته است.

تعداد وام بدون ضامن بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از ابتدای آذرماه سال1400 تا ابتدای آذرماه1401 به میزان 247هزار و 750فقره بوده است.مبلغ وام بدون ضامن این بانک در مدت یادشده 65هزار میلیارد ریال اعلام شده است. تعداد افتتاح حساب آنلاین بانک مهر ایران در یک‌سال گذشته تا ابتدای آذرماه1401 به میزان 960هزار و 600 فقره بوده است. بانک مهر ایران سهام را به‌عنوان وثیقه وام می‌پذیرد و به این جهت تعداد درخواست توثیق سهام 80عدد بوده است.

تعداد درخواست سفته الکترونیک که در بانک رسالت نیز اجرایی می‌شود در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به میزان 299سفته بوده است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای اجرای ماده (10) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاکنون تعداد 23هزار و 500فقره وام قرض‌الحسنه فرزندآوری به مبلغ 9هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است. این بانک تاکنون بالغ بر 400هزار فقره وام ازدواج به مبلغ 107هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است که 50هزار فقره آن به ارزش 55هزار میلیارد ریال مربوط به یک‌سال اخیر است. بانک مهر ایران 13هزار میلیارد ریال برای اشتغال‌زایی به کمیته امداد،  78هزار میلیارد ریال صندوق نوآوری و 22 هزار میلیارد ریال برای پنل خورشیدی پرداخت کرده است.

بانک مهر ایران تاکنون 78فقره تسهیلات به مبلغ 390میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت داشته است.بانک مهر ایران در بخش حمایت از کالای ایرانی 570هزار فقره به مبلغ 43هزار میلیارد ریال در یک‌سال منتهی به ابتدای آذرماه اعطا کرده است.بانک مهر ایران در نظر دارد تا زیرساخت کیوبانک را آماده کند و به بیش از 3میلیون نفر تا پایان سال وام ارائه دهد. کارت قرض‌الحسنه را به کارت زندگی تبدیل کند. طرح مزد خدمت را به جای کارمزد وام اجرا کند.برنامه‌ریزی برای اجرای طرح اعطای وام‌های خرد زیر یکصد‌میلیون ریال با کارمزد صفر درصد و راه‌اندازی پایگه تخصصی قرض‌الحسنه (مهرنا) نیز از دیگر برنامه‌های بانک است.