از سوی دیگر، بانک‌های تجاری در کل ۸/ ۸۲۲هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که با رشد ۹/ ۱درصدی مواجه شده و سهم وام‌های قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات ۷/ ۹۹هزار میلیارد تومان است که اعطای این وام از سوی بانک‌های تجاری در پایان سال گذشته ۹/ ۱۴درصد افزایش یافته است. ۱/ ۱۲درصد از وام‌های بانک‌های تجاری را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد. در بانک‌های تجاری کشور نیز، سهم عمده تسهیلات پرداختی مربوط به تسهیلات مرابحه با ۳۴درصد معادل ۷/ ۲۷۹هزار میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این، ۱/ ۱۸درصد تسهیلات بانک‌های تجاری به رقم ۱۴۹هزار میلیارد تومان در پایان مرداد ماه به تسهیلات فروش اقساطی اختصاص داشته که این رقم در اسفند سال قبل ۹/ ۱۵۲میلیارد تومان بوده است. به‌صورت کلی، سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در پایان مرداد امسال به مرابحه، فروش اقساطی و قرض‌الحسنه اختصاص یافته است.

همچنین بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات تا پایان مرداد سال جاری نشان‌دهنده این است که تسهیلات اعطایی با ۲/ ۱۵درصد افزایش از رقم ۶/ ۵۰۰هزار میلیارد تومان به عدد ۷/ ۵۷۶هزار میلیارد تومان رسیده که سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی معادل ۲/ ۳۱هزار میلیارد تومان بوده که با افزایش ۶/ ۲۲درصدی در مقایسه با پایان سال قبل مواجه شده است. ۴/ ۵درصد از وام‌های بانک‌های تخصصی را قرض‌الحسنه تشکیل می‌دهد. بزرگ‌ترین بخش تسهیلات پرداخت‌شده در بانک‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌شود؛ به‌نحوی‌که در پایان مرداد سال جاری ۷/ ۳۴درصد کل تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به رقم ۳/ ۲۰۰هزار میلیارد تومان در بخش فروش اقساطی بوده و این رقم در اسفند ماه سال گذشته به میزان ۱/ ۱۸۸میلیارد تومان بوده است.

بانک‌های تخصصی نیز در بخش مشارکت مدنی تسهیلات قابل توجهی پرداخت کرده‌اند؛ به‌نحوی‌که ۲۲درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک‌ها در پایان مرداد امسال به میزان ۸/ ۱۲۶هزار میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده است. طبق این گزارش، بررسی تسهیلات اعطایی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری در پایان مرداد امسال نشان می‌دهد که تسهیلات این بانک با ۷/ ۸درصد رشد به رقم ۲۴۹۶هزار میلیارد تومان رسیده و سهم تسهیلات قرض‌الحسنه از این میزان تسهیلات ۱/ ۱۰درصد (۲۵۲ هزار میلیارد تومان) بوده که اعطای این نوع تسهیلات در این نوع بانک‌ها در پایان مرداد امسال ۲۸درصد رشد داشته است. همچنین ۶/ ۴۱درصد کل اعتبارات ارائه‌شده به متقاضیان در بخش مرابحه این بانک به رقم ۹/ ۱۰۳۷هزار میلیارد تومان بوده است.