میزان اعطای وام بانک‌‌های تجاری

از سوی دیگر، بانک‌‌های تجاری در کل ۲/ ۷۷۸هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌‌اند که رشد ۸/ ۵درصدی داشته و سهم وام‌‌های قرض‌‌الحسنه از این میزان تسهیلات ۹۵هزار میلیارد تومان است که اعطای این وام از سوی بانک‌‌های تجاری در پایان سال گذشته ۵/ ۹درصد افزایش یافته است. ۱/ ۱۲درصد از وام‌‌های بانک‌‌های تجاری را قرض‌‌الحسنه تشکیل می‌‌دهد. در بانک‌‌های تجاری کشور نیز، سهم عمده تسهیلات پرداختی مربوط به تسهیلات مرابحه با ۳/ ۳۳درصد معادل ۱/ ۲۶۲هزار میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این، ۹/ ۱۸درصد تسهیلات بانک‌‌های تجاری به رقم ۹/ ۱۴۸هزار میلیارد تومان در پایان تیر ماه به تسهیلات فروش اقساطی اختصاص داشته که این رقم در اسفند سال قبل ۹/ ۱۵میلیارد تومان بوده است.

به‌طور کلی، سهم عمده تسهیلات پرداختی بانک‌‌های تجاری در پایان تیر امسال به مرابحه، فروش اقساطی و قرض‌‌الحسنه اختصاص یافته است.همچنین، بررسی عملکرد بانک‌‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات تا پایان تیر سال جاری نشان‌دهنده این است که تسهیلات اعطایی با ۲/ ۱۲درصد افزایش به عدد ۵/ ۵۶۱هزار میلیارد تومان رسیده که سهم تسهیلات قرض‌‌الحسنه از این میزان تسهیلات اعطایی بانک‌‌های تخصصی معادل ۶/ ۲۹هزار میلیارد تومان بوده که با افزایش ۲/ ۱۶درصدی در مقایسه با پایان سال قبل مواجه شده است. ۳/ ۵ درصد از وام‌‌های بانک‌‌های تخصصی را قرض‌‌الحسنه تشکیل می‌‌دهد.

بزرگ‌ترین بخش تسهیلات پرداخت‌شده در بانک‌‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌‌شود؛ به‌نحوی‌که در پایان تیر امسال ۲/ ۳۵درصد کل تسهیلات اعطایی این بانک‌‌ها به رقم ۵/ ۱۹۷هزار میلیارد تومان در بخش فروش اقساطی بوده و این رقم در اسفند پارسال ۱/ ۱۸۸هزارمیلیارد تومان بوده است. بانک‌‌های تخصصی نیز در بخش مشارکت مدنی تسهیلات قابل توجهی پرداخت کرده‌‌اند؛ به‌نحوی‌که ۶/ ۲۱درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک‌‌ها در پایان تیر امسال به‌میزان ۳/ ۱۲۱هزار میلیارد تومان در این بخش پرداخت شده است.

عملکرد بانک‌‌های غیردولتی و موسسات اعتباری در وام‌‌دهی

طبق این گزارش، بررسی تسهیلات اعطایی بانک‌‌های غیردولتی و موسسات اعتباری در پایان تیر ماه امسال نشان می‌‌دهد که تسهیلات این بانک با ۱/ ۵درصد رشد به رقم ۲/ / ۲۴۱۴هزار میلیارد تومان رسیده و سهم تسهیلات قرض‌‌الحسنه از این میزان تسهیلات ۷/ ۹درصد (۶/ ۲۳۴هزار میلیارد تومان) بوده که اعطای این نوع تسهیلات در این نوع بانک‌‌ها در پایان تیر امسال ۲/ ۱۹درصد رشد داشته است. همچنین، ۴۱درصد کل اعتبارات ارائه‌شده به متقاضیان در بخش مرابحه این بانک رقم ۴/ ۹۹۰هزار میلیارد تومان بوده است.